Vi har testet Volvo C40 Recharge

21. desember hentet vi C40 Recharge på Fornebu, kjørte den en dag på Sørlandet, med retur to dager senere. Men andre ord en kort liten test av Volvo sin nyeste elbil C40 Recharge.


Volvo C40 Recharge får du med topp utstyrsnivå og AWD, mens du har litt flere valgmuligheter med 2WD eller AWD og ulike utstyrsnivåer med XC40 Recharge.

-->
Hovedforskjellen på Volvo XC40 og C40 er bakenden, men det er nok til at Volvo definerer XC40 som SUV og C40 som crossover.

Som du kanskje ser av lysforholdene på bildet over har vi kikket på Volvo C40 sammen med XC40 i august på Aker Brygge.

Når man får se en Volvo XC40 ved siden av en Volvo C40 er det mye lettere å se hva Volvo har gjort med bakenden på den mer coupéformede C40.

Vi våger oss på å påstå at C40 har en langt stiligere og mer sportslig bakende enn XC40 som vi ser over her.

Man får et annet lysdesign som gir C40 et mye bredere uttrykk, og man har bakspoiler og en bakrute uten vindusvisker.

Akkurat det siste var vi litt spente på å få testa ut på nedsaltede vinterveier, og vi ble positivt overrasket over at behovet for bakrutevisker ikke var tilstede.

Setter du deg inn i en C40 vil du nok oppdage at utsikten bakover er begrenset av bakrutens vinkel og størrelse, så XC40 har mye mer utsikt gjennom bakruta.

Da er det litt kjedelig vinterstid at linsen til ryggekameraet blir såpass raskt skitten, så ta gjerne med fuktig tørkepapir så du kan vaske av linsa litt før du skal rygge.

Gode forseter der du kan justere sitteputens vinkel og lengde, samt fireveis justering av korsryggstøtten.

Da vi kjørte XC40 følte vi litt at vi kjente en slags bryter i setet, men den kjente vi ikke noe til her i C40 Recharge, og det var deilig på langtur å ikke kjenne noe slikt.

For å starte denne bilen er det bare å sette seg i setet, så er det «startknappen», trykk inn bremsepedalen og sett bilen i drive, så er det bare å kjøre i vei.

Mønsteret i døra på passasjersiden heter topografi, og befinner seg også til høyre for infotainmentskjermen og i førerdøren.

Når det blir mørkt ute kommer det baklys bakom dekorelementet som gir en stilig 3D-effekt i topografidesignet. En lekker løsning for interiøret!

Ettersom Volvo C40 Recharge deler plattform med XC40 som også selges med ICE-motoriseringer (Internal Combustion Engine), så har man tunnelen i midten av gulvet for de som skal sitte bak.

Baksetene er best for barn, og sitteputen er plassert såpass lavt at man som voksen får en noe spiss knevinkel her bak.

Plassen mellom forsetet, som er stilt inn på meg selv, og knærne mine når jeg sitter i baksetet er imidlertid god. Jeg er 184 cm lang, men har en stor bakende og en lang rygg, og tar mer plass enn mange andre på 184 cm.

For meg holder ikke hodeplassen baki en Volvo C40 Recharge på grunn av den endrede taklinjen sammenlignet med XC40.

Som jeg skrev har jeg en stor bakende og en lang rygg, men jeg mistenker at det er gunstig å være under 180 cm i dette baksetet med tanke på hodeplassen.

De som sitter bak har 3 nivåer av setevarme, samt et par ladeplugger av typen USB-C.

Bagasjerommet har foldbart gulv, slik at man får plasser å henge handleposer i hverdagen, og plass under gulvet til saker og ting som bare skal være med i bilen.

Under hattehylla er plassen ganske lik for XC40 og C40, men det er naturlig nok noe mer plass over hattehylla i en XC40.

Her er bagasjerommet i C40 Recharge vist med barnevogn inni, og man ser også at baksetet er delt 40/60.

Hengervekten på C40 Recharge og XC40 fra produksjon uke 46 er på hele 1.800 kg, så det er nok lurt å legge til delelektrisk hengerfeste fra lista over ekstrautstyr selv om du kanskje ikke har store planer om å bruke dette selv.

De som trenger litt hengervekt vil nok bli glade for det den dagen du skal selge bilen.

Selv om tiden var knapp rakk vi å filme litt av Volvo C40 Recharge. Følg oss gjerne på YouTube, og sett på varsler, så får du vite når en ny video er publisert.

Volvo C40 Recharge er den første skinnfrie modellen fra Volvo, ikke noe av det som ser ut som skinn er skinn. Hvorfor? Jo, fordi skinn er et stykke unna å kunne defineres som miljøvennlig.

Dette interiøret i Microtech og tekstil med Fjord Blue omgivelser og teppe koster 15.600 kr. Vil du ha samme kvalitet, men sort farge koster det 13.900 kr. Jeg har ikke sett interiøret som er standardutstyr, men tekstil City Canvas heter det.

Ikke umulig at de som er medlemmer av «sitte breibentforeningen» synes at midtkonsollen kommer noe tett på høyre kne her.

Det er Google som bor i infotainmenten, noe som er helt fantastisk deilig i forbindelse med navigasjon, fordi Google klarer å høre hva du sier.

Et eksempel: «Ok Google» – «Navigér til Bilia Fornebu» – da får du informasjon om reisen og den legges inn i bilens navigasjon.

Så kan du legge til ladestopp. «Legg til et ladestopp ved Burger King i Lier» – så gjør den det.

Og du får se den estimerte batteriprosent bilen forventes å ha ved ankomst – ganske presise saker, og alene grunn nok til å alltid bruke navigasjonen på langtur.

På bildet over her viser Google Maps turen fra Tønsberg til Mer sine nye ladere på Langrønningen i Bamble, og anslår at det skal være 18 prosent igjen på batteriet når jeg kommer dit etter litt over en times kjøring på snødekket E18.

Det er jo da med en viss grad av undring at man kobler inn laderen og ser at anslaget fra Google Maps for en drøy time siden var svært så presist.

Ved Circle K Langrønningen og Burger King Langrønningen i Bamble er det nå veldig mange ladere etter at Mer har satt opp 8 nye ladestolper oppe ved den nye Burger King restauranten, så det er nok en fin ladeplass mellom Oslo og Sørlandet for mange med elbil i tiden framover.

Kjekt også med QR-koden du ser i bildet over her, for da får man opp ladeøkta si i en nettleser, og kan følge med på hvor lenge det er til ønsket ladenivå er oppnådd.

Man ser også at det er lurt å slutte å lade når man har kommet seg til 80 prosent SOC (state of charge).

Volvo C40 Recharge har ladeluken plassert bak på venstre side, noe som kan være en fordel for de som skal lade i en litt trang garasje – ettersom man jo nødvendigvis må ut av førerdøren på venstre side.

Vi hadde litt lite tid med Volvo C40 Recharge, og fikk ikke muligheten til å teste helt optimal lading, som jo naturlig nok er fra ca. 10 prosent SOC, og med varme i bilens driftssystem. Men vi ladet tre ganger på hurtiglader, og fikk følgende resultater:

18-80 prosent på 43 minutter, 20-80 prosent på 41 minutter og 17-80 prosent på 42 minutter.

Når man ikke har minusgrader ute kan man nok få til noe raskere lading, og starter man med SOC rundt 10 prosent og med god driftsvarme vil også det kunne gi en raskere ladeøkt.

Mange biler viser hvor lang tid det vil ta å lade til 80 prosent og til 100 prosent, men her vises tiden til den ladegrense du selv har bestemt at bilen skal ha (vi hadde 100 prosent).

Informasjonen i bilens display viser at 90 prosent anbefales i «det daglige», så kan man heller hjemmelade til 100 prosent de få gangene man skal på langtur. Hurtiglading bør man alltid stanse på om lag 80 prosent.

I Volvo XC40 og C40 Recharge med AWD får man hele 408 hk. Det er direkte moro i sportsmodus!

Firehjulstrekksystemet gir svært gode vinteregenskaper! Skulle man finne på å teste 0-100 km/t går det unna på friske 4,7 sekunder.

Hva man oppnår av rekkevidde i en bil som har så mye krefter er svært avhengig av gassfotens tyngde, så for å eliminere så mye som mulig av gassfoteffekt kjørte vi våre rekkevidetester med cruisekontroll.

På motorvei med et lite tillegg og på landevei i fartsgrensen.

Da vi skulle gjennomføre vår 50/50-test var E18 stengt mellom Lillesand og Grimstad, så den har vi dermed ikke med noe resultat fra.

Vår landeveistest på 205 km gir oss en pekepinn på forbruk og rekkevidde på landeveiskjøring der høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.

Forholdene under denne testen er naturlig nok varierende, men da vi kjørte med Volvo C40 Recharge var det minus 3-6 grader i innlandet, og rundt 0 grader ute ved kysten.

Saltede veier uten noe snø eller isdekke.

Turen går fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje, og så tilbake via Kristiansand og Sørlandsparken, og Rv420 tilbake til Grimstad.

Til Evje er det en del oppover, og fra Evje til Kristiansand er det en del lettere topografi.

Hadde testen vår stanset etter 90 km på Evje ville vi fått en beregnet rekkevidde på 333 km, men vår landeveistest er på 205 km og tar også med de lettere veiene fra Evje til Kristiansand, så da vi kom fram etter nesten 3 1/2 time på landeveien ble den beregnede rekkevidden på 372 km.

Topografi har med andre ord stor betydning for rekkevidden for elbiler. Dette resultatet er betydelig bedre enn det vi fikk for et års tid siden da vi testet Volvo XC40 i samme løype, mye på grunn av oppdateringer som har kommet til disse bilene OTA (Over the air).

Den gang oppga vi snittforbruket hele tiden, men ettersom snittforbruk baserer seg på korrekt innrapportering av kjørte kilometer, så har vi sluttet med dette.

Volvo C40 Recharge som vi kjørte var noe beskjeden når det gjaldt å rapportere inn km som var kjørt.

Vi ser på batteriets prosent ved start og slutt, vet hvor langt vi har kjørt og kan således beregne hvor langt man kommer med 100 prosent batteri. Volvo C40 Recharge brukte 55 prosent av batteriet på våre 205km med landevei, så skal man ta med desimaler på rekkevidden lander man da på 372,72 km rekkevidde under de rådende forhold.

Da vi testet Volvo XC40 Recharge for ett års tid siden var det ikke like kaldt, eller like vinterlige veier. Da hadde vi manglet 1 prosent på å komme oss fra Grimstad til Fornebu, så vi var litt spent på samme øvelsen med C40 Recharge ett år etter under noe tøffere forhold.

Da vi stoppet innom Grelland for å tømme tanken og hente litt kaffe var det 27 prosent igjen av batteriet etter 206 km på motorveiene med noe tillegg på cruisekontrollen (noe vi ikke hadde da XC40 ble testet).

Det er 6 prosentpoeng mer i favør C40 som kjørte raskere og under tøffere forhold. Beregnet rekkevidde kun basert på turen Grimstad-Grelland var på 282 km.

For at neste som skulle teste bilen ikke skulle få den med «tom tank» så ladet vi på Lier, og når man regner sammen forbruk til Lier og fra Lier til Fornebu hadde vi kommet fram til Fornebu med 10 prosent igjen på batteriet. En forbedring på hele 11 prosentpoeng fra vår test for ett år siden.

Volvo har med andre ord gjort store endringer i regenerering og forbruk, samt at Volvo C40 0gså har en noe mer aerodynamisk utforming enn XC40.

Beregnet rekkevidde på den 267 km lange motorveiferden fra Grimstad til Fornebu der 90 prosent av batteriet ble brukt lander da rett under 297 km ‒ 296,67 km om man tar med et par desimaler.

Ettersom du kun får Volvo C40 Recharge i Pro utstyrsnivå, er det også topputgaven av XC40 du må se på når du skal sammenligne priser.

C40 starter på 578.500 kr, med mulig tillegg for metallic lakk, større felger på sommerhjul, vinterhjul, tonede vinduer bak B-stolpen, hengerfeste og interiørets utseende.

Skal du ha med det meste lander du rundt 640.000, litt avhengig av valgene du gjør.

Vi mener at Volvo C40 Recharge er noen hakk stiligere enn XC40, men så må man velge topp utstyrsnivå og AWD for å få en C40 Recharge. Dermed blir den ikke budsjettvinneren hos Volvo, men heller stilvinneren.

Det er en bil du setter deg mer inn i enn ned i, og det er det mange som er glade i.

Vi hadde kanskje et ørlite håp om noe mindre veistøy fra Volvo C40 enn fra Kia EV6, men de to er faktisk ganske like på veistøy på E18 mellom Larvik og Tønsberg, et område med litt ekstra støyfremkallende asfalt.

Volvo C40 Recharge er en sterk, komfortabel og stilig bil som sikkert noen synes blir litt dyr, men som eierne av bilen kommer til å bli veldig glad i. Og på grunn av OTA-oppdateringer så vil den bare bli bedre og bedre med tiden.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester