Dersom du syntes den forrige versjon av Toyota RAV4 kanskje var litt liten, enten i baksetet eller i bagasjeromsplassen, så bør du definitivt ta en titt på nye RAV4. For den har vokst både her og der, og blitt modernisert og
forbedret.
2WD eller AWD, og i fire ulike utstyrsnivåer. Innstegsmodellen heter Life og den starter på 399.300 kroner
med 2WD og 440.100 med AWD. Så kommer Active og Style før toppmodellen Executive som jeg har testet, som starter på 498.200 med 2WD og 539.000 med AWD. Dette er som du skjønner litt ytterpunkter når det kommer til pris, mer detaljer om pris finner du hos Toyota. Listen over ekstrautstyr er kort, på Executive kan du velge
panorama glasstak til 14.900 kroner, og metallic lakk til 5.200. Så kommer
eventuelt hengerfeste til 14.450, og vinterhjul om man vil kjøpe dem fra
forhandler.
elektrisk justering og minnefunksjon. Setet er godt å sitte i, selv om man ikke kan forlenge sitteputen. Er vel nesten bare det og massasje som kan savnes på førersetet. Går man ned til Style får man stoff og syntetisk skinn,
el-sete uten minne og kjøling, som du ser på bildet over her. Ellers er det som i de fleste SUV’er komfortabelt å sette seg mer inn enn ned i bilen. Bildet over viser førermiljøet i forrige RAV4, og her har det virkelig skjedd mye i den nye RAV4! Spør du meg har interiøret og førermiljøet virkelig løftet
seg svært mange hakk i nye RAV4, mer tøft og lekent, ryddigere og stiligere. Nå er det slutt på gammelmodige brytere fra 2000, og et mye
mer helhetlig design. Cruisekontrollen styres nå fra rattet. Adaptiv cruisekontroll er en del av Toyota Safety Sense 2-pakken som er inkludert i alle utstyrsversjoner. Det kuleste med å sette bilen i Sportsmodus er at
instrumentene blir tøffere med rød farge innimellom. Selv med 218 hk totalt er ikke dette en utpreget sportslig
bil, selv om kjøring på svingete vei har blitt enda mer trivelig enn det var
før. Komforten er derimot meget god, og jeg kunne veldig gjerne
dratt på langtur med familien på 5 i RAV4. 0-100 går på 8,1 sekunder i AWD-versjonen og 8,4 sekunder i 2WD versjonen som jeg testet. Infotainmentskjermen er løftet mange hakk, og har vokst. Her er alt nå mye mer moderne og brukervennlig, og ryggekameraet som man har i Executive med 360-graders bilde er god, og man kan velge ulike visninger nede til venstre på skjermen. Vribrytere på infotainmentskjerm og på klimaanlegget har
fått kule gummikanter. Det er en blå strek for setekjøling og rød strek for
setevarme. Ladeplate for mobilen får du fra utstyrsnivå Style, og over den har du 12V og USB. I armlenet er det mye plass, og en plate for å slippe å
grave nederst etter det som er mest sentralt å ha lett tilgjengelig. 2 USB-porter finner du også her fra og med utstyrsnivå Style. I baksetene på nye RAV4 har jeg mye bedre plass. I forrige kunne jeg kanskje snike en flat hånd mellom hodet og taket, mens nå kan jeg ha en knyttet neve mellom hodet mitt og taket. Det må jeg si er en ganske formidabel plassforbedring i baksetet med tanke på høyden. Kneplassen har også blitt svært god, noe som gir mulighet for litt bevegelse baki der selv for meg. For meg er sitteputen bak en tanke kort, men det er nok bra med tanke på de som normalt sett sitter mest bak. Knevinkelen er ganske god sammenlignet med mange andre bakseter. Klumpen på gulvet for midtplassen har blitt noe større enn i
forrige RAV4, men er også laget bredere, slik at man kan ha bena oppå klumpen. Alle utstyrsnivåer har 2 x USB for baksetet, slik at de som sitter bak der kan få ladet. I Executive har yttersetene bak varme, og knappen finner man i døra bak foran knappen for vinduet. Glasstak kan man få til Style og Executive, og det gir en
god del ekstra lys inn i kupeen. Åpnes kan det også, så det kan ha en praktisk funksjon
på sommeren. På Style må JBL-anlegget bestilles sammen med glasstaket om
man vil ha en av dem så må man ta begge, og det koster 23.900. For Executive er
glasstaket et tillegg på 14.900. Ettersom det rikelig med plass i høyden har jeg ingen problemer med å kunne anbefale panorama glasstak her, om man vil bruke penger på det. Bagasjerommet har vokst ganske mye fra forrige RAV4, og er
nå på 580 liter under bagasjeromsskjuleren, en økning på 79 liter! Så kan man jo en gang iblant bruke plassen helt opp til taket, men pass på å fikse noe bagasje-sikring først. Man kan ha hengerfeste bakpå en RAV4, men da bør du helst
velge AWD-versjon. 2WD-versjonen kan ikke dra mer enn maks 800 kg, mens AWD kan
ha med 1.650 kg bakpå kroken. Garanti? Joda, det er det også. 5 år eller 200.000 km, alt ettersom hva som dukker opp først. Selv ville jeg nok valgt AWD Executive, som med absolutt alt
av lakk, glasstak, hengerfeste og vinterhjul ville landet på omlag 589.000. Forbruket på min lille test varierte mellom 0,52
(Kristiansand-Grimstad) og 0,58 (en del tomgang + Grimstad-Kristiansand), så
det er en hyggelig nedgang fra forrige RAV4 selv om jeg ikke gjorde noen
spesielle forsøk på å kjøre spesielt økonomisk. Fordelen med en selvladende
hybrid er at man slipper å tenke på ladekabler, man kjører stort sett elektrisk
i nabolaget der man bor, og man får et hyggelig forbruk på en relativt stor
bil. Kjører man bare på motorvei er gevinsten noe lavere enn om man kjører mer
på landevei. Jeg mistenker at jeg med mitt kjøremønster hadde kommet litt bedre ut forbruksmessig med ladbar hybrid, men om jeg kunne fått like god sittekomfort, og trivelig ferdsel for pengene, det er jeg ikke så sikker på. Har du noe erfaring med forrige RAV4 må du nesten teste den nye, og oppleve hvor mye som kan skje med en bil fra en modell til neste. Les flere tester hos nybiltester.no