Dette er en bil som byr på kjøreglede, en selvpustende motor som sender kreftene gjennom en manuell girkasse rett til bakhjulene. Er dette en oppskrift som er like god på veien som den høres ut som?
-->
Toyota lanserte GT86 i 2012. Dette var en stor suksess som tok entusiastene med storm. Det var imidlertid et lite problem mange mente den hadde ‒ nemlig at den hadde litt lite hester.
Dette fikk Toyota med seg, og gjorde store endringer på det området da de lanserte den nye GR86.
Toyota har beholdt noen av de klassiske linjene, men det er store forskjeller utvendig på den nye GR86. Fronten er aggressiv, men myk, samtidig som den ser tøff ut for de som ser bilen kjøre.
Vi må se litt nærmere på hva som befinner seg under panseret på GR86.
Her sitter det en 2.4 liter boxer bensinmotor som yter 235 hestekrefter og 240 Nm med dreiemoment. Motoren går helt opp til 7.500 omdreininger.
Disse kreftene blir sendt til bakhjulene gjennom, hos testbilen, en manuell girkasse eller en automat girkasse.
Den nye GR86 er for alle praktiske formål en sportsbil. Dette betyr at bilen er liten, men veldig smidig.
Bilen er 1,7 meter bred, 1,3 meter høy og 4,2 meter lang.
Bilen får et lavt tyngdepunkt og en stabil plattform. Som en sportsbil skal ha.
Bakfra ser vi videre på designspråket. Her er det likheter til GT86, men som med fronten er den myk i linjene, med et hint av aggressiv.
Bak på bilen finner du også to store eksosrør. Herifra kommer det ikke så mye lyd på lave turtall, men girer du ned og kommer opp i turtallet så kommer det en ganske så grom lyd fram.
Når du har sett på bilen og låst den opp finner du interiøret på denne bilen. Her ser du fort at dette er et interiør som er laget for at sjåføren skal være fokusert på veien ‒ ikke skli rundt i setet.
Rattet i GR86 er veldig likt blant annet GT86 og Yaris GRMN. Rattet er enkelt og godt å holde i, samtidig som det har en litt tynnere følelse som gir det utmerket kontroll under kjøringen.
Det har minimalt med knapper, men du kan styre lyden, hoppe over sanger eller bytte hva displayet viser i instrumentpanelet.
Du har noen tillegg som kan klassifiseres som luksus i denne bilen. En av de er cruisekontroll. Denne er ikke adaptiv, men det opplevdes ikke som noe jeg savnet.
Det skal nevnes at spaken er den samme som du finner i andre modeller fra Toyota, men igjen, ikke et minus fra min side. Det er gjort grep for å spare på kostnadene. Jeg skal komme tilbake til pris litt senere.
Bak rattet finner du det digitale instrumentpanelet. Her har du fart og turtall foran deg, og litt informasjon på siden.
Panelet er veldig oversiktlig og lett å lese under kjøringen, dette understreker det sportslige preget denne bilen har.
Fordelen med et digitalt display er at det kan byttes. Akkurat slik som skjer om du setter bilen i «TRACK».
Da bytter det nemlig til et enda mer fokusert display med farten som blir minsket og turtelleren mer i fokus. I tillegg får du opp «lap times» på venstre side.
Vil du ikke ha «lap times» kan du se forbruket.
På veien til Drammen, hvor det er mye motorvei, er forbruket ganske hyggelig. Den ligger på ca. 0,87 liter per mil.
Kjører du aktivt så bruker det fort 1,2 liter per mil. Du vil oppleve at du er ikke like ofte innom bensinstasjonen som du skulle tro!
I displayet kan du også velge å se G-kreftene. En gøyal sak når du kjører litt aktivt på svingete veier.
Infotainment-systemet i denne bilen er av det enklere slaget. Her finner du radio og lignende, med muligheter for telefon oppkobling. Det er imidlertid ikke så mye mer tilgjengelig.
Dette er et system som er lagd så enkelt at du som fører bare kan kose deg med å kjøre.
Du har mulighet til å koble opp med Apple CarPlay eller Android Auto, men kun med USB-kabel.
Setter du bilen i revers får du opp et godt og klart ryggekamera som hjelper deg når du skal parkere denne råtassen.
Det er ikke ryggesensorer, men kameraet gir deg god dybde så det er ikke en nødvendighet.
Nedover i midten av bilen finner du aircondition og ulike knapper, ja det stemmer, knapper.
Her er det skikkelige knapper som gjør jobben med å bytte noe så enkelt som temperaturen en lek i forhold til andre biler med touch-knapper.
Men, stjernen i denne bilen er den 6-trinns manuelle girkassen. Her snakker du om en girkasse som er som tatt rett ut av en racerbil. Dette er en girkasse som er presis, lager en god lyd, og ved riktig kjøring, gir en helt fantastisk følelse.
Kjører du den for forsiktig vil du kunne kjenne litt på rykk og napp.
Videre i midten finner du noen få knapper. Her finner vi antispinn-knappen, race-knappen og setevarmeren.
Det er ikke mye «luksus» i en GR86, men det er ikke et problem i mine øyne. Det er nok til at bilen er komfortabel, men det er ikke for mye heller.
Setene i GR86 er manuelle seter som ligner på de andre modellene i GR-familien. Setene er komfortable å sitte i med god støtte til hele kroppen.
Setet er sportslig preget, men det fungerer fortsatt utmerket til lengre turer.
Baksetene er en annen historie. Her snakker vi ikke mye plass. Jeg så tidlig at her var det ikke plass til meg på 1,80 meter, så dette er nok for barn. Til nøds andre for en kort tur.
Du har tilgang til to ISOfix punkter, så barneseter er ikke noe problem i denne bilen, selv om det kan bli noe krøkkete å plukke ungene ut av bakovervendte bilstoler baki her.
Bagasjerommet i GR86 er en positiv overraskelse. Her får du tilgang til 226 liter. Det er mer enn nok til bagasjen du og en passasjer trenger til en langtur.
Under gulvet i bagasjerommet finner du litt utstyr ved en punktering, samt litt oppbevaring.
Hvordan er den å kjøre?
Mitt første møte med den nye GR86 var under det som kun kan klassifiseres som et forferdelig snø-kaos. Her fikk jeg kjenne på hvordan bilen var under de mest ekstreme forholdene.
Etter den kjøreturen kom jeg fram til at dette var en bil som var fryktelig nervøs under slike forhold. Det var ikke mye rom for å slappe av. Heldigvis var ikke hele uken slik, og jeg fikk kjenne mer på bilen under «normale» forhold.
Etter en langtur med mye salt på veiene er det deilig med Bilvaskesenteret sin selvvask like i nærheten så jeg kunne få GR86’en ren før jeg kunne parkere den etter en spenstig tur på motorveien.
Bykjøring?
Gjennom uken med GR86 fikk jeg kjenne på hvordan denne bilen var. Her kom jeg fram til at dette var en bil som tolererte byen, men den foretrekker ikke bykjøring.
Motoren byr på kreftene lenger opp i turtallet. Dette gjør at det blir hakkete i byen hvis du ikke skal ruse motoren mye.
Bakveien:
På litt svingete bakveier er det denne bilen skinner. Du kan dra girene godt ut og høre de 235 hestene «brøle». Chassiset er stivt og gir mye støtte så gjennom de skarpeste svingene har du full kontroll over bilen.
Slike veier med denne bilen gjør at jeg bare ville kjøre og kjøre!
Men, vi fikk også teste litt andre grenser på denne bilen.
Vi kjørte til Lillesand på YX stasjonen der en av NDC-rundene (Norwegian Drift Championship) avholdes på sommeren.
Her fikk vi sperret av et område, satt ut noen kjegler og fått med oss Olav Haugen Hasdal for å vise oss litt hvordan man kan drifte med den nye GR86.
Olav er med å konkurrere i NDC og har oppnådd gode resultater. Han er da mer enn godt kvalifisert til å drifte litt med GR86.
Banen som ble lagt frem var en 8-talls formasjon inn i en slalåm som ender i en lang og slak venstresving. Olav startet med å vise veien og lede innledningsvis.
Over kan du se videoen av bilen, samt driftingen. Olav startet og senere får jeg teste meg fram med hjelp av en av Norges fremste driftere.
Olav beskriver drifting som en dans med bilen. Det gir fort mye mening, for her ser vi en bilkontroll uten sidestykke.
Bilen danser lett fra side til side, og videre gjennom løypen. Bilens egenskaper legger et godt grunnlag for driftingen.
Da var det over til min tur. Det første jeg blir lært opp til er å være jevn med gassen og se langt fram. Gjennom en spinn eller to får jeg dreisen på sakene og jeg får også bilen til å danse elegant rundt.
Når jeg fikk drifte med GR86 skjønner jeg fort at her har Toyota bygget en fantastisk plattform. Balansen på bilen er utrolig god, og kraftoverføringen er jevn og forutsigbar. Det er nok av krefter til å få den sidelengs som da gjør at resten ligger i mine hender.
GR86 har god sikt ut av bilen. Dette gjør at det å se langt fram og være oppmerksom på banen og omgivelsene er veldig lett.
GR86 byr rett og slett på en fantastisk opplevelse enten den går sidelengs eller ei.
Vi kan ta for oss det vi ikke likte med bilen først. For her er det kun en ting, og det er prisen. GR86 har en startpris i Norge på 729.000 kroner. Skal du ha automatgirkassen koster den deg ytterliggere 21.800 kroner.
Dette er med andre ord en bil for skikkelig entusiaster. Det er også dessverre en bil som mister mange kunder på grunn av avgiftene den får.
Hva liker vi med denne bilen?
Til tross for litt rimeligere løsninger her og der er dette kanskje det gøyeste jeg har kjørt på lenge!
Vi har testet det meste fra GR-sortimentet, og jeg kan trygt si at jeg hadde gått for en GR86.
Denne bilen er så perfeksjonert for bilentusiaster at dette er en bil du elsker å kjøre.
Den bruker mindre enn det du tror, du har godt med plass og du har en pakke som snakker sammen utrolig bra.
For å oppsummere så er GR86 i mine øyne så nærme en perfekt kombinasjon som du kan komme om du er på utkikk etter en sportsbil.
Les flere tester hos Nybiltester