- Annonse -
HjemBiltesterVi har testet Plug and Charge

Vi har testet Plug and Charge

Vi ser nærmere på hvordan Plug and Charge virker, og du får også testresultater i Norge fra desember og mai med Ford Mustang Mach-E GT.

Det har skjedd litt siden sist vi skrev noe om Ford Mustang Mach-E, blant annet har Long Range-utgaven med 2WD og 4WD fått inntil 1.000 kilo hengervekt. GT har fortsatt 750 kilo hengervekt.

- Annonse -

Man kan nå også ha taklast på Ford Mustang Mach-E. Inntil 75 kilo på vanlig tak og 65 kilo på glasstak. Dette vil også få en tilbakevirkende kraft, så du kan høre med din forhandler for å få rett fremgangsmåte for å få rett registreringsinformasjon for bilen din.

Ladeselskapet Ionity er det ganske mange bilmerker som eier sammen, og de som er medeiere i dette tilbyr gjerne en abonnementsløsning som gir lavere ladepris mot et månedsgebyr for å få tilgang til lavere ladepris.

Noen gir også en prøveperiode på en slik abonnementsløsning, slik at man får lave ladepriser uten å måtte betale månedsgebyret for en periode.

Bare for å nevne et par eksempler, så har Porsche Plug & Charge på sin Taycan og Mercedes-Benz har det på sin EQE og EQS, men det finnes også flere biler som har dette i tillegg til Ford Mustang Mach-E.

- Annonse -

Ford og en del andre merker tilbyr nå i samarbeid med Ionity en enklere ladeløsning som heter Plug and Charge, og i denne saken ser vi nærmere på hvordan dette fungerer for Ford Mustang Mach-E GT.

I videoklippet over her kan du blant annet se fremgangsmåten på Ford sine nettsider, forklart av Marcus Smestad hos Follo Autoco i Ski.

I videoklippet får du også se at vi bruker Plug and Charge på en ny Ionity-lader ved Ringdalskogen og en ikke så ny Ionity-lader ved Kjerlingland.

Begge steder var det bare å sette inn ladeledningen så ordnet bilen og laderen resten.

- Annonse -

Dette er jo en løsning Tesla har hatt fra de kom, men den store forskjellen her er jo at Tesla har laget både ladere og bil, og da er det liksom ikke så snodig at de snakker sammen.

Med en mer åpen ladeløsning må man bli enige om diverse protokoller som sørger for sikker kommunikasjon, gjenkjenning og betaling, og det har tatt noe tid for oss som bor i Norge.

For andre land der elbiler først nå begynner å «ta av» vil jo ikke ventetiden oppleves slik vi i Norge har opplevd den.

Vi var også en tur innom EVS35, en meget stor internasjonal messe for elbilisme, der temaet om enklere ladeløsninger i framtiden ble debattert.

Det er liten tvil om at Plug and Charge og Auto Charge er på vei for stadig flere elbiler og til stadig flere ladeoperatører.

Her vil mye skje i løpet av et års tid, noe som gjør et ønske om å «tæppe» kort på ladestasjoner noe gammeldags. I videoklippet intervjuer vi Daglig leder for ladekjeden MER, som jobber med å få implementert Auto Charge i sine ladere i løpet av et års tid.

Man registrerer et betalingskort i bilens app, og så vil man på et eller annet slags vis kunne få registrert bilen hos Auto Charge slik at man gir dem tilgang til å bruke kortet når du skal lade din bil.

En av temaene de jobber med nå er hvordan bilen skal gi fra seg en gjenkjenning, for Volkswagen ønsker at signalet fra bil til lader skal endres ofte, mens andre kan gå med på at samme signal/IP sendes ut fra bilen hver gang.

Litt detaljert kanskje, men det er ihvertfall grunner til at løsninger der mange skal bli enige om protokoller og systemer tar noe mer tid enn der man har én aktør som Tesla som lager både ladere og biler.

Ford og flere andre bilmerker som er inne på eiersiden hos Ionity har altså allerede Plug and Charge systemet klart hos Ionity.

Man registrerer seg i appen til Ford som heter Ford Pass, legger bilen sin inn i appen, og rusler inn på nettsidene til Ford for å legge inn et betalingskort knyttet til brukeren av appen/bilen.

Så er det bare å plugge inn ladeledningen og bil/lader ordner resten. På en vanlig ladeøkt landet den hyggelige totalprisen på rett under 100 kroner. Det er billig med dagens strømpriser.

Vi testet lading i desember og i mai og i juni, og kom fram til at ladetiden er ganske stabil så lenge man kommer til laderen med en bil som har kjørt litt.

Det tok oss fra 42 til 45 minutter å lade fra 10 til 80 prosent i alle ladeøktene vi testet, så lenge laderen kan levere inntil 150 kW eller mer.

Vi skal ikke utelukke at noe kan skje med denne ladetiden, som vi har opplevd nylig med Volvo XC40 som har fått om lag 10 minutter kortere ladetid fra 10 til 80 prosent. Det er jo en av fordelene med trådløse OTA-oppdateringer ‒ at bilen kan bli bedre og bedre med tiden.

En visning i bilens instrument som er veldig nyttig er når man legger inn laderen man vil bruke i bilens navigasjon, da kommer det frem på instrumentskjermen under antatt rekkevidde hvor langt det er til laderen ‒ slik at blikket slipper å dra innom navigasjonen for å sjekke at man kommer greit fram til laderen når batteriprosenten er lav.

Navigasjonen i Mustang Mach-E fortjener også skryt for å være tydelig, slik at man ikke kjører feil på ukjente plasser.

Når man kjører over 1.000 kilometer med en bil så setter man stor pris på å sitte godt, og setene i GT gir en helt annen støtte enn de vanlige setene i Mustang Mach-E ‒ noe vi trives veldig godt med.

Samtidig kan det være de som føler på et behov for å endre sitteputens lengde eller vinkel, så det er litt sentralt at man prøver seter som har noe begrensede innstillingsmuligheter før man kjøper bilen.

Vi tror jo de aller fleste vil sitte svært godt her, men skjønner ikke helt hvorfor valgfriheten som ellers er så stor i denne bilen skal begrenses på setejusteringsmuligheter.

Mustang Mach-E GT skiller seg lite fra Mustang Mach-E i baksetet, men man får jo se på de litt kulere forsetene. Baksetene er for øvrig optimalisert for 2 personer.

I bagasjerommet og i frunken merker man ikke noe til at det er en GT eller ikke. Her er alt helt likt som i en vanlig Mustang Mach-E.

Det bør vel nevnes at nyttelasten ikke er så heftig for Mustang Mach-E GT.

Bilens egenvekt uten fører er på 2.285 kilo og tillatt totalvekt er på 2.717 kilo. Det gir totalt 432 kilo til fører, passasjerer, bagasje og taklast. Vi tror nok at enkelte kan savne om lag 100-200 kilo her.

Når det er sagt bør det jo nevnes at frunken til Mustang Mach-E er diger, her demonstrert med den største versjonen av kabinkoffert som flyselskapene godtar.

Også kult med muligheten for å spyle frunken, eller å fylle den med isbiter til den brusen man vil ha med seg til stranda…

Du ser ikke feil, der er to «koppholdere» der, Ford har tenkt på akkurat dette… Se gjerne på undersiden av panseret også når du sjekker frunken… moro med gjennomtenkte løsninger og dekor under panseret som jo da må stå åpent på festen 😉

Vi testet Mustang Mach-E GT i desember og i mai, og det er som regel ganske våte veier når de saltes i desember, og i mai var det tørre veier, noe vi kanskje trodde skulle gi en større forskjell enn det gjorde ettersom GT har som standard 245/45R20 dekk og felger.

På landeveistesten vår – 205 kilometer med maksimalt 80 km/t – som alltid går fra Grimstad, via Froland til Evje, og tilbake til Grimstad via Mosby og Sørlandsparken – så brukte GT 44 prosent av batteriet i desember og 43 prosent av batteriet på tørre mai-veier.

Det gir en beregnet rekkevidde for landevei på 465 kilometer i desember og 477 kilometer i mai.

Vi har også kjørt vår faste 50/50-test, som går på RV420 fra Grimstad til Ikea i Sørlandsparken, og på motorvei tilbake til Grimstad, noe som gir om lag 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t. En test som er en del «tøffere» enn landeveistesten vår.

I desember var det mellom 1 og 2 plussgrader og 19 prosent av batteriet gikk med til turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 373 kilometer.

I mai var det 17-19 grader og tørre veier, og 16 prosent av batteriet ble brukt opp på samme turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 443 kilometer.

Når vi kjører på motorvei har vi en del målepunkter der vi vet avstanden, og vi så variasjoner i rekkevidde på hvor mye 110 km/t sone veien hadde og topografi, men motorvei på vinterstid varierte mellom 312 og 357 kilometer i beregnet rekkevidde.

I desember var asfalten såpass sleip, våt og glatt at vi ikke turte dra på skikkelig på svingete veier, men det fikk vi gjort i mai og i juni, og det er svært trivelig med MagneRide 2 dempere og Brembo-bremser, og ikke minst 487 hk og 860 Nm.

Vi er klar over at Tesla kan kjøre raskere fra 0-100 km/t enn Mustang Mach-E GT sine 3,7 sekunder, men at denne knuser enhver Tesla i kjøreglede på svingete og vanskelig vei er det ikke så mye å lure på.

Man sitter også langt bedre med sportssetene denne bilen er utstyrt med, og det betyr ganske mye for opplevelsen at man slipper å «skli rundt» i et sete.

Selv om den ikke gir samme opplevelse som en Mustang med bensinmotor, så er det en bil det er veldig moro å kjøre, og som fortsatt etter momsen kommer fra 1. januar 2023 er langt billigere enn en Mustang med bensinmotor.

Vi gleder oss også over at framtidens ladeløsning allerede er på plass hos Mustang Mach-E, selv om vi kanskje ikke synes det er så fryktelig strevsomt å bippe en brikke ‒ alt krever jo en viss form for registrering i forkant av bruken.

Les flere tester hos Nybiltester

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her