Her er den første Opelen som viser fram det nye moderne «Vizor»-ansiktet til Opel, Opel Mokka-e, en av elbilene som deler veldig mye med sine PSA-søsken ‒ men ikke alt!
La oss starte med det Opel Mokka-e deler med sine PSA-søsken, Peugeot e-2008, Peugeot e-208, DS 3 Crossback E-Tense, Citroën ë-C4 og lillebror Opel Corsa-e.
En batteripakke på 50 kWh og en motor som yter 136 hk i Sport-modus, 109 hk i Normal-modus og 82hk i Eco-modus. Plattformen deler de også, samt løsningen for ryggekamera og en del andre menyfunksjoner. Girvelgeren deler de også.
-->
De ulike modellene har fått lov til å skinne på ulike områder, og der vi føler at Opel Mokka-e skinner mest er de knallgode Intelli Lux LED Matrix adaptive frontlyktene, at den som eneste av PSA-søsknene faktisk viser batteriprosenten (kjent som SOC eller State of Charge) og ikke bare estimert rekkevidde. Rattet fra Opel er også etter vår mening det beste i familien, og vi har stor sans for rattvarmeknappen på rattet.
Opel Mokka-e er med sine 4,151 meter lengde ikke den lengste i søskenflokken, det er Peugeot e-2008 og Citroën ë-C4 på om lag 4,3 meter lengde som er de lengste.
Samtidig er bakkeklaringen på 19,4 cm i ulastet tilstand meget god for Mokka-e.
Spør du om det er firehjulstrekk eller hengerfeste? Beklager, det har ingen av PSA-søsknene. Her er det framhjulstrekk som gjelder.
Selv om design er en smakssak våger vi å påstå at det kule designet på Opel Mokka-e er en styrke for denne bilen.
Vi hadde ikke denne bilen så lenge at vi rakk å filme noe særlig, og det var så mye vind at vi måtte ta deler av lyden på kontoret i etterkant.
Opel Mokka-e får man i fire ulike utstyrsnivåer, Edition er innstegsmodellen for de som ikke vil ha noe mer utstyr enn det aller mest nødvendige, og som gladelig ofrer adaptiv cruisekontroll, nøkkel-løs åpning og start, Pure Panel 12-tommers instrumentpanel, TomTom Live navigasjon, LED Matrix lys med mer. Dette er utstyr man kan velge til de andre utstyrsnivåene, men ikke til Edition med en startpris på 287.900 kroner levert Oslo.
Elegance og GS Line Pack er de to neste utstyrsnivåene før man kommer til topputgaven Ultimate som testbilen var utstyrt med. Det aller meste er standard på Ultimate som koster fra 339.900 kroner levert Oslo. Men man kan oppgradere setene du ser på bildet over her til perforerte skinnseter med massasje til 7.900 kroner for Ultimate. Koster 10.900 kroner for Elegance og GS Line Pack. Disse har noe forsterket polstring.
Jeg satt bra i setene som fulgte med i testbilen, delskinn/Alcantara. De kan jekkes såpass langt ned at det blir godt med plass over hodet mitt der foran. Jeg er 184 cm lang, har en stor bakende og en lang rygg.
Skjermløsningen du ser i testbilen gjør utrolig mye med hvor moderne interiøret føles, og er standardutstyr på Ultimate, men tilleggsutstyr på de andre utstyrsnivåene. Pure Panel er navnet på skjermløsningen. Vel verdt 5.900 kroner om du velger Elegance eller GS Line Pack.
Opel har et helt fantastisk godt ratt som de har fått lov til å beholde inn i Opel Mokka-e, og det slår alle ratt fra PSA. så det er vi glade for at de fikk lov til i storkonsernet! PSA kalles for øvrig Stellantis nå, men det er ikke enda like innarbeidet som PSA.
I videoen litt lenger oppe her kan du se hvordan man kan velge hva man vil se i instrumentpanelet ved å bruke knapp og vribryter på blinklysbryteren. Vi er svært glade for at Opel har valgt å vise fram batteriprosenten, for hos de andre søsknene er dette ikke mulig å finne. Vi mener dette er et svært viktig verktøy for å bli bedre kjent med elbilen sin, og for å få et langt mer avslappet forhold til hvor langt man faktisk kan kjøre før man må lade på en lenger tur.
De som har sett radiovisningen i en annen PSA-modell vil kjenne igjen dette i Opel Mokka-e. Vi setter pris på at det er egne knapper og brytere for klimastyring litt nedenfor infotainmentskjermen.
Start/Stopp knapp er det også her, som du ser til venstre i bildet over her.
Ryggekameraet endrer visning når man kommer nær en hindring, det er bra, men 360-løsningen krever bevegelse før det kommer noe bilde, noe som ikke er helt optimalt. 360-løsningen føltes nærmest noe gammeldags i 2021.
Apple CarPlay får man når man kobler til mobilen med USB, og den plasserer seg midt i skjermen. Det samme vil nok skje dersom man forsøker seg med Android Auto.
Med den store fine skjermløsningen følger det også med TomTom Live navigasjon, som vil kunne foreslå alternative ruter dersom det er kø på den veien du normalt sett skulle kjørt. Ganske praktisk, og det virker.
Mellom setene foran finner man girvelgeren, som er en vippebryter, til venstre finner man P for park, og B for ekstra nedbremsing når man slipper opp gasspedalen. Drive Mode-knappen til høyre for girvelgeren velger du kjøremodus med, og dermed også hvor mange hestekrefter bilen skal levere når du trykker på gasspedalen på normalt vis.
Sportsmodus kan være fint å bruke ved behov for forbikjøring og når man skal inn på en motorvei med høy hastighet, da får man tilgang på 136 hk. Normal er kjøremodusen bilen automatisk starter opp med, og da har man tilgang på 109 hk. I Eco-modus har man tilgang på 82 hk, men her kan man bruke en kickdown-funksjon dersom man plutselig skulle få endrede behov.
Da vi testet bilen kjørte vi i Normal.
Jeg er en stor kar på 184 cm, med stor bakende og lang rygg, og disse baksetene egner seg best for folk som er en del kortere og mindre omfangsrike enn meg. Du har ISOfix fester i yttersetene og 2xUSB plugger her bak. Dersom det er sentralt for deg å bruke baksetene ofte bør du teste ut om de passer til dine behov.
Selv i Peugeot e-2008 og Citroën ë-C4 som er de lengste søsknene sliter jeg med bakseteplassen.
Her ser du bagasjeromsgulvet i nedre posisjon. Baksetet er delt 60/40, og der er ikke noen skiluke her. Hengerfeste kan du ikke ha bakpå en Mokka-e, men den skal nå være typegodkjent for 70 kg taklast.
Vi hadde ikke Opel Mokka-e så lenge da vi testet den, men vi rakk å dra den med på vår landeveistest og vår 50/50 landevei/motorvei test. Det var ganske kaldt da vi testet, med 8-11 grader på landeveistesten og 6-8 grader på 50/50-testen. Dermed ville vi oppnådd bedre resultater nå i juni som det er en del varmere ute.
Vi hadde tørre veier, og en del vind som også påvirker resultatene. Testbilen var utstyrt med dekk på 215/55 R18, Michelin Primacy 4, som også Hyundai Kona bruker i noe mindre dimensjon.
På landeveistesten kjørte vi fra Grimstad, via Froland til Evje, og tilbake til Grimstad igjen på landeveier med maks 80 km/t fartsgrenser. Samme test på alle elbiler, men naturligvis med ulike vær og temperaturforhold.
Opel Mokka-e brukte 68 prosent av batteriet på turen, noe som skulle tilsi om lag 301 km rekkevidde i 8-11 grader og en del vind på tørre veier. Varmere vær gir lenger rekkevidde på en tur som dette og kaldere vær kortere rekkevidde.
På vår 50/50-test kjører vi om lag 50 prosent på landevei fra Grimstad til Ikea, og tilbake på motorvei med 100 km/t. Denne testen tar vi også med alle elbiler, og beregner rekkevidden selv om vi vet det er mer presist å kjøre bilen tom for strøm.
Opel Mokka-e brukte 29 prosent av batteriet på de 71 km, noe som tilsier en rekkevidde på om lag 245 km. Temperaturen startet på 8 grader, men sank raskt til 6 grader, så det var kjølig under testen. Tørre veier og litt mindre vind enn tidligere på dagen.
Stort sett lader man en bil som dette hjemme, og for de med trang garasje er det en fordel at ladeluken er på samme side som førerdøren. Vi testet ikke ladingen på Mokka-e, men andre som har testet kan fortelle at man kan ha under 10 prosent på batteriet og lade til 80 prosent på en snau halvtime. Mokka-e skal kunne ta imot inntil 100 kW ladehastighet, så det er en fordel å bruke ladere som kan levere dette dersom man vil lade raskest mulig.
Ser du på videoklippet litt lenger oppe her, ser du at vi testet Intelli Lux Led Matrix lysene som testbilen var utstyrt med. Meget gode lys, og til og med ryggelysene fikk godkjent.
Vi synes Opel Mokka-e har en veldig fin kombinasjon av komfort og livlighet, som gjør det lett å trives med den på veien.
Det er alltid lurt å teste seter i biler, spesielt når setene har noe begrenset med innstillingsmuligheter. Er du på jakt etter en kompakt elbil du ikke setter deg så veldig ned i, så bør Opel Mokka-e sjekkes nærmere.
Les flere tester hos Nybiltester