Vi har testet Mercedes GLC 300 e

Hva er det kjipeste med å teste en Mercedes-Benz GLC 300 e? Jo, å måtte levere den tilbake når jobben var gjort.


Vi dro på stjernefest med stjernebil, og tilbakela over 1.000
kilometer med Mercedes-Benz GLC 300 e til Trondheim for å se hvem i Norden som
fikk stjerner i Michelinguiden.

Vi var nemlig invitert til fest i Trondheim av Michelin som
skulle dele ut stjerner til restauranter i Norden, noe som aldri før har skjedd
i Norge.

For oss som holder til på Sørlandet var det jo litt ekstra
stas å være på plass da Restauranten Under fikk sin Michelinstjerne!

Vi tok et stopp innom Hamar, og her hilste vi også på den nye MG ZS EV, og fikk oppleve på kroppen at det er stor forskjell på biler i ulike prisklasser.

GLC har Adrian testet før, men det var ikke en ladbar hybrid som vi testet denne gang.

Det vi fikk oppleve på denne lange turen var også den enormt
gode komforten som GLC leverer.

Gode seter, lavt støynivå, en motor som går så deilig lett
at det kjennes som å dra en varm kniv gjennom smør.

Bør vel da nevnes at bilen hadde Air Body Control
luftfjæring fra lista over ekstra utstyr.

Vi fikk også oppleve hvor ekstremt gode Mercedes-Benz er på
hybridsystemet sitt.

På vei fra Trondheim retning Oslo hadde vi uladet bil, og da
vi hadde kjørt i 4 timer var 1 av de timene kjørt på regenerert elektrisitet!

Litt om forbruk med uladet bil:

  • Bertel O Steen til Otta – snittforbruk på 0,78
    liter på mila
  • Otta – Trondheim – snittforbruk på 0,62 liter på
    mila
  • Trondheim til Hamar – snittforbruk på 0,68 liter
    på mila, som også ble hele reisens totale snittforbruk.

Med en 4-sylindret bensinmotor med 211 hk og 350 Nm alene er
dette meget hyggelig forbruk.

Systemeffekten sammen med det elektriske systemet er på 320 hk
og 700 Nm, noe som gir friske 0-100 km/t på 5,7 sekunder.

I videoen over her får du se litt elektrisk rekkevidde som
på vår test landet på 40 km, litt augmentet reality, og noen gleder og
frustrasjoner over bilen.

Ettersom jeg skulle over litt fjell var jeg ikke lei meg for
at bilen også har 4Matic firehjulstrekksystem, selv om det viste seg at veiene var
ganske bare og rydda for snø. Det er jo sånt man ikke vet før man kjører over
fjellet.

Vi fikk lånt oss litt strøm i Trondheim, og ladet opp bilen
100 % for å få gjennomført en rekkeviddetest på lignende veier som vi bruker
her på Sørlandet når vi tester elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider.

Som du kan se varierte temperaturen mellom +7 og +9 grader,
veiene var bare, og bilen hadde på vinterdekk.

Da kom vi 40 km elektrisk.

I denne bilen vrimler det av informasjon man kan få opp på
bilens skjermer, og her ser man forbruket som ble lest opp i filmen like
etterpå, og da hadde gått opp til 22,6 kWt/100 km.

I skjermens refleksjon ser du meg, Hans Vidar, og min
testmakker i Trondheim som sikret oss gode veier å teste på, Rolf Rønning. Takk
for hjelp med veier, strøm og overnatting!!

Forsetene kan du få i mange ulike varianter, og testbilen
hadde AMG interiør og eksteriør.

Fantastisk gode seter, også når du sitter i dem i mange
timer!

Ikke kjøling eller massasje i setene i testbilen.

Et godt og lekkert ratt der du egentlig kan styre det meste
med knappene på rattet. Når man blir vant med de sorte smartknappene på rattet
blir man raskt veldig glad i dem!

Skulle ønske meg en «strammere» flaskeholder. Fungerer fint
til kaffekopper.

Navigasjonen kan av og til komme med noen svært underlige
forslag, som muligens er en kilometer eller to kortere, men som ikke akkurat
nødvendigvis er spesielt farbare på vinterstid.

Underlige fordi navigasjonen var satt opp til å gi raskeste
rute og ikke korteste.

Den brede infotainmentskjermen kan vise en nærmest ufattelig
mengde med informasjon, eller mer underholdning, alt ettersom hva du ønsker at
den skal vise deg.

Nå satt ikke jeg så mye i baksetene, men jeg testet dem for
å finne ut av plassen baki der, og fant da ut at det er barnesikring på
bakdørene på denne bilen, og det var også barnesikring på å åpne vinduene der
bak.

Interessant opplevelse når man er ganske langt unna å være
akrobatisk anlagt!

Hodet mitt fikk plass, men det var ikke mer luft over hodet
enn det bør være i et baksete for en korpulent kar på 185 cm.

Kneplassen bakom meg selv vil jeg definere som meget god.

I testbilen var det to USB-C og en 12V ladeplugg, noe som
bør være rikelig for de som sitter bak.

En egen klimasone hadde de derimot ikke, ei heller varme i
setene.

395 liters bagasjerom opp til toppen av bakseteryggen, men
med flatt gulv og med plass til ladekabler under gulvet ytterst i
bagasjerommet.

Det er også fester i tak for sikkerhetsnett for bagasje,
slik at man kan laste bagasje over bakseteryggens høyde, og man kan sikre
bagasje om man legger ned baksetene som er tredelt.

Hengerfeste kan du ha på denne, og trekke med deg inntil 2.000
kg.

Startpris var 593.900 kr for GLC som ladbar hybrid, og en
typisk bil som kunder kjøper lander rundt 700-750 tusen nå man har plukket med
seg det man vil ha fra listene over ekstrautstyr.

Testbilen hadde svært mye av det man kan plukke med seg fra
listene over ekstra utstyr, og kostet 829.372.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester