Annonse
HjemNyheterVi har testet Mercedes GLC 300 e

Vi har testet Mercedes GLC 300 e

Hva er det kjipeste med å teste en Mercedes-Benz GLC 300 e? Jo, å måtte levere den tilbake når jobben var gjort.

Vi dro på stjernefest med stjernebil, og tilbakela over 1.000 kilometer med Mercedes-Benz GLC 300 e til Trondheim for å se hvem i Norden som fikk stjerner i Michelinguiden.

Vi var nemlig invitert til fest i Trondheim av Michelin som skulle dele ut stjerner til restauranter i Norden, noe som aldri før har skjedd i Norge.

For oss som holder til på Sørlandet var det jo litt ekstra stas å være på plass da Restauranten Under fikk sin Michelinstjerne!

Saken fortsetter under Annonsen

Vi tok et stopp innom Hamar, og her hilste vi også på den nye MG ZS EV, og fikk oppleve på kroppen at det er stor forskjell på biler i ulike prisklasser.

GLC har Adrian testet før, men det var ikke en ladbar hybrid som vi testet denne gang.

Det vi fikk oppleve på denne lange turen var også den enormt gode komforten som GLC leverer.

Gode seter, lavt støynivå, en motor som går så deilig lett at det kjennes som å dra en varm kniv gjennom smør.

Bør vel da nevnes at bilen hadde Air Body Control luftfjæring fra lista over ekstra utstyr.

Vi fikk også oppleve hvor ekstremt gode Mercedes-Benz er på hybridsystemet sitt.

På vei fra Trondheim retning Oslo hadde vi uladet bil, og da vi hadde kjørt i 4 timer var 1 av de timene kjørt på regenerert elektrisitet!

Litt om forbruk med uladet bil:

  • Bertel O Steen til Otta – snittforbruk på 0,78 liter på mila
  • Otta – Trondheim – snittforbruk på 0,62 liter på mila
  • Trondheim til Hamar – snittforbruk på 0,68 liter på mila, som også ble hele reisens totale snittforbruk.

Med en 4-sylindret bensinmotor med 211 hk og 350 Nm alene er dette meget hyggelig forbruk.

Systemeffekten sammen med det elektriske systemet er på 320 hk og 700 Nm, noe som gir friske 0-100 km/t på 5,7 sekunder.

I videoen over her får du se litt elektrisk rekkevidde som på vår test landet på 40 km, litt augmentet reality, og noen gleder og frustrasjoner over bilen.

Ettersom jeg skulle over litt fjell var jeg ikke lei meg for at bilen også har 4Matic firehjulstrekksystem, selv om det viste seg at veiene var ganske bare og rydda for snø. Det er jo sånt man ikke vet før man kjører over fjellet.

Vi fikk lånt oss litt strøm i Trondheim, og ladet opp bilen 100 % for å få gjennomført en rekkeviddetest på lignende veier som vi bruker her på Sørlandet når vi tester elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider.

Som du kan se varierte temperaturen mellom +7 og +9 grader, veiene var bare, og bilen hadde på vinterdekk.

Da kom vi 40 km elektrisk.

I denne bilen vrimler det av informasjon man kan få opp på bilens skjermer, og her ser man forbruket som ble lest opp i filmen like etterpå, og da hadde gått opp til 22,6 kWt/100 km.

I skjermens refleksjon ser du meg, Hans Vidar, og min testmakker i Trondheim som sikret oss gode veier å teste på, Rolf Rønning. Takk for hjelp med veier, strøm og overnatting!!

Forsetene kan du få i mange ulike varianter, og testbilen hadde AMG interiør og eksteriør.

Fantastisk gode seter, også når du sitter i dem i mange timer!

Ikke kjøling eller massasje i setene i testbilen.

Et godt og lekkert ratt der du egentlig kan styre det meste med knappene på rattet. Når man blir vant med de sorte smartknappene på rattet blir man raskt veldig glad i dem!

Skulle ønske meg en «strammere» flaskeholder. Fungerer fint til kaffekopper.

Navigasjonen kan av og til komme med noen svært underlige forslag, som muligens er en kilometer eller to kortere, men som ikke akkurat nødvendigvis er spesielt farbare på vinterstid.

Underlige fordi navigasjonen var satt opp til å gi raskeste rute og ikke korteste.

Den brede infotainmentskjermen kan vise en nærmest ufattelig mengde med informasjon, eller mer underholdning, alt ettersom hva du ønsker at den skal vise deg.

Nå satt ikke jeg så mye i baksetene, men jeg testet dem for å finne ut av plassen baki der, og fant da ut at det er barnesikring på bakdørene på denne bilen, og det var også barnesikring på å åpne vinduene der bak.

Interessant opplevelse når man er ganske langt unna å være akrobatisk anlagt!

Hodet mitt fikk plass, men det var ikke mer luft over hodet enn det bør være i et baksete for en korpulent kar på 185 cm.

Kneplassen bakom meg selv vil jeg definere som meget god.

I testbilen var det to USB-C og en 12V ladeplugg, noe som bør være rikelig for de som sitter bak.

En egen klimasone hadde de derimot ikke, ei heller varme i setene.

395 liters bagasjerom opp til toppen av bakseteryggen, men med flatt gulv og med plass til ladekabler under gulvet ytterst i bagasjerommet.

Det er også fester i tak for sikkerhetsnett for bagasje, slik at man kan laste bagasje over bakseteryggens høyde, og man kan sikre bagasje om man legger ned baksetene som er tredelt.

Hengerfeste kan du ha på denne, og trekke med deg inntil 2.000 kg.

Startpris var 593.900 kr for GLC som ladbar hybrid, og en typisk bil som kunder kjøper lander rundt 700-750 tusen nå man har plukket med seg det man vil ha fra listene over ekstrautstyr.

Testbilen hadde svært mye av det man kan plukke med seg fra listene over ekstra utstyr, og kostet 829.372.

Les flere tester hos Nybiltester

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse