Mazda MX-30 er en crossover i relativt kompakt størrelse, der de som sitter foran har veldig bra med plass, mens plassen i baksetet i bagasjerommet er noe mer begrenset.
De som sitter foran kan også nyte svært mye godt utstyr, spesielt i Cosmo som vi testet, som er usedvanlig godt utstyrt.
-->
Bakdører med hengsling bak er ikke ukjent for Mazda som hadde det i sin RX-8, og man kjenner det også fra BMW i3.
Slike dører gir en svært godt tilgang til baksetet fordi man slipper en B-stolpe som står i veien, og kan således være fordelaktig med tanke på å hjelpe barn inn/ut av barneseter.
Dersom man derimot har med seg noen man skal «kjøre en plass», så er det litt kronglete at sikkerhetsselen til den som sitter foran er i bakdøra, så den må av for at noen bak skal kunne gå ut. Døren foran må også åpnes for at bakdøra skal åpnes.
Et svært godt skinnratt som også ser veldig stilig ut, og som kan bli varmt på vinteren om man trykker på rattvarmeknappen setter tonen i et interiør med svært mange gode sider, og et stilig design.
I Cosmo finner man her el-seter med minnefunksjon der man også kan justere sitteputens vinkel, noe som gjør det lett å finne en meget god sittestilling.
Head-up displayet er smått og godt og rett opp i frontruta, selv med polariserte solbriller ser man informasjonen på veien foran bilen fra head-up displayet, rett og slett veldig bra.
BOSE-anlegget spiller meget bra, og infotainmentskjermen har en elegant meny.
Dette oppleves svært mye mer påkostet enn man finner i noen annen bil som koster under 290.000 kroner!
Ble ikke tid i uværet å lage så mye video, men vi rakk da litt etter hvert som regnet tok seg en liten pause.
I den topp utstyrte Cosmo utgaven har man ikke bare ryggekamera, men også kamera foran bilen og en 360 graders visning.
Kvaliteten er fin, men skjermen er ikke så stor i forhold til denne typen visninger. Man får likevel nyttig og meget brukbar informasjon fra kameraene.
GPS fungerer også meget bra, selv om skjermen ikke er så stor. Grafikk-kvaliteten er god. Artig visning av områder med vann.
Automatgirspaken ligger meget godt i hånden, og er meget behagelig å bruke. Skjermen foran girspaken er forbeholdt bilens klimaanlegg. Selv er jeg noe usikker på om skjermen er noe fremskritt framfor de gamle knappene, men skal innrømme at skjerm ser mer moderne ut.
Nedenfor klimaskjermen og girspaken finner man to USB-ladepunkt i tillegg til et «vanlig støpsel» AC 220V/150W. Da burde det være enkelt å få ladet det man trenger å lade.
Instrumentene er forholdsvis analoge i sitt utseende, men her ser man både batteriets restprosent og antatt rekkevidde som er svært så pessimistisk i forhold til virkeligheten.
Forbruket på 14,5 kWt/100km fikk vi i vår faste testløype for forbruk. Den starter i Grimstad sentrum, tar Rv420 til Ikea og E-18 tilbake til Grimstad med cruisekontroll i 100 km/t, og avsluttes ved kontoret i Grimstad sentrum.
Vi brukte 33 prosent av batteriets kapasitet på de 71 km testrunden er på, noe som tilsier en rekkevidde på 215 km med dette snittforbruket. WLTP på blandet forbruk er på 200 km, og 260 km på bykjøring.
Her ser du dekkene testbilen var utstyrt med, og det var +16 grader da vi testet forbruket.
Vi hadde ikke bilen lenge nok til å teste ladehastighet på hurtiglader i denne omgang, men mistenker vel at de fleste som kjøper MX-30 lader hjemme på husveggen med ladeboksen sin. Det er for øvrig CCS-plugg på Mazda MX-30.
Etter å ha sett plassen fotograf Sander hadde i baksetet så skvisa ikke jeg meg selv inn baki her. Du bør nok helst være under 180 cm om du skal få ok plass baki baksetet.
I motsetning til BMW i3 som har to seter bak er det 3 seter bak hos Mazda MX-30, og det er ISOFIX for yttersetene der bak.
Bakpå førersetet var det noen knapper til å justere det elektriske førersetet, så du skal helst ikke ha alt for bøllete baksetepassasjerer i en MX-30.
Dersom det er 1 eller 2 som sitter bak kan man legge ned midtsetets rygg og få midtarmlene med koppholdere.
De som sitter bak har litt rom i døra si de også, men festet for sikkerhetsselen foran er i bakdøra, dermed må sikkerhetsselen av foran dersom noen skal ut bak.
Bagasjerommet på 366 liter var ikke akkurat tomt da vi lånte bilen, men vi kunne ikke litt rot hindre oss i å knipse et bilde av bagasjerommet.
Baksetet er delt 60/40 og har ingen skiluke, men man kan ha takstativ på en MX-30.
Ikke så veldig mye ekstra plass under gulvet. BOSE og dekkereparasjonssett tar mye av plassen.
Utrolig kule baklykter på Mazda MX-30, og litt coupéform på bakluka også. Stilig!
En kompakt crossover vil si at du setter deg litt mer inn enn ned i bilen, og du har begrenset med plass i baksetet og i bagasjerommet.
Den er meget komfortabel å kjøre, med gode fjæringer og lite støy. Motoren på 143 hk er også mykt satt opp, noe 0-100 på 9,7 sekunder forteller litt om. Alt er egentlig fokusert inn mot komfort, og lekkert design, samt masse deilig utstyr.
Sky får man fra 249.900 kroner, First Edition fra 259.900 kroner og topputstyrte Cosmo fra 284.900 kroner.
Det er ingen hemmelighet at jeg ville hatt Cosmo, for jeg er svært glad i utstyr, og jeg synes også at Cosmo kommer til en svært hyggelig pris om jeg sammenligner med e-Golfen.
Jeg mistenker vel at de som jobber som selgere av Mazda ikke hadde hatt noe imot om bilen hadde 120 km mer rekkevidde, og en høyere pris, for da ville markedet for de som vil ha denne som bil nr. 1 vokst kraftig.
Men de som får sitte på i din lekre Mazda MX-30 gjetter neppe at den kostet godt under 300.000, for det kan man virkelig ikke se på bilen!
Kan du leve godt med plassen og rekkevidden er det vel bare å løpe og kjøpe Mazda MX-30!
Les flere tester fra Nybiltester