Vi har testet Hongqi E-HS9

Denne elbilen vekker garantert oppsikt!


Bare så det er nevnt, merket Hongqi uttales for oss fra Norge som «Hong-sji».

Hva slags bil er egentlig Hongqi E-HS9? Den ser mest ut som en gigantisk stasjonsvogn, men har bakkeklaringen som en SUV og fleksibiliteten til en MPV.

HBI Norge som er importør av Hongqi definerer den selv som en SUV, som med sine 5,21 meter lengde er den 1 mm lenger enn Mercedes-Benz GLS.

At designeren kommer fra Rolls Royce er ingen hemmelighet, og det er vel ikke akkurat usynlig i bilens front heller.

Bjørn Nyland, som på YouTube er bedre kjent som Teslabjørn står her ved siden av bilen for å vise hvor stor den er.

Dersom man går en del år tilbake var Hongqi et merke fra FAW som kun statsledere i Kina fikk lov til å kjøpe, men for noen år siden åpnet man opp for befolkningen. Norge er et av de første markedene utenfor Kina som får tilgang på merket.

FAW har i mange år produsert biler for Audi, VW og Toyota til det kinesiske marked, og i 2020 produserte FAW 3,7 millioner biler av egne merker og andre merker.

Med andre ord en meget stor bilprodusent.

Betyr det noe at FAW er en stor bilprodusent? Betyr det noe at de var nummer 66 på Fortune 500?

Ja, det betyr trygghet for garanti og deler, og at merket ikke forsvinner, men vokser med stadig flere modeller i tiden som kommer.

Skulle du synes at E-HS9 er liten, så kommer det en større Hongqi-modell med tiden, så det er bare å utvide garasjen!

Hongqi E-HS9 finnes i tre utstyrsnivåer.

Ïnnstegsmodellen heter Comfort, og koster fra 619.900 kroner. Denne har et litt mindre batteri, om man kan kalle en batteripakke på 84 kWh brutto for en liten batteripakke. Comfort kommer med 436 hk.

Premium og Exclusive har begge en 99 kWh batteripakke brutto, der man kan bruke 90 kWh av den (netto) – her får man 551 hk.

Greit å skille mellom begrepene brutto, som er batteriets totale kapasitet, og netto, som er det man får brukt i praksis. Produsentene legger inn buffere så batteriene skal ha lang levetid.

Dersom produsenten ser at bufferen er i overkant stor, kan de i etterkant endre programvaren, slik at man kan bruke mer av batteriets kapasitet.

Vi testet Exclusive, men før jeg kommer mer inn på den bør det nevnes at Premium koster fra 699.900 kroner, og at Comfort og Premium har en 7-seter løsning og Exclusive har en 6-seter løsning.

Comfort drar fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder, mens Premium og Exclusive drar unna på 4,9 sekunder. Kreftene leveres komfortabelt og sofistikert, ikke vilt og galt og sportsbilaktig.

Vi var tre som delte bilen under prøvekjøringen, og jeg hadde selskap av YouTuberne Teslabjørn og Kris Rifa

Med tre sjåfører i bilen og kort tid med bilen rakk vi ikke kjenne veldig på langturkomforten i setet, men det kjentes meget behagelig ut her i Exclusive. Her har setene varme, kjøling og massasje, samt en fantastisk deilig nakkepute dersom du tar en hvil med massasje mens du lader.

Exclusive starter på 779.900 kroner, men da er det aller meste allerede inkludert. Kun sånt som lakk, hengerfeste (kan trekke inntil 1.500 kg), vinterdekk og slikt som kommer i tillegg.

Frunk er et tilvalg, fordi det er norskprodusert.

Den gang HBI Norge fikk noen prototyper hit så filmet vi litt av det som var forskjellen, men det er såpass lenge siden at enkelte utstyrselementer kan ha blitt lagt til eller trukket fra i forhandlingene med FAW.

https://youtu.be/WNoimm7GInE

En film fra den korte prøvekjøringen i Norge, med førproduksjonsbiler, som er så godt som klare for det norske marked. Men frunken, som er ettermontert i Norge, og dermed ekstrautstyr, er ikke helt produksjonsklar enda ser vi.

Vi kommer naturligvis tilbake med en mer grundig test av rekkevidde, ladehastighet og mer praktisk bruk når vi får låne en Hongqi E-HS9 litt mer enn 1,5 timer fordelt på tre sjåfører.

Eksklusive materialer er valgt. Det høres solid ut når dørene lukkes, og her snakker man om opplevelser man fort må ut med godt over en million for å oppleve i andre bilmerker.

Veldig kjekt at både batteriprosent og antatt rekkevidde synes tydelig i instrumentene, og du velger i stor grad hva som skal vises i det store området til venstre og høyre for hastighetsvisningen.

Et godt ratt, tre skjermer her i Exclusive, i Comfort og Premium har ikke passasjeren en skjerm, samt en skjerm nede på midten der man styrer klima, rattvarme, setevarme, massasje og den slags.

Massasje er forbeholdt Exclusive utstyrsnivå. Det er forsåvidt luftfjæringer og egen klimasone for de som sitter helt bakerst også.

Både ryggekamera og frontkamera viser klare og tydelige bilder, og som man ser til venstre for bildet, er det en god del valgmuligheter for visning.

Her er det Kris Rifa som filmer litt, og man ser at plassen foran er meget god.

Bak i Exclusive har man et par kapteinstoler, med varme og kjøling, elektrisk justering, og en fantastisk nakkepute som gjør at du får lyst til å ta en hvil.

Som du ser er det ikke mangel på kneplass, men hva skjer om man kjører stolen så langt fram som mulig for å gi de på bakerste rad maksimal benplass?

Da går benplassen fra ekstrem til god, for som man ser på Bjørn her er det fortsatt luft mellom knær og framsetet.

Døra bak er også lekker og eksklusiv, som den bør være i en bil som dette, og ser du videoklippet fra denne test-turen ser du at det også er soft-close bak.

Selv med 6 seter i bruk er det ganske mye plass i bagasjerommet. Kommer mer tilbake til knappene på venstre side.

Skal man frakte mye inni bilen med jevne mellomrom er nok Premium eller Comfort sin 7-seter løsning med mulighet til å legge ned ryggen på baksetene på rad 2 å foretrekke.

Kapteinstolene får man ikke lagt ned ryggen på, men man kan lene dem et stykke fram, og skyve selve setet så langt fram som mulig.

Som nevnt kan man dra med seg inntil 1.500 kg på hengerfestet, og på taket kan man ha inntil 75 kg.

Her ser du knapper for å heve/senke bilen, samt fire knapper for å legge ned eller ta opp de to bakerste setene elektrisk. Når setene er lagt ned blir bagasjerommet gigantisk, noe du kan se i videoklippet fra prøveturen.

Vi synes det er litt kult med biler som ikke prøver å bli elsket av alle, men som har et design som er litt elsk/hat, og som skaper både diskusjon og debatt.

Ingen kan påstå at Hongqi E-HS9 har et kjedelig design, for denne ser man i trafikkbildet.

HBI Norge eies av Motor Gruppen, og de har i dag 44 etablerte forhandlere rundt i Norge som vil ha kontakt med kunder og sørge for god service til de som kjøper seg en Hongqi E-HS9.

Man får også med 5 år/150.000 km garanti.

Når det gjelder forbruk, så kunne det se ut til at det lignet noe på det man finner hos Audi e-tron, med andre ord vil en diger bil ikke ha lavest forbruk.

HBI Norge mener man bør ha en rekkevidde på 465 km med den store batteripakka etter WLTP-normen, og 436 km med den «lille» som er i Comfort utstyrsnivå.

HBI Norge mener ladehastigheten bør kunne ligge på 108 kW, noe som gir en ladetid for den store batteripakka på 35 minutter fra 10 til 80 prosent. Dette skal vi naturligvis komme sterkere tilbake til, med tester senere.

Vi spurte om bilen kom med OTA – Over The Air oppdateringer, men det gjør den ikke foreløpig.

Ikke helt kjent med dette merket med tanke på stereoanlegg, og med tre i bilen som skulle filme ble det lite tid til å teste lyd. Men det lille vi hørte var helt ok, så dette må vi også komme sterkere tilbake til i en senere test av bilen der vi får mer tid med den.

Vi gleder oss til å teste Hongqi E-HS9 mer, for første møte gav et meget godt, eksklusivt og komfortabelt inntrykk, og det er mye vi ønsker å utforske nærmere.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester