Vi har testet Ford Mustang Mach 1

En gul, kul muskelbil fra Ford med 5-liters V8 og 460hk – vi har testet den!


I Sverige starter prisen for en Ford Mustang Mach 1 på 627.000 svenske kroner (ca. 643.000 norske kr).  I Norge er startprisen for samme bil 1.232.100 kroner, ikke langt unna dobbel pris takket være det norske avgiftssystem.

-->
Utfordringen for Mustang Mach 1 er at den ikke er bygget for å koste 1,2 millioner, og sammenlignes med andre biler i den prisklassen.

Men den er laget for å koste halvparten, og i det pris-sjiktet er den jo en diamant av en bil. I 1,2-1,3 millioners pris-sjiktet er det en del detaljer som faller litt igjennom i forhold til konkurrentene.

Under panseret finner man grunnen til de voldsomme avgiftene på denne bilen i Norge. Her skal man helst ikke kjøpe 5-liters V8 motorer med 460 hk som er totalt blottet for mildhybrid, turboer eller annen teknologisk finesse for å få redusert forbruket noe særlig under 1,1 liter på mila med dertil medfølgende CO2-utslipp.

Den er politisk ukorrekt i Norge, og dermed er prislappen høy.

Man finner også grunnen til at folk i Norge kjøper den under panseret, for det er ikke mange bilmerker i Norge som leverer serieproduserte biler med motorer som dette.

Et hav av krefter og et lydbilde som er særdeles vanedannende, og svært slitsomt for smilemusklene.

Mach 1 har en unik grill, front splitter, Magnetic ponny i grillen og speilhus, og i fargen Grabber Yellow blir man lagt merke til på ferga og langs veien.

Bak finner man også Mach 1-logo, samt store enderør som ikke på noen måte er fake og som spiller ut den vakre motorlyden fra V8-motoren. I Norge skiller en slik motorlyd seg langt mer ut enn i USA, så lyden alene er nok til å skape oppmerksomhet.

Testbilen har en del ekstrautstyr, som disse alufelgene i Magnetic finish til 15.000 kroner, lakken til 5.000 kroner, Recaro-seter til 20.500 kroner og alarm til 4.000 kroner. Dette gir en pris på testbilen på 1.276.600 kroner.

Selv ville jeg droppet Recaro-setene, fordi jeg er noe bred av meg, og fordi jeg er glad i forseter med varme og ventilasjon.

Recaro-setene er nok fantastiske for smalere folk enn meg, og man har kanskje ikke tenkt til å bruke bilen på vinteren uansett. Så setevarme er kanskje ikke så sentralt, men på varme sommerdager ville jeg savnet ventilasjon i setene.

Og min brede bak hadde nok sittet mer komfortabelt i orginalsetene.

Alt i interiøret roper «solid» og «robust» selv om forekomsten av hardplast er noe større enn for andre biler i prisklassen 1,2-1,3 millioner kroner.

Du har to store dører, men det betyr også at det er noe kronglete å få satt seg i baksetet, og plassen der var det ikke noe poeng for meg å utforske når det var «trangt» for mine barn.

Man kan velge mellom manuell girkasse som testbilen hadde, eller automatkasse. Ettersom jeg har testet automatkassa i en 2.3-liters Eco Boost Mustang, og vet hva den kan levere, så ville jeg nok personlig gått for den framfor manuell.

Jeg vet at de fleste velger denne med manuell, så jeg prøver ikke å være mainstream her, kun ærlig. Hvorfor ville jeg valgt automat? Jo, det gir mer komfortabel cruising.

Den store førerdøren roper også av soliditet i sin enkle, men robuste utførelse.

De digitale instrumentene kan endre utseende ut fra hvilken kjøremodus du velger, her er kjøremodus Normal valgt.

Vi går gjennom de ulike kjøremodusene som er tilgjengelige i videoklippet nedenfor.

I videoklippet ovenfor har vi også forsøkt å fange bilens motorlyd utenfra og inni bilen under akselerasjon, men med norske fartsgrenser blir det ikke så mange girskift før man må bremse ned for å holde fartsgrensa.

Med norske fartsgrenser blir det dermed mest cruising, og det er noe av bakgrunnen for at jeg ville valgt automatgir. Samtidig vet jeg hvor bra automatgiret fungerer til de ulike kjøreprogrammene, og til rask akselerasjon.

Noen få solide knapper og vippebrytere i midtkonsollen, foran den lekre og robuste girspaken.

Jeg skal ikke skrive for mye om elbilen Mustang Mach-E her, men noe av denne solide robuste følelsen burde man kunne fått til også i elbilen for at flere skulle oppleve et sterkere slektskap med det de fleste i Norge tenker på som Mustang fra før.

I enhver Mustang er det lurt å gjøre seg kjent med vippespaken det står Mode på, det er her du velger mellom de ulike kjøremodusene, og det er en del å velge mellom.

Ikke alle biler leveres med kjøremodus Race Track og Drag Stripe!

Man kobler til mobilen med USB for å få Apple Car Play/Android Auto, og tilgang til Google Maps og Spotify i bilens infotainmentskjerm.

Rattet har en del knapper det kan være greit å gjøre seg litt kjent med før man kjører i vei.

Cruise-kontrollen er ikke adaptiv, noe som egentlig er like greit når man kjører på 4-felts motorvei, og ikke fullt så stas når man må «følge trafikken» i 2-felts motorvei der det ikke er lov å kjøre forbi.

Noe begrenset med plass i baksetene, men de to baksetene man har er utstyrt med ISOfix fester for barneseter.

Man sitter lavt i en Mustang, og har man som meg noe lange ben, så havner forsetet litt langt bak, noe som går ut over benplassen for de som eventuelt skal sitte bak.

Bagasjerommet oppleves som ganske så romslig for en bil som dette, og baksetene er naturlig nok delt 50/50 dersom man ikke ønsker å slå ned begge bakseteryggene ved ekstra fraktbehov.

Tradisjonelt har muskelbiler fra USA vært veldig gode til dragracing, altså i rett strekning, men vi våger oss på å påstå at Mach 1 også er meget god på svingete veier.

Fjæringen er av typen MagneRide aktivt dempersystem, men vår opplevelse er at det selv i Normal-modus blir ganske hard og sportslig feedback fra demperne.

I Sport + på svingete vei blir Mach 1 sportslig og god, og girene kan man bruke i mange ulike hastigheter.

Men har man litt lave gir vil den bjørnesterke 5-liters V8 motoren levere et meget godt skyv ut av svingene, kombinert med et lydbilde som gjør sitt til en ekstra god opplevelse med sin buldrende brølende tone på høye turtall.

De fire store pottene er det vanskelig å få fullrost for sin evne til å levere godlyd til alle utenfor og inni bilen.

Prislappen på Mustang Mach 1 i Norge gjør at det ikke er så enkelt å «løpe og kjøpe» bilen, men det er nok mange som er svært glad i store motorer og deilig lyd som drømmer om en.

Det at eksteriørdekoren er klistremerker, og at det ikke er helt gode panelgaps i alt interiør, og at det er en del hardplast i interiøret er noen få elementer som skuffer litt i forhold til prislappen man har på denne bilen i Norge.

Derfor har vi forsøkt å poengtere at en sentral årsak til denne prisen i nettopp Norge, handler om det norske avgiftsnivået på store sterke motorer.

Skulle du treffe på en Mustang Mach 1 langs norske veier må du sende noen takknemlige tanker til vedkommende som har bidratt så rikelig til fellesskapet gjennom alle bilavgiftene som er betalt inn.

Husk også å åpne ørene og ta til deg av den deilige motorlyden, for kanskje er vi siste generasjon som kan ha denslags opplevelser i livet.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester