Kia EV9 er 5,01 meter lang, eller 5,015 om du velger GT Line som har noe mer stylingdetaljer enn Baseline har.
Med takrails som du ser på bildet er høyden 1,78 meter (1,75 meter uten takrails), og bredden er 1,98 meter. Bakkeklaringen er på 17,7 centimeter og her har man ikke luftfjæring – kommer tilbake med mer om fjæringene senere.
-->
Du kan velge om du vil ha den med 7 seter eller med 6 seter, men du må velge GT Line for å kunne få velge den med en av de to 6-seter løsningene som finnes til EV9.
Videoklippet over her ble ikke helt som vi hadde tenkt, på grunn av begrenset med tid og flere som skulle se bilen samtidig, og lyden vet vi ikke er bra, for vi hadde glemt mikrofon – bare å beklage!
Bilen rekkevidde avhenger av valg av bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. WLTP-testen er ikke gjort enda, men Kia har beregninger som gjør at de antyder hva resultatet kan lande på.
Disse beregningene tyder på en rekkevidde for RWD på 541 kilometer og på 497 kilometer på AWD, men de håper jo at selve testen skal vise litt over 500 kilometer for AWD når den blir gjennomført.
Vi starter med en liten rundtur i Baseline-modellen, som egentlig har veldig mye utstyr man kanskje ikke forventer å finne i en innstegsmodell.
Velger du Baseline, kan du velge mellom RWD og AWD, men det er en kjempestor forskjell på RWD og AWD på hengervekt du MÅ være klar over For RWD kan trekke inntil 950 kilo og AWD kan trekke inntil 2.500 kilo.
Det er en voldsom forskjell med tanke på å skulle selge bilen brukt som man må være veldig klar over. Man kan også velge ulik luksusgrad på hengerfestet, der helelektrisk er ett av alternativene man kan velge.
Forsetene var komfortable å sitte i, og vi mistenker det gjelder også etter man har testet setene på en langtur, men er ikke så lett å svare sikkert på etter få minutter i setene.
Elektrisk justering har de, og man ser også at passasjersetet foran har noen knapper på siden som gjør det mulig for sjåføren å flytte på passasjersetet.
I førerdøren er mye velkjent når det gjelder knapper, som setevarme, og seteventilasjon i 3 nivåer.
Knappen for rattvarme har også funnet veien hit, og det tenker jeg er en fornuftig plassering for den. To nivåer på rattvarmen.
En liten oversikt over førermiljøet i Baseline-modellen.
Her kan man legge merke til at den avlange skjermen egentlig er en tredelt skjerm med tanke på informasjonen i den. Til venstre for rattet er det noen knapper vi kommer tilbake til i neste bilde.
Rattet har et par knapper i bunnen, en for kjøremodus til venstre og en for terrengmodus til høyre.
Head-up-display har man også her, og jeg må si at kvalitetsnivået på interiøret oppleves som høyt til å være på en innstegsmodell fra Kia.
Til venstre for rattet er det knapp for å åpne ladeluken, knapp for å åpne frunken, som er på 52 liter i AWD-modellen og 90 liter i RWD-modellen.
Knapp for å åpne bakluka og knapp for å slå av antispinn/antiskli-systemet. Knapp for parkeringsbrems er det også her, samt justering av lyshøyden.
Litt bakom rattet på høyre side finner man girvelgeren og startknappen.
Det er fortsatt en del fysiske knapper, og de som har med infotainmentskjermen å gjøre er integrert i interiørlista på en lekker måte.
Fysiske knapper for å justere temperatur på klimaanlegget og rullehjul for volum.
En bit nedenfor er det 2 USB-C innganger og 12V. Med tanke på trådløs tilkobling av Apple CarPlay og Android Auto, så vil det komme i oktober. Ikke bare på EV9, men også på andre modeller fra Kia som EV6 og Niro EV.
Man får profiler, og mobil kan brukes som nøkkel, da vil også profilen knyttes opp mot hvilken mobil som brukes som nøkkel.
En annen måte for bilen å finne rett profil på er ved å bruke fingeravtrykk. Sensoren befinner seg mellom setene, noe du ser på bildet nedenfor.
Det er den runde saken med lys-sirkel som er fingeravtrykksensoren. Her er det også noen flere fysiske knapper, og av dem må nesten parkeringsassistenten nevnes, for den er enda mer avansert enn det man finner i Kia EV6 GT-Line. Også diagonale parkeringsplasser kan den nå parkere for deg i.
Før vi forlater forsetene kan det også nevnes at det er mulig med stemmestyring av flere funksjoner, hvor dyptgående stemmestyringen kunne virke var noe avhengig av språkvalg, men på norsk skal den for eksempel fungere på navigasjonssystemet.
Vi kan ikke gå ut med en endelig liste på dette med funksjoner for norsk, for den var rett og slett ikke endelig da vi fikk se bilen.
Når det gjelder forvarming av batterier før lading kan dette gjøres ved å navigere til en DC-lader, eller ved at man aktiverer forvarming manuelt dersom man ikke ønsker å bruke navigasjonen til en lader.
Dette med manuell start av forvarming skal også komme i en softwareoppdatering til EV6 og Niro EV for de som lurte på det.
Velger du baseline så er dette baksetene du får. Her er det mulig å justere seter fram/tilbake, samt ryggens vinkel.
Som du ser på videoklippet litt lenger opp henger venstre yttersete sammen med midtsetet i forhold til alle slike justeringer, mens høyre yttersete er individuelt.
Knappen du ser på siden av setet finnes også oppe på ryggens topp, og den brukes for å gi kjapp tilgang til de to bakerste setene.
Bakdøren hadde solgardin, og et par knapper like ved døråpneren som vi skal se litt nærmere på.
Her har man altså varme og ventilasjon i 3 nivåer på yttersetene bak, på en Baseline Kia EV9.
Når det gjelder ISOfix, så har man det i yttersetene på rad to, og man har det i de to setene som er helt bakerst også, så totalt 4 ISOfix fester.
Jeg spurte også hvorfor man ikke hadde dette i passasjersetet foran, og det handlet om livsfaren det medførte dersom man ved et uhell glemte å slå av kollisjonsputen når det var et barnesete foran, og livsfaren dersom man glemte å slå på igjen kollisjonsputen når det var en voksen der foran.
På forsetets side befinner det seg en USB-C utgang på hvert sete inn mot midten. Jeg så ikke i farten noen tredje USB-C utgang på rad 2.
Vi tok med målebånd, og målte baksetenes bredde på det smaleste, og den var på 130 centimeter. Det er ca. 50 centimeter mellom ISOfix festene med tanke på midtsetets bredde.
Ut fra bildet over kan man kanskje tenke seg til at komforten er bedre i yttersetene enn i midtsetet.
Nå kan det ut fra dette bildet kanskje se ut som om det ikke finnes benplass helt bakerst, men ser du videoklippet vil du se at man på rad 2 kan trekke setene helt fram og likevel ha masse benplass til digre karer som meg selv. Da får man også benplass til de som sitter bakerst. Du vil også kunne se plassen jeg har helt bakerst her.
Legger man ned ett av de bakerste setene får man en bredde på ca. 53 centimeter med tanke på bagasje eller annet. Bredden bakerst her er på om lag 102 centimeter i sitteputen, men man har mer plass i bredden til armer/skuldre lenger oppe.
Selv de som sitter bakerst har egne koppholdere og egne USB-C utganger. Da er det med andre ord minimum 6 USB-C utganger i bilen, i tillegg til noen 12V og strømuttak.
Lastekroken du ser på bildet over her virker å være laget av plast, og den er liten med tanke på å få gjennom noe å stroppe med her. Et litt pussig valg.
Jeg fant heller ingen fester i taket til sikkerhetsnett, noe som også er et noe pussig valg av Kia på en bil som dette.
Med alle seter i bruk har man et bagasjerom som nok medregnet rommet under gulvet skal romme mellom 312-333 liter, avhengig av ryggvinkelen de som sitter bakerst velger å ha.
Vi brukte målebåndet her også, og fra bunnen av bakseteryggen og ut var det ca. 50 centimeter, og bredden var hele 132 centimeter det det er bredest. glemte å måle mellom hjulbuene, men mistenker en bredde her på ca. 106-107 centimeter.
Fra gulv til bakseteryggens topp var det ca. 43 centimeter, men det vil også avhenge noe av ryggvinkelen som velges bakerst. Fra gulv til takets laveste punkt (ved innlastingen) var det ca. 75 centimeter.
Det er glimrende at stadig flere bilprodusenter lager tilpasset plass under gulvet til bagajsromsskjuleren. De fleste vil nok bruke frunken til ladekabler.
Frunken på AWD er på 52 liter og den kan du se i videoklippet litt lenger oppe her. På RWD har man ikke motor foran, og da blir det 90 liter med plass i frunken.
På høyre side har man knapper for å legge ned seter på rad 2, for det er stropper å dra i bakpå de to bakerste setene.
Dermed kan man legge ned alle setene når man holder på i bilens bagasjerom. Strømtilkobling har man også her. Opphengskrok for poser er det også.
På venstre side er det 12V uttak og en egen knapp for å åpne bagasjeromsluka innenfra. Posekrok er det også på venstre side i bagasjerommet.
Hvor langt er det fra ryggen til forsetene og ut til enden av bagasjerommet?
Det vil naturlig nok avhenge av forsetets posisjon, men i den posisjonen som var på forsetet her, så var det hele 217 centimeter fram til ryggen på forsetet.
Det betyr at man kan få med seg det meste fra Ikea i denne bilen, og man kan eventuelt sove her også, men den knappe faktoren er bredden mellom hjulbuene bak.
Da er det vel noen som lurer på om bilen har campingmodus?
Vel, Kia kaller det Utility mode, for den kan jo brukes som strømkilde, og da brukes bilens hovedbatteri til å drifte klima og slikt i bilen. Du kan selv stille inn hvor langt ned du godtar at Utility Mode skal få tappe hovedbatteriet, men på 20 prosent er det stans ‒ for da vil Kia at du skal komme deg fram til en lader.
Hvor langt fram er det til setene på rad 2 dersom de er i bruk?
Vel, det avhenger VELDIG av baksetenes posisjon, for jeg er litt usikker på om jeg dro de så langt fram de kunne komme da jeg målte. Det ble en forskjell på 15 centimeter i min måling.
Korteste avstand til rad 2 bakseterygg var 121 centimeter og lengste jeg fikk målt (med forbehold om at setene var så langt fram de kan komme) var 136 centimeter. Kia oppgir denne plassen å være på 828 liter som da bare er opp til bakseteryggens topp.
Når det gjelder å hente strøm ut fra elbil har Kia vært i forkant, og også denne gang er de tidlig ute, for Kia EV9 har ikke bare V2L, der man henter strøm fra bilen til et eller annet elektrisk apparat, nei, her har du også mulighet for V2B, Vehicle to Building.
Kia EV9 kan drifte en bolig i 3-6 dager litt avhengig av boligens strømforbruk dersom det skulle oppstå uventet strømstans.
Kia EV9 er også klargjort for V2G, noe som kan være en av flere løsninger for å slippe å «kaste strøm» – Vehicle to Grid betyr at når det produseres mye strøm, kan dette lagres på bilenes batterier, og når det produseres mindre strøm kan man hente strøm fra bilenes batterier og sånn sett balansere strømbruk og strømtilgang på strømnettet.
Kia har et 99,8 kWh batteri i Kia EV9, og det har 800V teknologi, men også en nyere batterigenerasjon (generasjon 4) enn i Kia EV6 (som har generasjon 3).
Du kan lade fra 10 til 80 prosent på 25 minutter om du for eksempel bruker Ionity eller en annen hurtiglader som leverer nok hastighet på ladingen.
Vi fikk også se en GT-Line, og det er altså dette utstyrsnivået du må velge for å kunne velge EV9 med 6 seter.
Da har du to valgmuligheter. Enten Swivel seats som denne bilen hadde, eller Relax seats der baksetene har elektrisk justering og fotskammel på lik linje med forsetene – jada, du har fotskammel på førersetet også i GT-Line slik at du virkelig kan hvile der når du har ladepause.
Snurresetene har en spak nedenfor sitteputen som man kan trekke inn mot midten for å snurre setet. Det skal også kunne snurres slik at man ser mot de som sitter helt bakerst.
At førersetet har fått fotskammel er ikke noe vi har sett noe særlig til før, her er komforten et lite hakk opp fra setene i Base Line, spesielt når du lader og skal hvile i setet.
Vi ser også at rattet her har elektrisk justering, og posisjonen vil lagres på lik linje som seter og sidespeil. Her er det for øvrig kamerasidespeil, men det er ekstrautstyr til GT-Line.
Førermiljøet ellers er som i Baseline, men de som ser helt ned til pedalene ser litt forskjell der også, med metall på pedalene.
Kan jo nevne at den tredelte skjermen er på 12,3 + 5,3 + 12,3 tommer, og den er like fin enten du velger Baseline eller GT-Line.
Bakspeilet kan være kamerabakspeil, som du ser på bildet over her. Man kan vippe på speilet for å ha et helt normalt bakspeil.
De som skal sitte bakerst får noe enklere tilgang med 2 seter på rad 2, ettersom de også kan gå mellom setene.
Du har kanskje oppdaget at det er et håndtak i mitkonsollen der framme i GT-Line som ikke var i Baseline? Den skal vi se litt nærmere på.
Her kan du velge om du vil hente opp noe fra rommet i skuffen, eller om du vil trekke ut bordplata, og få et ekstra lite bord mellom forsetene på rad 2.
Svingradiusen til Kia EV9 er på 6,19 meter.
Sikkerhetsutstyret i bilen er standardustyr, og airbag-gardina går også bak til de to bakerste setene. Autonomi i forhold til kjøring drar Kia opp på nivå 3, og du ser kanskje de to buede sakene i fronten, det er to lidarer som leser trafikkbildet.
Noen har spurt hva jeg synes om Kia EV9 i forhold til Volvo EX90, og da er vel mitt inntrykk at det er en tanke mer plass i EV9 enn i Volvoen.
Volvo er noe mer stram skandinavisk i designet inni og EV9 er litt mer komfort og myk i designet inni, noe som vitner om at de ser USA som et meget sentralt marked for EV9. Mer treverk i EX90, mer ventilasjon i seter og koppholdere i EV9.
Skal jeg nevne noe mer jeg stusser på, så må det være plassering av kameraet bak, som er rett over skiltplata. Blir det skittent raskt der? Ja.
Jeg så ingen spyler til kameralinsa bak bilen. Pussig valg av Kia.
Dersom du velger EV9 med RWD får du 150 kW/203 hk/350 Nm tilgjengelig av krefter og moment. Turen fra 0-100 km/t vil da ta om lag 9,4 sekunder.
Velger du AWD derimot vil du få 282,6 kW/384 hk/600 Nm, og turen fra 0-100 km/t tar da 6 sekunder. Så kan du oppgradere akselerasjonen slik at dette tar 5,3 sekunder.
AWD har også mulighet for en boost-funksjon, og da får du inntil 700 Nm.
Når det gjelder felger kan du velge Baseline med 19-tommers eller 20-tommers felger, og GT-Line får du med 20-tommers eller 21-tommers felger. Den GT-Line vi fikk se hadde 21-tommers felger.
Fjæringene framme på EV9 er av samme adaptive type som i Kia EV6, slik at du får mykere fjæringer når det er gunstig, og når fjærene presses litt så blir de fastere.
Bak har Kia lagt til justering i forhold til vekt, slik at bilen ikke synker ned om det er en del last baki.
Bilens egenvekt varierer ut fra utstyrsnivå, og er oppgitt til 2.426-2.569 kilo – maksimal totalvekt er også variabel, fra 3.070-3.240 kilo. Det bør gi en god del over 600 kilo til folk og bagasje i Kia EV9.
Vindusviskeren ser man ikke så lett dersom man ikke kikker oppunder takspoileren.
Kia er kjent for lang garanti på 7 år, og den gjelder også for Kia EV9. Lakkgarantien er på 12 år.
Simona Trombetta som er leder for Kia Bil Norge, og informasjonssjef Christian Lagaard gleder seg til de vet hvilke priser som blir gjeldende for Kia EV9 slik at de kan begynne å ta imot bestillinger av den store elbil SUV’en.
Så de som håpte på avsløringer om pris, så kommer det så snart Kia Bil Norge vet noe mer om saken.
Vi har jo en mistanke, og det er at prisen havner godt under Volvo EX90 sine priser. Volvo EX90 starter rett rundt millionen.
Les flere tester hos Nybiltester