Nå kan det kanskje se ut som om man må velge Lexus Rz 450e med tofarget lakk, men det må man ikke, man kan også velge ensfarget bil dersom man foretrekker det. Noe du kan se i videoklippet nedenfor.
-->
Der kan du også se hvordan det ser ut i bilen med vanlig ratt og med «Steer by wire»-ratt. De tre bilene vi fikk hilse på i Barcelona er alle med på filmklippet over her.
En liten rettelse, i filmklippet sier jeg det vi fikk beskjed om i Barcelona, at de første kunne få bil i slutten av 2022, men rett før verdenspremieren fikk vi beskjed om at de første kundebilene beregnes til 1. kvartal 2023.
Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, sitter her i en Lexus RZ 450e der man kan se at rattet har en form som skiller seg fra et tradisjonelt ratt. Det rattet hører med til styresystemet «Steer by wire», der signaler fra ratt overføres til styresystemet elektronisk.
Dette er naturligvis valgfritt om man vil ha eller ikke, og kan minne mye om tanken bak styresystemet i et fly. Også i bilen er det to separate system, slik at om det ene skulle finne på å svikte på noe vis, vil det andre systemet overta.
Hensikten med systemet er at man skal slippe unna unødige tilbakemeldinger i rattet, og kun sitte igjen med de nødvendige. Man trenger heller ikke bevege så mye på «rattet» for at bilen skal svinge, noe som skal være med på å gi en mer intuitiv kjøreopplevelse.
I videoklippet kan du se hvor lite man må svinge på rattet for å få fullt rattutslag. Bilens instrumenter er også designet og optimalisert for at man skal velge «Steer by wire», noe man ser relativt tydelig om man velger «vanlig tradisjonelt ratt». Hensikten er å flytte blikket minst mulig ned fra veibanen.
Her vil instrumentene plasseres lenger ned, fordi toppen av rattet ville vært i veien dersom instrumentene ikke var flyttet lenger ned.
Den smale skjermlignende saken du ser på rattstammen er systemer for å følge med på sjåførens oppmerksomhet på veibanen.
Skulle du sovne eller få et illebefinnende vil ikke denne bilen dure i vei, men den vil etter en del advarsler, dersom du ikke reagerer på dem, automatisk stoppe bilen på høyre side av veibanen.
Men hvor langt går den? Hvor stor er batteripakka? Hvor raskt lader den? Hva koster den?
De fleste av disse spørsmålene blir besvart noe nærmere vanlig salgsstart, og var ikke informasjon vi fikk før påske.
Den skal gå over 400 kilometer, men hvor mye over? Godt spørsmål. Dette er en bil som er noe lenger og har noe mer utstyr enn Toyota bZ4X, så jeg ville nok tenkt at den gikk litt kortere enn den.
Toyota lover over 450 kilometer for bZ4X, men RZ 450e fra Lexus har mer krefter, mer vekt og er merkbart lenger, så den går nok som nevnt noe kortere.
Batteripakka er på 71,4 kWh netto, men brutto var ikke oppgitt, så vi kan ikke si så mye om bufferen. Men med tanke på at Lexus sier at man skal ha over 90 prosent igjen av rekkevidden etter 10 års bruk eller inntil 1.000.000 kilometer, så regner vi vel med at bufferen er merkbar.
Det er også to ulike varmesystemer som er bygget inn til batteriene, noe som skal gi bedre rekkevidde vinterstid, og bedre ladehastighet når det er kaldt ute.
Ingen informasjon om ladehastighet, men vi blir vel litt overrasket om det blir veldig forandring fra bZ4X sin ladehastighet, som er på rundt 30 minutter for å lade til 80 prosent, og maksimal ladehastighet på 150 kW.
Ingen informasjon om priser, men søskenmodeller fra Lexus har en tendens til å koste en del mer enn Toyotaene.
Hvor mye over blir ren gjetning, men man skal ikke se bort fra at toppmodellen snuser på 700.000 kroner, og at innsteg kanskje kan finne på å starte rundt 550.000 kroner eller noe der omkring. Dette er ren gjetting på nåværende tidspunkt.
Tiden vil vise hva prisene blir. Lansering vil bli sent i 2022, og noen vil nok kunne få bil før vi er over i 2023.
Lexus RZ 450e har som nevnt mer krefter enn bZ4X fra Toyota. Her får du 230 kW, eller 313 hk om du vil – fordelt med 150 kW fram og 80 kW bak. Det gir 435 Nm.
Men til tross for alle kreftene kan man maksimalt dra med seg en henger som veier 750 kilo. RZ 450e får du med Direct4 firehjulsdrift, et system som er laget for optimal fremkommelighet på vanlig vei.
RX 450e har noe lavere bakkeklaring enn bZ4X, men for de som ferdes på vei er den mer enn god nok. Toyotaen kan du få med 2WD, men det får du ikke til Lexus 450e.
Girvelgeren dytter du ned mens du vrir mot høyre for å få den i drive, mot venstre for å få den i revers, og en egen knapp for P – parkering.
Ladeplate til mobilen kan du få, og det er ellers rikelig med USB-C tilkoblingsmuligheter. Har du iPhone er Apple CarPlay trådløst, men Android Auto krever USB-tilkobling fortsatt en stund til.
Her ser du en vribryter for volum og vribrytere for temperaturvalg i klimaanlegget.
Mønsteret du ser i dørene er ambientebelysning, der man naturligvis har flere valgmuligheter, både i forhold til fargevalg og lysstyrke.
Stor fin infotainmentskjerm, også velger man om man vil ha head-up display eller ikke.
Navigasjonen er av det cloudbaserte slaget, og Google basert, noe som gjør at du får samme trafikkinformasjon som i Google Maps, og like god veivisning.
Du skal også kunne snakke til bilen – Hey Lexus – og si en kommando som den så skal utføre. Blir spennende å se om de er på nivå med de beste på dette området.
Indirekte varmepaneler på dashbordets underside skal gi en ekstra behagelig varme til de som sitter foran om vinteren. Dette var noe av det vi likte svært godt med BMW iX som vi har testet, for det gir en fantastisk varmekomfort på kalde dager.
Varme i seter og varme i ratt er det også.
De som har kjørt Lexus før, kan muligens kjenne til kvalitetsanlegg fra Mark & Levinson, og det er også noe man kan bestille til sin RZ 450e.
Man kan bestille denne bilen med helt vanlig tak, eller med glasstak som er noe mørktonet, eller med det nye spesialglasset som kan endre egenskaper med et knappetrykk.
Ganske stilig å kunne trykke på en knapp, og endre glasset fra gjennomsiktig til en lys farge som har lite varmeinnslipp, selv om lysinslippet er ganske bra og behagelig.
I videoklippet viser vi alle tre takene, det vanlige taket, det mørke glasstaket og glasstaket som endrer egenskaper med et knappetrykk.
Nedenfor de vanlige knappene man finner i døra, er det en egen knapp for å åpne døra. Denne løsningen er koblet til et blindsonesystem, slik at du ikke får opp døra på første forsøk dersom det er en bil eller syklist i blindsona til bilen når du vil ut.
Vi viser knappen i videoklippet.
Det er to kameralinser bak på bilen rett ved knappen for å åpne bagasjerommet, en litt underlig plassering med tanke på hvor en bil blir skitten på våt vei. Men det er en spyleløsning for disse kameralinsene. Blir spennende å teste på norske våte veier.
Det spørs om man ikke bare velger å bruke det helt vanlige bakspeilet ved våt veibane. Man kan lett bytte mellom bakspeilkamera og vanlig bakspeil med å vippe på bakspeilet – vises i videoklippet.
Ser du noen bakrutevisker? Nei, du gjør nok ikke det, men det er godt mulig at bakendens design er slik at det ikke kommer noe opp på bakruta når veibanen er våt.
Ser man på Kia EV6 blir ikke bakruta våt av våt veibane, mens Ioniq 5 fra Hyundai ganske raskt får en tilgriset bakrute. Spent på å se hvordan dette blir på RZ 450e.
Et forsete får man først kjent skikkelig på etter en god del kilometer bakom rattet, men den korte stunden vi satt i setet kjentes det komfortabelt ut.
Dette setet er fra den bilen som var «minst utstyrt», og her var det 2-veis justering av korsryggstøtte, ikke mulig å endre sitteputens lengde, men ellers bra med innstillingsmuligheter. Elektrisk justering av rattet var det også her.
I baksetene må plassen defineres som god, for etter å ha stilt inn førersetet på meg selv, så var det bra med kneplass og hodeplass. Kanskje noe spiss knevinkel her bak for lange voksne folk som meg.
Jeg er en ganske tykk fyr på 184 centimeter med lang rygg og stor bakende, så tar mer plass enn andre som er 184 cm lange. I filmklippet ser du hvor god plass jeg hadde baki her.
I filmklippet nevner jeg at vi hadde sett en av bilene som hadde setevarmeknapper der bak, og her er det et bilde av hvordan det tar seg ut.
Bagasjerommet er utformet slik at man får tilgang på den plassen som finnes, framfor at man skal ha helt rette vegger i bagasjerommet. Baksetene er delt 40/60, og om det dukker opp en skiluke der eller ikke er litt uvisst på det nåværende tidspunkt.
Under gulvet er det mye plass til ladekabler eller andre ting man vil ha med seg i bilen. Skal man ha med mye bagasje kan jo gulvet plukkes ut før man pakker.
Krok til handleposer finner man på begge sider, men 12V plugg finner man kun på venstre side i bagasjerommet.
På de prototypene som var med til Barcelona var det «luke» på begge sider, men de sa at det var luken på venstre side som ble værende. Noe som er en kjekk plassering med tanke på de som har en trang garasje, for man må jo nødvendigvis komme seg ut/inn av førerdøren, som jo er på bilens venstre side.
Størrelsesmessig plasserer Lexus RZ 450e seg mellom Lexus sine NX og RX modeller.
Lengde: 4,805 meter
Bredde: 1,898 meter
Høyde: 1,635 meter
Akselavstand: 2,850 meter
Vi gleder oss til høsten kommer, og det blir mulig å prøvekjøre Lexus RZ 450e, for dette er en ganske annen verden av en elbil enn Lexus sitt første forsøk – UX 300e.
RZ 450e er bygget som en elbil fra grunnen av, noe vi mistenker at vi vil merke når vi får kjøre den.
Les flere tester hos Nybiltester