Vi har sett litt på Polestar 3

Polestar 3 var en tur innom Polestar Space i Oslo, det var vi også, for å se litt nærmere på denne SUV’en ‒ eller er det en SUV? ‒ fra Polestar.


Hvorfor setter vi spørsmålstegn ved om Polestar 3 egentlig er en SUV?

Vel, ser man på hvor høy en Volvo XC70 er, som jo er definert som en crossover, så er den 1,604 meter høy. Polestar 3 er 1,614 meter høy, marginalt høyere enn en Volvo XC70, derfor er vi litt usikre på om alle vil definere Polestar 3 som en SUV på tross av bakkeklaringen på rett over 20 centimeter.

-->

I videoklippet over her får du bli med på en liten rundtur rundt og inni bilen.

Polestar 3 er 4,9 meter lang, 2,12 meter bred inkludert sidespeil, og er altså som nevnt 1,614 meter høy med rett i overkant av 20 centimeter bakkeklaring (europeisk standard, har 21 cm bakkeklaring utenfor Europa).

Ettersom du har luftfjæring vil du kunne regulere bakkeklaringen med 25 mm med de standard kjøreprogrammene bilen har, og inntil 40 mm når du skal opp den siste kneika til hytta (maks 40 km/t).

Du kan velge om du vil ha en vanlig Polestar 3 med 360 kW og 840 Nm, som tar turen fra 0 til 100 km/t på 5 sekunder, eller om du vil ha Performance Pack som gir deg 380kW/517hk og 910 Nm, et eget Performance-kjøremodus der alle kreftene står til disposisjon til enhver tid og gule setebelter.

Utstilt bil hadde Performance Pack og 22-tommers felger/dekk.

For Polestar 3 er faktisk Brembo-bremsene med på begge versjoner, og ikke noe som er eksklusivt for Performance Pack.

Startpris før man tar hensyn til statsbudsjettets påfunn er 739.200 kroner. I starten inkluderer dette alle pakker unntatt Performance Pack.

Du kan ha elektrisk hengerfeste, og da kan du trekke med deg inntil 2.200 kilo. Du må ha lappen for stor henger for å kunne dra på tur med såpass mye totalvekt i vogntoget som Polestar 3 vil veie med maksimal hengervekt.

Egenvekten for Polestar 3 varierer ut fra utstyrsnivå, fra 2.584 kilo til 2.670 kilo, med en tillatt totalvekt på 3.080 kilo gir det tilgjengelig vekt til folk og bagasje på 496 kilo til 410 kilo (forutsatt at ikke det blir noen endringer før produksjon).

Bagasjerommet er på noe beskjedne 484 liter, og 90 av disse literne er under gulvet. Det kunne vi ikke ta bilde av fordi det var plassert en datamaskin under gulvet i bagasjerommet på den bilen som sto plassert i Polestar Space i Oslo.

Hvorfor er ikke bagasjerommet større? Vel, bilen er 4,9 meter lang, har god bakkeklaring og er lav… og man har prioritert god kneplass til de som sitter i baksetet. Det er den enkle forklaringen.

Baksetet er delt 40/60 med en gjennomlastingsluke på midten.

Under panseret har man en frunk, den skal romme 32 liter, og har mer enn nok plass til ladekabler og spylervæske.

Åpner man førerdøren er det et stilrent design der et stort panel og armlenet er trukket i samme farge som setene.

I armlenet har man knapper for å heve/senke vinduer, der man først velger hvilket vindu man vil kontrollere. Bakenfor er åpne/låse knapper og lengst frem er hendelen man trekker i når man vil åpne døren.

Forsetene i bilen som var utstilt hadde premium nappaskinn, massasje og ventilasjon i tillegg til setevarme. Setet var ikke «aktivt» i utstilt bil, så det var ikke noe vi fikk testet. Litt synd, for den firkantede justeringsknappen for setet er ganske ny og annerledes i forhold til det de fleste andre leverer.

I setet står det informasjon om materialene som er brukt for å lage setet.

Man ser veldig raskt at rattet er nytt i Polestar 3, og det tilpasser seg det som er nyttig for sjåføren med tanke på knapper som er tilgjengelige. Dersom noen ringer deg dukker det opp en knapp for å ta eller legge på samtalen.

Skjermen til høyre for rattet er nå på 14,5 tommer og har nyere software og menyer.

Skjermen bakom rattet er festet til rattstammen, slik at den beholder sin synlighet uavhengig av de innstillinger du gjør med rattet.

Den våkne vil også se at det er head-up display her.

Her er noen av innstillingsmulighetene for kjøreopplevelse, og «Performance modus» er da naturlig nok kun tilgjengelig i biler med Performance Pack.

Du har også en rekke kjøreassistenter som du kan velge hvordan skal oppføre seg når du kjører. Deilig med store knapper og klare tydelige symboler som du skjønner uten å måtte se lenge på symboler og tekst.

En del innstillingsmuligheter for Pilot Assisten. Fint at man kan få velge såpass mye i forhold til hvordan bilen skal oppføre seg.

Giret har nå havnet på en spak bakom rattet på høyre side, som Mercedes-Benz har hatt en stund, Tesla har, nye Renault Megane E-Tech Electric har, med flere.

Vi testet ikke lydanlegget fra Bowers & Wilkins, men mistenker at det ikke bare ser veldig lekkert ut, men at det også serverer nydelig lyd.

Bakseteplassen i Polestar 3 er en helt annen verden enn i Polestar 2, som du kan se i videoklippet litt lenger opp så får selv en diger kar som meg selv god plass til både hode og knær, selv om knevinkelen er noe spiss for oss som er lange og sitter baki her.

De som sitter bak har varme i yttersetene, og et par USB-C plugger til lading. Framme er det to USB-C plugger og en ladeplate.

Førermiljøet oppleves som stilrent, lekkert og behagelig, med god plass selv om man er stor. Det var nesten litt slitsomt at jeg ikke bare kunne ta med bilen ut på en liten prøvetur, men jeg får bare smøre meg med den berømte tålmodigheten.

Ønsker meg herved en stor tube tålmodighet til jul, for en Polestar 3 kan man ikke få før mot slutten av 2023.

Foran på bilen er det en SmartZone der mange sensorer er plassert, og noen av sensorene har også synlige varmetråder foran seg med tanke på litt kalde dager med snø og snøslaps på veiene.

En slags frontspoiler har man også her for å sikre optimal luftstrøm over bilen.

Vi har en meget sterk mistanke om at Polestar 3 ikke blir kjedelig å kjøre, basert på opplevelser vi har hatt med Polestar 2, som er en god del mindre og trangere, men som leverer særdeles solid på kjøreopplevelse, også på glatta.

Når man kombinerer tallene fra Polestar 3 med opplevelsene med Polestar 2 er det lett å forstå at den tuben med tålmodighet jeg ønsker meg til jul helst bør være av det romslige slaget.

Sjekk ut mange biltester hos Nybiltester

Les mer om:

Elbiler Nyheter Tester