Vi forsøkte å svindle for en halv milliard kroner

Mange tenker at det er greit å legge litt på når de melder inn en bulk, men dette er altså forsikringssvindel.


Det heter seg det at hver gang Apple lanserer en ny iPhone, så skyter antall skademeldinger til værs rundt den forrige generasjonen av mobiltelefonen. Om dette faktisk er tilfelle vet vi ikke, men mange tenker nok at det ikke er så farlig å dra det litt langt når det kommer til skademeldinger som meldes inn til forsikringsselskapene.

Men forsikringssvindel er et stort problem i Norge, og ifølge Frende Forsikring viser tall fra Finans Norge at det ble det avdekt forsøk på svindel til en verdi av nesten en halv milliard kroner i fjor.

-->
‒ Det er enorme tall, og svindelen går utover deg og meg, sier Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

‒ Kronene svindlerne legger på betales ikke av store forsikringsselskap. Det er oss kundene som får regningen i form av dyrere forsikringer.

Og som de fleste bileiere vet, er bilforsikringen høy nok som den er.

Frende har nå prøvd å kartlegge hvordan det står til med ærligheten til det norske folket, og vi kan vel konkludere at det er så som så.

De yngste mellom 18- og 29 år er den gruppen som har minst skrupler når det kommer til forsikringen, og én av fem svarer i en undersøkelse gjennomført av Norstat at det er greit å legge litt ekstra på når de melder skade på forsikringen.

‒ Dette er overraskende høye tall. Heldigvis tyder undersøkelsen på at iveren etter å svindle på forsikringen faller drastisk med alderen, sier kommunikasjonssjefen.

For opp et aldersnivå går dette ned til under én av 10, og tendensen faller jo eldre de spurte blir. Av de over 60 år svarte kun én prosent at de syns det er ok å legge på litt ekstra.

Bilbrukerne er dessverre blant de som hyppigst prøver å svindle til seg noen ekstra kroner, som for eksempel å legge til noen gamle riper når det meldes inn en ny skade. Det er altså ikke lov, og går under forsikringssvindel.

Bilfolket er sammen med reise og innbo de tre store svindelområdene, men det som koster forsikringsselskapene aller mest er saker rundt syke- og uføreforsikringer, hvor snittet ligger på hele 1,7 million kroner per sak.

Men selv om mange innrømmer at de gjerne drar litt ekstra på, er ikke ærligheten spilt helt ut på sidelinjen.

‒ Heldigvis er de aller, aller fleste forsikringskundene ærlige og skikkelige. Forsikring er et fellesskap som faller sammen uten at vi har tillitt til hverandre, sier Slettemoen.

Men på den andre siden er det bare toppen av isfjellet som avsløres, og det er store mørketall rundt forsikringssvindel.

‒ Alle forsikringsselskap jobber hardt for å avdekke jukset, sier Slettemoen.

Konsekvensene kan bli store, og strafferammen er faktisk på seks års fengsel for de mest alvorlige sakene. De som svindler må også regne med en politianmeldelse, og de får også problemer med å få seg en ny forsikring i ettertid.

Slik skjer de fleste svindelforsøkene:

  • Saker meldes, men de har aldri skjedd
  • Overdrevet skademelding
  • Endret hendelsesforløp
  • Uriktig skadetidspunkt
  • Fysisk arrangert skade

(Kilde: Finans Norge)

Les også:

Les mer om:

Nyheter