Verstingen i E-klassen oppdatert

Nyhetene fra Mercedes-AMG står i kø. Den aller ferskeste er en oppgradert toppmodell i E-klassen.


Det er ikke mange dager siden Mercedes-AMG kunne åpne for
bestillinger av 2020-versjonen av GT Coupé med fire dører, hvor utgavene
strekker seg fra en med 367 hestekrefter og helt opp til toppmodellen AMG GT 63
S som huser formidable 639 hk.

Nå har de klar en annen 63-utgave også, og denne gang i E-klassen.

-->
Dette kan kanskje kalles kjernemodellen til AMG, hvor sportslige trekk kombineres med en ekstra komfort. Tidligere har Mercedes-AMG kommet med 53-varianten av denne, men toppversjonen er 63-versjonen.

Mercedes-AMG E 63 4Matic+ som er det fulle navnet kommer
både som sedan og stasjonsvogn, og inkludert i oppdateringen er nye utvendige
linjer.

Den har fått en ny frontspoiler med et jet-ving-design, som Mercedes-AMG selv sier, som inkluderer større luftinntak som også presser mer luft til turboen. Og selvsagt har den også en AMG-spesifikk grill med 12 vertikale lameller og en sentralt plassert stjerne.

Kombinert med LED-lykter, brede skjermer og et avrundet
panser med dype søkk skal dette gjøre bilens front enda mer dynamisk.

Endringene er ikke kun for å friske opp modellen, for bilen
har blitt enda mer aerodynamisk og dermed mer effektiv også.

Og når vi er på det området.

En AMG vurderes selvsagt ut fra kreftene, og E 63 har
absolutt ingenting å skjemmes over.

Hjertet er den 4-liters store V8 biturbomotoren signert AMG,
og det betyr et lass av krefter. Mer spesifikt 571 hk for utgangsversjonen,
mens E 63 S-versjonene byr på hele 612 hk.

Trekkraften er også tatt vare på, med et dreiemoment på henholdsvis 750 Nm og solide 850 Nm for S’et.

For sedanens del betyr dette 0-100 km/t på 3,5 sekunder for
E 63 og 3,4 sekunder for E 63 S, mens de to stasjonsvogn-utgavene bruker ett
tiendedel mer på sprintdistansen.

Toppfarten er 250 km/t for begge E 63-utgavene, men E 63 S
stasjonsvogn klarer 290 km/t og E 63 S sedan akkurat når 300 km/t.

Og ja, det er mulig å sladde med S-versjonene. Der er bare å
velge «drift mode» i Race-menyen, og du får 100 prosent bakhjulsdrift, manuell
girmodus og deaktivert ESP. Full banepakke der, altså.

Mercedes-Benz Norge sier at priser og salgsstart for
Mercedes-AMG E 63 4Matic+ forventes i løpet av juli, og i mellomtiden kan vi jo
kikke på noen bilder av de to 63-modellene.

Å, du lurer på hvordan Mercedes-AMG GT Coupé ser ut? Ja, så klart gjør du det. Så her er et bilde av den:

Her er bildeserien av Mercedes-AMG E 63:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter