Det er ikke mange dager siden Mercedes-AMG kunne åpne for
bestillinger av 2020-versjonen av GT Coupé med fire dører, hvor utgavene
strekker seg fra en med 367 hestekrefter og helt opp til toppmodellen AMG GT 63
S som huser formidable 639 hk. Nå har de klar en annen 63-utgave også, og denne gang i E-klassen.
både som sedan og stasjonsvogn, og inkludert i oppdateringen er nye utvendige
linjer. Den har fått en ny frontspoiler med et jet-ving-design, som Mercedes-AMG selv sier, som inkluderer større luftinntak som også presser mer luft til turboen. Og selvsagt har den også en AMG-spesifikk grill med 12 vertikale lameller og en sentralt plassert stjerne. Kombinert med LED-lykter, brede skjermer og et avrundet
panser med dype søkk skal dette gjøre bilens front enda mer dynamisk. Endringene er ikke kun for å friske opp modellen, for bilen
har blitt enda mer aerodynamisk og dermed mer effektiv også. Og når vi er på det området.
absolutt ingenting å skjemmes over. Hjertet er den 4-liters store V8 biturbomotoren signert AMG,
og det betyr et lass av krefter. Mer spesifikt 571 hk for utgangsversjonen,
mens E 63 S-versjonene byr på hele 612 hk. Trekkraften er også tatt vare på, med et dreiemoment på henholdsvis 750 Nm og solide 850 Nm for S’et. For sedanens del betyr dette 0-100 km/t på 3,5 sekunder for
E 63 og 3,4 sekunder for E 63 S, mens de to stasjonsvogn-utgavene bruker ett
tiendedel mer på sprintdistansen. Toppfarten er 250 km/t for begge E 63-utgavene, men E 63 S
stasjonsvogn klarer 290 km/t og E 63 S sedan akkurat når 300 km/t.
velge «drift mode» i Race-menyen, og du får 100 prosent bakhjulsdrift, manuell
girmodus og deaktivert ESP. Full banepakke der, altså. Mercedes-Benz Norge sier at priser og salgsstart for
Mercedes-AMG E 63 4Matic+ forventes i løpet av juli, og i mellomtiden kan vi jo
kikke på noen bilder av de to 63-modellene. Å, du lurer på hvordan Mercedes-AMG GT Coupé ser ut? Ja, så klart gjør du det. Så her er et bilde av den: Her er bildeserien av Mercedes-AMG E 63: Les også: