Versting-Ferrari får en toppløs søster

Om du lurer på hva som er den villeste Ferrari-modellen er, så kan vi opplyse at det er en som heter F90 Stradale. Og den har nå fått en søster uten tak.


Ferrari SF90 Spider er enkelt og greit en toppløs versjon av Stradale, og dermed blir den ikke bare den mest ekstreme kabrioleten i den røde stallen ‒ den blir også det verste som blir mulig å oppdrive i hele bilverden.

La oss ta noen raske spesifikasjoner, før vi går løs på det som er nytt ‒ den øvre delen.

En F90 er så ekstrem at dette er en bil med ikke mindre enn fire motorer. Jepp, fire stykker.

Hjertet er som vanlig når det kommer til det mest ekstreme hos Ferrari en 4-liters V8-motor, tidenes sterkeste V8 fra den steilende hingsten. Her er det 780 hester som sørger for hinsides ytelser ved 7.500 r/min, og et dreiemoment på 800 Nm ved 6.000 r/min hjelper til med å gjøre dette ekstremt.

Men dette er altså en ladbar hybrid, noe som betyr at den også får hjelp av elektrisk kraft. Mye elektrisk kraft.

Det er to elmotorer foran, og en som er inspirert fra formel 1 bak. Dette gjør at systemet totalt byr på 1.000 hk, noe som bør holde selv for de aller mest kravstore.

Alt det andre i drivsystemet er selvsagt også ekstremt, inkludert en F1 8-trinns automatkasse som blant annet skal være 20 prosent mer kompakt enn den tidligere 7-trinns kassen.

F90 kan også by på en masse hjelpemidler rundt en bane, noe som garantert trengs, og den har også fire kjøremoduser som en «ekte» hybrid.

eDrive setter kun i gang de to elmotorene foran, Hybrid optimaliserer systemet ved å selv veksle mellom alle motorene alt ettersom hva behøves, Performance lader batteriet slik at all kraft er tilgjengelig når pedalen trykkes i gulvet, og til slutt den skrekkinngytende Qualify ‒ her slippes alle de over 200 hk fra elmotorene helt løs.

Man skulle kanskje tro at når taket kappes så blir bilen lettere, men slik fungerer det ikke. Kabriolet-utgaver må forsterkes for å beholde stivheten, og det koster ofte mange kilo.

Ferrari har gjort en del endringer på SF90 Spider sammenlignet med Stradale, men den største er selvsagt i forbindelse med taket.

Allerede tilbake i 2011 kom Ferrari med sin første Retractable Hard Top (RHT) med modellen 458 Spider, og de har siden fulgt tråden. Også F90 Spider er en RHT, ettersom «myke tak ikke er til å stole på å høye hastigheter». Ja, ifølge Ferrari er de ikke det.

Men selv om det er en med hard topp, går det unna når det skal av. Ferrari melder at det skjer på 14 sekunder, og løsningen pakker også taket så godt at det kun tar 100 liter av plassen helt bakerst. Ifølge Ferrari tar tradisjonelle RHT mellom 150 og 200 liter med plass.

Konstruksjonen, selvsagt i aluminium, er også 40 kilo lettere enn tradisjonelle topper, og Ferrari har også slanket andre deler av bilen for å holde vekten nede.

Resultatet er en vekt på 1.670 kilo, og den toppløse verstingen kan by på 1,67 kilo per hk.

Dette resulterer selvsagt i noen hinsides ytelser også.

Den toppløse raketten klarer 0-100 km/t på 2,5 sekunder, 0-200 km/t på 7 sekunder og 100-0 km/t på under 30 meter. Dette er ganske så ekstreme greier.

Toppfarten er også ganske så ekstrem den og, mer spesifikk 340 km/t. Så hold på hatten om du befinner deg i en F90 Spider.

Norsk pris er ukjent, men her baller det garantert på seg med millioner av kroner. Men såpass må man vel regne med for en bil som plasserer lista på et nytt nivå.

Her kan du se flere bilder av ferrari F90 Spider:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter