Verdens sterkeste luksus-SUV er endelig her

Det første eksemplaret av Aston Martin DBX707 har rullet ut av samlebåndet.


Det er nye koster i Aston Martin. I 2020 kjøpte nemlig en gruppe ledet av Lawrence Stroll seg opp i selskapet, og milliardæren overtok selv som styreleder. Og som mange vet er han ganske formel 1-gærn.

I 2018 kjøpte Stroll opp F1-laget Force India, døpte det om til Racing Point og ansatte sønnen Lance Stroll som en av førerne for 2019-sesongen. Men Lawrence Stroll hadde større planer.

-->
Etter å ha kjøpt seg inn og blitt leder av Aston Martin kom meldingen om at det britiske merket skulle inn i formel 1, og det gjennom Racing Point. Så teamet ble rett og slett døpt om.

Nå er det Lance Stroll og fire ganger verdensmester Sebastian Vettel som ratter bilene til Aston Martin i formel 1, og et merke som er på plass i motorsportens eliteserie må selvsagt kunne tilby noen av de raskeste gatebilene også.

Det gjelder også SUV-segmentet.

Så hils på DBX707, en SUV som Aston Martin har døpt «verdens sterkeste luksus-SUV». Dette er en ganske så vill bil som har den samme 4-liters V8 twin-turbo-motoren som sitter i DBX, og modellnavnet viser til hestene som bor i denne ‒ 707 hk. Denne er koblet til en ny 9-trinns girkasse som skal takle dreiemomentet på 900 Nm.

Resultatet er opp 157 hk og 200 Nm i forhold til DBX V8, og gjør DBX707 til en aldri så liten rakett. 0-100 km/t fyker nemlig unna på 3,3 sekunder, så her må til og med den originale super-SUVen, Lamborghini Urus, bite i støvet. Den bruker 3,6 sekunder på sprinten.

Toppfarten er for øvrig på hele 310 km/t.

Aston Martin viste fram den nye utgaven tidligere i år, og nå har de kommet så langt at den aller første kundebilen faktisk er satt sammen ‒ selvsagt for hånd i den nye og supermoderne fabrikken i Wales.

‒ Som den første bilen levert gjennom produktutviklingssyklusen under ledelse av Lawrence Stroll, er DBX707 et symbol på den nye æraen for Aston Martin og merkets evne til å kombinere ultra-luksus og høy ytelse, sier Michael Straughan, Chief Operating Officer i Aston Martin Lagonda.

Stroll er selv kanadisk, og det er langt fra slik at alle DBX707 skal lages med rattet på den gale siden. Nei, Aston Martin sier at denne skal ut til mer enn 50 forskjellige markeder, så her har de globale ambisjoner så det holder.

‒ Den første reaksjonen fra kunder og media har vært enorm, slår da også Straughan fast.

Og vi tipper begge blad Stroll og Vettel også er fornøyde, og her er bilder av det som muligens er den neste firmabilen til den trioen ‒ Aston Martin DBX7070:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter