Det er åpenbart ingen grenser for hva Texas-baserte Hennessey kan finne på, dette merket som opprinnelig tuner muskelbiler og til og med lager egne hyperbiler. De har blant annet laget en Hennessey Venom F5 roadster, altså en toppløs hyperbil, med voldsomme 1,817 hestekrefter.
Men de kaster seg altså mer enn gjerne ut på nye eventyr.
-->
Pickuper er som kjent noe eget over i USA, og salget av Ford F-150 som stort sett handler om det amerikanske markedet er faktisk så gedigent at Ford F-modeller er en av verdens mest solgte bilmodeller. Kun to Toyota-modeller kan matche pickupen, Corolla og Rav4. Den duoen selges som kjent over hele kloden.
Det er lenge siden Hennessey så potensialet med litt mer potente pickuper, og de har like godt kastet seg over den aller sterkeste som finnes ‒ en Ram 1500 TRX.
Det er de tre siste bokstavene som får det til å skjelve i buksa, for dette er forkortelsen av en annen forkortelse ‒ T-Rex. Tyrannosaurus rex, dette kjøttende beistet av en dinosaur som regjerte kloden for mange millioner år siden.
Ram har altså funnet en ny og fancy måte å forkorte dette på, og klistret den bakpå et motorisert beist av en pickup. 1500 TRX er nemlig utstyrt med en 6.2-liter Hemi Hellcat V8 med over 700 hk og nærmere 900 Nm, noe som er ekstremt selv for de mest potente muskelbilene.
Men ikke nok for Hennessey.
De har faktisk laget flere versjoner av dette beistet, som Mammoth 900 og Mammoth 1000. Tallene til disse mammutene viser enkelt og greit til hvor mange hester de huser, så en Mammoth 1000 har dermed 1.000 hk. Og faktisk litt til.
En Hennessey Mammoth 1000 TRX kan nemlig skryte av 1.012 hk, og ja, den byr også på firehjulsdrift. Den er altså nesten like ustoppelig som det en T-Rex en gang i tiden var, men forhåpentlig ikke like farlig.
Som om ikke det var Texas nok, så har de nå laget en Overland-versjon av både Mammoth 900 og Mammoth 1000. Overland betyr ganske enkelt over land, og henviser til terrenget. Camping er altså en viktig del av Overland-segmentet.
En Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er dermed en campingbil. En ganske vill en.
‒ Vår nye Mammoth 1000 TRX Overland Edition er det ultimate eventyrorienterte kjøretøyet, ettersom det legger til off-the-grid-kapasitet til verdens kraftigste pickup, sier grunnlegger John Hennessey.
‒ Takket være den modulære bekvemmeligheten til systemet og dets sømløse integrasjon, kan oppdagelsesreisende kjøre til avsidesliggende områder og enkelt sette opp leir uten at det går på bekostning av ytelse eller 4x4-kapasitet. Det finnes ingenting bedre enn det!
Den heter ikke mammut for moro skyld. Pickupen er hele 5,81 meter lang, 2,09 meter bred og hele 1,97 meter høy, og terrengdekkene er på vanvittige 35 tommer. Ja, det går til og med an til å oppgradere disse til 37 tommer.
Når det gjelder Overland Edition inkluderer denne et bredt spekter av brukervennlig utstyr. Det modulære systemet bruker et robust TRX-sengestativ som fundament, bokstavelig talt toppet av et praktisk taktelt med hardt skall som det ifølge Hennessey kun tar bare minutter å sette opp.
En uttrekkbar 55-tommers markise gir skygge og ly, mens to gasstanker og et trykkvannsreservoar også er montert på stativet for å øke rekkevidden og nytteverdien, melder amerikanerne.
Annet tilbehør inkluderer en 28-tommers sleggeøks(!), en spade og LED-perimeterbelysning. Håndtak og en uttrekkbar stige forbedrer tilgjengeligheten til teltet og utstyret.
Og det aller beste?
Hennessey sender gjerne sine biler over til Europa, men om man får registrert et slikt beist med norske skilt er ikke så godt å si. Men nordmenn bør iallfall regne med noen kroner i avgifter til statskassa.
Pakken koster 20.000 dollar, men da må man allerede eie en Mammoth, og ja Hennessey tilbyr også tre års garanti.
Kanskje greit om man skal dundre løs i ødemarka som en T-Rex som har fått ferten på noe spiselig.
Les også: