BMW har laget en pansret utgave av nye i7. (Fotos: BMW)

Verdens sikreste elbil

Dette er elbilen for de som trenger hakket mer beskyttelse, for det er nemlig en panserkledd BMW i7.


Mange trenger ekstra beskyttelse, slik som statsledere, kongelige, kjendiser og til med kjeltringer som har litt for mange fiender. Så det er ikke rart at pansrede biler er en egen nisje, og BMW med sine direktørbiler er selvsagt på plass.

Tyskerne har laget biler med ekstra beskyttelse i 45 år, og det hele startet selvsagt med en BMW 7-serie tilbake i 1978. Dette ble fulgt opp med nye sikkerhetsbiler i samme serie i 1995 og 2003, før den første BMW X5 Security kom i 2004.

-->
Den foreløpig siste utgaven av beskyttelsesbiler kom i 2019 og var også en X5, og denne kunne lokke med beskyttelse på nivå VR6. Så hva betyr det?

Vel, vi spurte like godt ChatGPT, og her er hva den svarte:

VR6:

  • Beskyttelse mot håndvåpen som 7,62mm pistolammunisjon og 9mm Parabellum.
  • Tykkelse på panser: Omtrent 39mm.
  • Vektøkning på kjøretøyet: Omtrent 600 kg.

VR7:

  • Beskyttelse mot våpen som 7,62mm rifleammunisjon og 5,56mm NATO.
  • Tykkelse på panser: Omtrent 51mm.
  • Vektøkning på kjøretøyet: Omtrent 1.000 kg.

VR8:

  • Beskyttelse mot våpen som 7,62x54mm og 7,62x51mm rifleammunisjon.
  • Tykkelse på panser: Omtrent 63mm.
  • Vektøkning på kjøretøyet: Omtrent 1.400 kg.

VR9:

  • Høyeste nivå av ballistisk beskyttelse for pansrede biler.
  • Beskyttelse mot avanserte våpen som 7,62mm armor piercing rifleammunisjon.
  • Tykkelse på panser: Omtrent 76mm.
  • Vektøkning på kjøretøyet: Omtrent 1.800 kg.

Merk at spesifikasjonene kan variere avhengig av produsenten og designet av det pansrede kjøretøyet, understreket ChatGPT til slutt.

Siden 2019 har BMW vridd produksjonen enda mer mot elbiler, og den helelektriske familien inkluderer også direktørenes favoritt, 7-serien. BMW i7 er selvsagt det elektriske flaggskipet, og har alt av utstyr og løsninger som tyskerne kan by på.

Og det inkluderer snart også en pansret versjon, en BMW i7 Protection. Og den hever sikkerhetslista til X5s VR6.

Slik ser 7'ern ut i all sin prakt:

BMW melder at allerede under utviklingen av den ordinære nye 7-serien og i7 var en pansret versjon en del av konseptet, og sistnevnte blir dermed verdens første pansrede elektriske sedan og skal tilbys i det europeiske markedet.

Begge utgavene er bygget rundt en selvbærende beskyttelsescelle, som deretter kombineres med særskilt pansrede dører, ekstra armering for understell og tak, samt sikkerhetsglass, forklarer BMW.

Bilene er sertifisert for klasse VR9 basert på de offisielle testkriteriene for beskyttelse mot angrep med skytevåpen og eksplosiver. For å heve beskyttelsen enda et hakk brukes sikkerhetsglass som er sertifisert for VPAM 10, den høyeste formen for sivil pansring av kjøretøy.

Modellene har også en spesiell chassisteknologi som tar høyde for ekstra beskyttelse og den ekstra vekten, og bilene er utstyrt med spesielle dekk fra Michelin med stor størrelse og høyt luftvolum. Felgen har en såkalt runflat-ring som gjør at bilen kan fortsette turen i opptil 80 km/t ‒ selv ved totalt trykktap.

Det er også et utvalg av førerassistentsystemer som fokuserer på å støtte profesjonelle sjåfører med informasjon og advarsler, uten å aktivt gripe inn for å kontrollere kjøretøyet.

Videre byr panserutgavene på motorisert hjelp for åpning og lukking av dørene, for dette er ganske tunge dører. Passasjerene kan også selv lukke dørene automatisk ved å trykke på en knapp.

Sikt er selvsagt viktig i en nødsituasjon, så her er det elektrisk oppvarming både for frontruten og frontdelen av sidevinduene.

Som vi har sett på filmer så er et internt intercom-system et must for slike biler, men i7 Protection tar dette et hakk videre ‒ bokstavelig. For intercom-systemet åpner også for at passasjerene kan kommunisere med personer på utsiden uten å måtte åpne dører eller vinduer.

Det er også et eget frisklufttilførselssystem, et brannslukningssystem, blinkende lys, radiosendere og små flaggstenger på forskjermene for bruk når bilen er i offisiell tjeneste.

En rekke andre spesielle kundespesifikke alternativer kan også leveres, melder BMW.

Så hva med drivsystemet, for panser veier som kjent litt.

Vel, drivlinjen til BMW i7 Protection består av to elektriske motorer, en på forakselen og en på bakakselen. Den har en rekke komponenter hentet fra toppmodellen BMW i7 M70 xDrive, hvor de to motorene skaper et elektrisk firehjulsdriftssystem med en kombinert effekt på opptil 400 kW/544 hk med maksimalt dreiemoment på 745 Newtonmeter, melder BMW.

Den bensindrevne versjonen, BMW 7-serie Protection, har siste generasjons V8-motor under panseret. Den 4.4-liters store motoren har maksimal ytelse på 530 hk med maksimalt dreiemoment på 750 Nm. BMW xDrive intelligente firehjulsdrift-system dirigerer drivkraften til alle fire hjulene etter behov, forklarer det tyske merket.

Både BMW i7 Protection og BMW 7-serie Protection får premiere på IAA Mobility i München neste måned, og de første leveransene av BMW 7-serie Protection er planlagt i slutten av året.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter