Det finnes faktisk et marked der ute for biler som står imot
det meste du fyrer mot dem. Bare i år har Volvo presentert en 4,5 tonn tung XC90 Armoured
og Land Rover en Range Rover Senitel som ikke kar seg stoppe av verken bomber,
granater eller andre hindringer.
bare vokser i omfang, er det stadig flere som faktisk har behov for å sikre seg
ytterligere. Ute i den store verden er kidnapping og uprovoserte angrep nærmest
blitt en vanlig del av hverdagen, ofte gjennomført av organiserte kriminelle. Ja, det er en trist utvikling. Men dette er ikke noe nytt, og for BMW’s del så de
etterspørselen av en mer sikrere bil allerede på 1970-tallet. For 41 år siden bygde de om en 7-serie, og presentere den
mer sikre luksusvognen 733i High Security. De oppdaget raskt flere fordeler med
en fabrikkslaget sikkerhetsbil framfor biler som hadde fått ettermontert slikt
utstyr. Så de bygde flere slike biler basert på både 3- og 5-serien,
og i 2004 løftet de også dette over på en SUV-modell. BMW X5 Security var den første bombesikre SUV-versjonen, og i 2009 ble denne enda mer sikker med BMW X5 Security Plus. Dette var den første som også ble godkjent i klasse 6, noe som betyr at den skal takle alle mulige typer gateangrep. Nå har de også kastet seg over 4. generasjon av SUV-modeller, og kan by på en splitter ny BMW X5 Protection VR6.
VPAM, og definerer denne som en bombesikker bil. Bilen er bygd fra grunn av med tanke på angrep, og grunnmodellen
er satt sammen på fabrikken i Spartanburg i USA. Der blir den blant annet
utstyrt med et bedre understell som også skal håndtere den ekstra vekten. Deretter blir den utstyrt med sikkerhetsløsninger i Toluca, fabrikken
i Mexico som står bak BMW’s spesialløsninger. Ut av det hele kommer altså en X5 som tåler det aller meste.
og taket. Bilen har også fått vindu med 3,3 centimeter tykt glass, og pakken
gjør at den blir en aldri så liten panservogn. Bilen takler alle de vanlige kalibrene som pistoler kan by
på, og til og med skudd avfyrt av maskingevær som den populære AK-47. Den står imot 4 kilo TNT som eksplorer på 4 meters avstand, og
for eksempel droneangrep fra luften med 200 gram C4. Til og med bensintanken er ekstra beskyttet, og «lukker» seg
slik at drivstoffet ikke lekker om bilen blir utsatt for angrep. Dekkene er punkteringsfrie, og åpne vinduer vil automatisk
lukke seg og bilen låser seg om alarmen aktiveres. BMW har faktisk gått så langt at det kun er elektrisk
vindusheis på sjåførsiden, og dette vinduet kan også justeres slik at det kun
åpner seg 10 centimeter. Og skal man kommunisere med de som er utvendig er det bare å trykke på en knapp i taket, og dermed er det mulig å «snakke» med de som er utvendig via høyttalere. Det hadde nok mange ønsket at deres biler også hadde! Den tåler også flere kollisjoner, slik at den faktisk kan
kjøres selv om den får seg en smell eller to. Og må bilen stikke av etter å ha blitt taklet flytter den også
på seg som ingen andre lignende sikkerhetsbiler. For BMW har gitt den en 4.4-liters V8 med TwinPower Turbo, og
de to turboene hjelper til med å sende den tunge panserbilen fra 0 til 100 km/t
på imponerende 5,9 sekunder. Toppfarten er satt til 210 km/t. Motoren har 530 hestekrefter og et dreiemoment på 750 Nm fra
1.800- til 4.600 r/min, så denne er den klart sterkeste av alle slike
panserbiler i dette segmentet. Billen har altså fått et forsterket understell som skal sørge
for at den ekstra vekten ikke går utover kjøreegenskapene, og på innsiden har BMW
satt inn fire seter slik at det også er luftig for de som sitter bak. Ellers kommer den selvsagt med et lass av utstyr, og det er
også mulig å bestille det man måtte ønske av ekstrautstyr. Og det gjør
garantert mange av kundene. For dette er altså bilen for de litt mer bemidlede, og kjendiser,
politikere, rikfolk og andre bør føle seg ganske så sikre i en slik SUV. Her kan du sjekke den ut litt nærmere: Les også: