Aspark Owl er en lynende rask elbil. (Fotos: Aspark)

«Verdens raskeste» nærmer seg produksjon

Du har ikke glemt Aspark Owl? Nå nærmer superbilen seg endelig produksjon.


Allerede i 2005 etablerte den japanske forretningsmannen Masanori Yoshida selskapet som har et ganske så hårete mål ‒ å lage verdens raskeste bil.

Etter 10 år med planlegging fikk Aspark som merket heter fart på seg, og det første resultatet fikk verden se i 2017 på Frankfurt Motor Show. Siden har ting bare blitt vokst og vokst.

Aspark har opprettet en rekke avdelinger rundt om i verden, og i 2019 kunne de endelig komme en slags offisiell premiere av Aspark Owl ‒ en lynrask helelektrisk ugle på fire hjul.

Siden har de vært ganske stille rundt Owl, men det betyr ikke at den har lidd samme skjebne som mange andre grandiose bilprosjekter og krasjlandet. For prosjektet har bare økt i omfang, og så sent som i fjor hadde de 25 avdelinger spredd rundt om på kloden med rundt totalt 3.500 ansatte.

I slutten av mai kunne de også lette litt på sløret rundt Aspark Owl.

De hadde nemlig tatt den over til England, og der skulle den virkelig testes til det ytterste. Og den skuffet ikke ‒ for å si det mildt.

Den helelektriske hyperbilen med nærmere 2.000 hestekrefter satte ifølge merket selv to Guinness-rekorder, verdens raskeste elbil (snitthastighet) over 8 mile (12,9 km) og verdens raskeste elbil (snitthastighet) på kvartmila ‒ dragrace-distansen som måler 402 meter. Den klarer Owl på under 9 sekunder.

Dette er de to rekordene:  

  • 8 miles: 309 km/t

  • Kvartmila: 318 km/t
 

 

‒ Det er en fryd å ta to nye Guinness World Records-titler. Vi ønsket å vise at Owl ikke bare er en vakker maskin, men den kan demonstrere høy, utrolig akselerasjon og hastighet levert av dens kraftige motorer, sa Aspark-sjef Masanori Yoshida etter rekordene.

Og det var alt annet enn overraskende at den er en rekordbil.

For dette er en bil som har en oppgitt 0-100 km/t på lynraske 1,91 sekunder, en toppfart på 413 km/t og en rekkevidde på 400 kilometer via et batteri på 69 kWh.

Ladingen bør også gå unna, for her er det en arkitektur på 800V og en maks ladefart på 200 kW. Bilen skal bygges gjennom en partner i Italia, og prisen er satt til 2,9 millioner euro ‒ 33,7 millioner kroner i skrivende stund.

Og den ser litt skummel ut. Her et bilde fra 2019, men bilens design har ikke endret seg nevneverdig siden da:

I forrige uke tok den ytterligere et skritt da de luftet den elektriske hyperbilen på veiene i Monaco, og deretter skal den sette kursen hjem.

‒ Vi ser fram til å levere bilen til Japan, sier Yoshida.

Aspark Owl er rett i underkant av 4,8 meter lang og veier akkurat 2 tonn, og gjør 0-200 km/t på 4,76 sekunder og 0-400 km/t på uvirkelige 9,74 sekunder.

Det elektriske drivverket med fire motorer huser 1.980 hk og 1.920 Nm, og superbilen er utstyrt med dekk med dimensjonen 265/35 ZR20 foran og 325/30 ZR21 bak.

Og ja, den har noe så unikt for en elbil som en girkasse ‒ dog med kun to gir.

Men det får vi neppe oppleve. For i tillegg til prisen skal det kun lages 50 eksemplarer av Aspark Owl, men den gode nyheten er at den nå nærmer produksjonen.

For den elektriske ugla er langt fra død, selv om det kanskje har virket sånn.  

Les også: