Elektrisk drift åpner opp en helt ny verden for bilprodusentene, og det gjelder i høyeste grad også de som lager de aller raskeste ‒ sportsbil-produsentene.
Den heteste av disse er kanskje litt overraskende et merke fra Kroatia som heter Rimac. Disse folkene utvikler så imponerende elektriske sportsbiler at produsenter som Porsche og Hyundai-gruppen likegodt har kjøpt seg inn, og legendariske Automobili Pininfarina har for eksempel bestilt drivverket til sin kommende superbil kalt PF0 fra Rimac.
-->
Rimac har allerede dokumentert hva de er i stand til med sitt første konsept kalt C_One, og denne skal følges opp av en modell som skal inn i serieproduksjon, C_Two. Og det er ikke småtterier grunnlegger Mate Rimac lover.
0-100 km/t skal gå i det reneste formel 1-tempoet, altså under 2 sekunder. Toppfarten er ikke dårligere, og er meldt til 412 km/t. Tidligere har Rima også dokumentert 0-100 mph, 0-161 km/t, og C_Two ble klokket inn til 4,3 sekunder på denne distansen tidlig i utviklingen tilbake i 2018.
Siden har Rimac bygd 12 prototyper som er brukt til testing, inkludert viktig krasjtester. Jepp, de krasjet flere av disse superbilene.
Dette har tatt bilen ytterligere et skritt nærmere målsnoren, og nå er de klar med det aller siste steget før den går inn i serieproduksjon.
Slike biler blir betegnet som pre-produksjonsbiler, og Rimac skal lage seks slike på et nytt samlebånd. Hver av disse bruker den kroatiske produsenten åtte uker på å sette sammen, og er stort sett lik de faktiske bilene som skal ut til kundene. Dette er omtrent halvparten av tiden de brukte på å sette sammen de 12 forrige testbilene.
Selve produksjonsprosessen er delt opp i fem hovedområder, og det hele avsluttes med en dynotest som måler kreftene. For C_Two lover vanvittige 1.914 hk, og Rimac sjekker at dette er tilfelle i tillegg til at de får testet bremsene i den avsluttende testen.
For alt må fungere 100 prosent når Rimac er klare for å revolusjonere sportsbil-segmentet.
‒ Vi lager en helt ny type ytelsesbil med C_Two, sier Mate Rimac.
‒ Etter tusenvis av virtuelle simuleringstimer, år med design og prosjektering, og mange grove og klare prototyper, er det en veldig spesiell følelse å se førseriens biler nå gjør seg klare i produksjonslinjen. Dette er det klareste tegnet på at C_Two nesten er her, og vi kan ikke vente med å levere bilene til kundene våre i 2021 ‒ og å vise den for hele verden, sier grunnleggeren.
De tar nå altså det aller siste steget, så om alt går som planlagt bør den ikke være altfor langt unna.
Her gir Mate Rimac et innblikk i produksjonen, og viser hva som ligger bak det å lage verdens raskeste bil ‒ Rimac C_Two.