- Annonse -
HjemNyheterVerdens nest raskeste bil

Verdens nest raskeste bil

Svenskene kan kanskje ikke gå på ski, men fy flate for noen biler de lager. Nå har Koenigsegg satt sammen verdens raskeste bil. Intet mindre!

*Dette er verdens raskeste bil

- Annonse -

Christian von Koenigsegg har et royaltklingende navn, og dette svenske bilgeniet er da også kongen av sportsbilprodusenter.

Den folkelige von Koenigsegg er opptatt av en eneste ting, nemlig at bilene går fortest mulig.

Det har resultert i en rekke superbiler, som CCX, One:1, Regera og Agera, sistnevnte med en rekke Guinness-rekorder og kjent som verdens raskeste bil.

Svenskene har nå avsluttet Agera-kapitelet, og viser nå fram bilen som skal ta over stafettpinnen ‒ den elleville Jesko.

- Annonse -

Ikke uventet strekker Koenigsegg strikken enda noen centimeter med den nye superbilen, som byr på en 5-liters twinturbo som yter intet mindre enn 1.280 hestekrefter om du fyller på standard bensin. Tar du deg råd til E85 biodrivstoff får du ufattelige 1.600 hestekrefter tilgjengelig, og da går det rekordfort unna. Dreiemomentet? En plass godt over 1.000 Nm….

Og den er da også raskere enn noen annen produksjonsbil verden har sett, noe vi kommer tilbake til.

For først må vi ta for oss navnet.

- Annonse -

Koenigseggs to siste modeller har fått navn etter svenske ord, og Regera på svensk betyr å regjere. Noe den også gjorde.

Men denne gang har de gått for en annen løsning, nemlig et personlig navn. Og det er det en veldig god grunn til.

Bilen hyller nemlig faren til grunnlegger og administrerende direktør, Christian von Koenigsegg, som altså heter Jesko.

Her er han sammen med superbilen:

Ifølge sønnen var faren svært viktig under de tidlige årene til selskapet, og Jesko hjalp Koenigsegg gjennom den vanskelige oppstartsperioden hvor de hadde store økonomiske utfordringer.

Og selv om Jesko for lengst er pensjonert og i 80-årene tok han turen til Genève Motor Show sammen med kona Brita, og der var de med på avdukingen av superbilen med hans navn.

For det er virkelig en superbil.

Ikke bare yter motoren opp til 1.600 hestekrefter og har et marktrykk på sjuke 1.000 kilo, den har også en lynrask girkasse.

Ja, den kassen er faktisk døpt Light Speed Transmission (LST).

Denne har von Koenigsegg og resten av smartingene i Ängelholm bygd selv, og er intet mindre enn et mesterverk.

En moderne dobbel-clutch DCT-kasse fungerer slik at den ene clutchen brukes for gir i partall og den andre for girene i oddetall. En clutch/gir sørger for kjøringen, mens den andre gjør seg klar for girbytte.

Dette gjør at DCT kan skifte gir raskt, men dette er begrenset til det neste giret som systemet prøver å forutse.

Dette har Koenigsegg løst med LST-kassen.

Den lar deg bytte til hvilket som helst gir uavhengig av utvekslingen du faktisk befinner deg i. For eksempel kan du gire fra 7. gir til 4. gir lynrask og uten å måtte vente på at girkassen skal synkroniseres, mens en DCT måtte gått gjennom 6. og 5. giret før det 4.

I tillegg har de slanket LST ned til 90 kilo, mens en DCT kan veie opp mot 140 kilo.

Det er ikke overraskende to muligheter til å skifte gir, enten ved hendlene bak rattet eller via en girspake plassert i midtkonsollen.

Resten av bilen er en videreutvikling av Regera, både når det gjelder stivhet, mekaniske løsninger, bruk av lette materialer, aerodynamikk og teknologi.

Hele pakken forflytter seg da også raskere enn noe annet som er «serieprodusert».

Svenskene har foreløpig ikke offentliggjort tall, men har bekreftet at denne forflytter seg raskere enn det Agera klarer.

Og det er altså bilen som i dag er den aller raskeste.

Så i påvente av eksakte tall for Jesko kan du jo sjekke de fem verdensrekordene til Agera RS:

  • Høyest toppfart: 446,97 km/t
  • 0-400-0 km/t: 33,29 sekunder
  • Høyest snitt flyvende km: 445,54 km/t
  • Høyeste snitt flyvende mile: 444,66 km/t
  • Høyeste toppfart offentlig vei: 457,49 km/t

Den neste modellen som vil følge den nye Jesko blir derimot noe helt annet.

For elbilprodusenten Nevs (ja, de som kjøpte Saab som også von Koenigsegg prøvde å kjøpe en gang i tiden) har nemlig kjøpt seg inn i det svenske selskapet, og sammen har de opprettet et felles foretak.

Sammen skal de to utviklet både hybridbiler og elbiler, og noe av produksjonen skal faktisk gjøre i den gamle bilbyen Trollhättan som en gang var hovedsetet til Saab.

Så det blir spennende å se hva geniet von Koenigsegg klarer å komme opp med neste gang.

Men at den kommer til å røre greit på seg er ganske så sikkert.

Her er flere bilder av Koenigsegg Jesko:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her