Verdens nest raskeste bil


Svenskene kan kanskje ikke gå på ski, men fy flate for noen biler de lager. Nå har Koenigsegg satt sammen verdens raskeste bil. Intet mindre!

*Dette er verdens raskeste bil

Christian von Koenigsegg har et royaltklingende navn, og dette svenske bilgeniet er da også kongen av sportsbilprodusenter.

Den folkelige von Koenigsegg er opptatt av en eneste ting, nemlig at bilene går fortest mulig.

Det har resultert i en rekke superbiler, som CCX, One:1, Regera og Agera, sistnevnte med en rekke Guinness-rekorder og kjent som verdens raskeste bil.

Svenskene har nå avsluttet Agera-kapitelet, og viser nå fram bilen som skal ta over stafettpinnen ‒ den elleville Jesko.

Ikke uventet strekker Koenigsegg strikken enda noen centimeter med den nye superbilen, som byr på en 5-liters twinturbo som yter intet mindre enn 1.280 hestekrefter om du fyller på standard bensin. Tar du deg råd til E85 biodrivstoff får du ufattelige 1.600 hestekrefter tilgjengelig, og da går det rekordfort unna. Dreiemomentet? En plass godt over 1.000 Nm….

Og den er da også raskere enn noen annen produksjonsbil verden har sett, noe vi kommer tilbake til.

For først må vi ta for oss navnet.

Koenigseggs to siste modeller har fått navn etter svenske ord, og Regera på svensk betyr å regjere. Noe den også gjorde.

Men denne gang har de gått for en annen løsning, nemlig et personlig navn. Og det er det en veldig god grunn til.

Bilen hyller nemlig faren til grunnlegger og administrerende direktør, Christian von Koenigsegg, som altså heter Jesko.

Her er han sammen med superbilen:

Ifølge sønnen var faren svært viktig under de tidlige årene til selskapet, og Jesko hjalp Koenigsegg gjennom den vanskelige oppstartsperioden hvor de hadde store økonomiske utfordringer.

Og selv om Jesko for lengst er pensjonert og i 80-årene tok han turen til Genève Motor Show sammen med kona Brita, og der var de med på avdukingen av superbilen med hans navn.

For det er virkelig en superbil.

Ikke bare yter motoren opp til 1.600 hestekrefter og har et marktrykk på sjuke 1.000 kilo, den har også en lynrask girkasse.

Ja, den kassen er faktisk døpt Light Speed Transmission (LST).

Denne har von Koenigsegg og resten av smartingene i Ängelholm bygd selv, og er intet mindre enn et mesterverk.

En moderne dobbel-clutch DCT-kasse fungerer slik at den ene clutchen brukes for gir i partall og den andre for girene i oddetall. En clutch/gir sørger for kjøringen, mens den andre gjør seg klar for girbytte.

Dette gjør at DCT kan skifte gir raskt, men dette er begrenset til det neste giret som systemet prøver å forutse.

Dette har Koenigsegg løst med LST-kassen.

Den lar deg bytte til hvilket som helst gir uavhengig av utvekslingen du faktisk befinner deg i. For eksempel kan du gire fra 7. gir til 4. gir lynrask og uten å måtte vente på at girkassen skal synkroniseres, mens en DCT måtte gått gjennom 6. og 5. giret før det 4.

I tillegg har de slanket LST ned til 90 kilo, mens en DCT kan veie opp mot 140 kilo.

Det er ikke overraskende to muligheter til å skifte gir, enten ved hendlene bak rattet eller via en girspake plassert i midtkonsollen.

Resten av bilen er en videreutvikling av Regera, både når det gjelder stivhet, mekaniske løsninger, bruk av lette materialer, aerodynamikk og teknologi.

Hele pakken forflytter seg da også raskere enn noe annet som er «serieprodusert».

Svenskene har foreløpig ikke offentliggjort tall, men har bekreftet at denne forflytter seg raskere enn det Agera klarer.

Og det er altså bilen som i dag er den aller raskeste.

Så i påvente av eksakte tall for Jesko kan du jo sjekke de fem verdensrekordene til Agera RS:
  • Høyest toppfart: 446,97 km/t
  • 0-400-0 km/t: 33,29 sekunder
  • Høyest snitt flyvende km: 445,54 km/t
  • Høyeste snitt flyvende mile: 444,66 km/t
  • Høyeste toppfart offentlig vei: 457,49 km/t
Den neste modellen som vil følge den nye Jesko blir derimot noe helt annet.

For elbilprodusenten Nevs (ja, de som kjøpte Saab som også von Koenigsegg prøvde å kjøpe en gang i tiden) har nemlig kjøpt seg inn i det svenske selskapet, og sammen har de opprettet et felles foretak.

Sammen skal de to utviklet både hybridbiler og elbiler, og noe av produksjonen skal faktisk gjøre i den gamle bilbyen Trollhättan som en gang var hovedsetet til Saab.

Så det blir spennende å se hva geniet von Koenigsegg klarer å komme opp med neste gang.

Men at den kommer til å røre greit på seg er ganske så sikkert.

Her er flere bilder av Koenigsegg Jesko:

Les mer om:

Nyheter Superbilene