Svenskene kan kanskje ikke gå på ski, men fy flate for noen biler de lager. Nå har Koenigsegg satt sammen verdens raskeste bil. Intet mindre!
*Dette er verdens raskeste bil
Ikke uventet strekker Koenigsegg strikken enda noen centimeter med den nye superbilen, som byr på en 5-liters twinturbo som yter intet mindre enn 1.280 hestekrefter om du fyller på standard bensin. Tar du deg råd til E85 biodrivstoff får du ufattelige 1.600 hestekrefter tilgjengelig, og da går det rekordfort unna. Dreiemomentet? En plass godt over 1.000 Nm….
Og den er da også raskere enn noen annen produksjonsbil verden har sett, noe vi kommer tilbake til.
Ikke bare yter motoren opp til 1.600 hestekrefter og har et marktrykk på sjuke 1.000 kilo, den har også en lynrask girkasse.
Ja, den kassen er faktisk døpt Light Speed Transmission (LST).
Denne har von Koenigsegg og resten av smartingene i Ängelholm bygd selv, og er intet mindre enn et mesterverk.
En moderne dobbel-clutch DCT-kasse fungerer slik at den ene clutchen brukes for gir i partall og den andre for girene i oddetall. En clutch/gir sørger for kjøringen, mens den andre gjør seg klar for girbytte.
Dette gjør at DCT kan skifte gir raskt, men dette er begrenset til det neste giret som systemet prøver å forutse.
Dette har Koenigsegg løst med LST-kassen.
Den lar deg bytte til hvilket som helst gir uavhengig av utvekslingen du faktisk befinner deg i. For eksempel kan du gire fra 7. gir til 4. gir lynrask og uten å måtte vente på at girkassen skal synkroniseres, mens en DCT måtte gått gjennom 6. og 5. giret før det 4.
I tillegg har de slanket LST ned til 90 kilo, mens en DCT kan veie opp mot 140 kilo.
Det er ikke overraskende to muligheter til å skifte gir, enten ved hendlene bak rattet eller via en girspake plassert i midtkonsollen.
Resten av bilen er en videreutvikling av Regera, både når det gjelder stivhet, mekaniske løsninger, bruk av lette materialer, aerodynamikk og teknologi.
Hele pakken forflytter seg da også raskere enn noe annet som er «serieprodusert».
Svenskene har foreløpig ikke offentliggjort tall, men har bekreftet at denne forflytter seg raskere enn det Agera klarer.
Og det er altså bilen som i dag er den aller raskeste.
Så i påvente av eksakte tall for Jesko kan du jo sjekke de fem verdensrekordene til Agera RS:
- Høyest toppfart: 446,97 km/t
- 0-400-0 km/t: 33,29 sekunder
- Høyest snitt flyvende km: 445,54 km/t
- Høyeste snitt flyvende mile: 444,66 km/t
- Høyeste toppfart offentlig vei: 457,49 km/t