RR har ingen planer om å forlate sin navne-strategi selv om de nå vrir fokus over på helelektriske biler, så den første elbilen følger den røde tråden til modeller som Ghost, Phantom og Wraith. Elbilen heter nemlig Spectre, noe som betyr noe i retning av et spøkelse.
Men det er absolutt ikke noe grøssende med Rolls-Royce Spectre foruten størrelsen, og elbilen en beskrevet som en spirituell elektrisk arvtaker til Phantom Coupé. Det britiske merket sier enkelt og greit at dette er en «ultra-luksus elektrisk super-coupé».
-->
‒ Spectre besitter alle egenskapene som har gjort Rolls-Royce til en legende, slår Torsten Müller-Ötvös, administrerende direktør hos Rolls-Royce Motor Cars fast.
‒ Denne utrolige bilen, vår første helelektriske modell, er lydløs, kraftig og demonstrerer hvor perfekt Rolls-Royce er egnet til elektrifisering. Spectres helelektriske drivlinje vil sikre merkets vedvarende suksess og relevans.
Müller-Ötvös sier videre at hver eneste egenskap og detalj hever lista satt av Rolls-Royce, og følger filosofien til grunnlegger Henry Royce som ville ha perfeksjon i alt de gjorde.
Medgrunnlegger Charles Rolls spådde allerede for 122 år siden at elbilen var framtiden med sine lydløse og rene egenskaper, og mente at slike biler ville få overtaket når ladeplasser var på plass. Og han fikk rett.
For når selv det luksuriøse RR-merket nå går over til elbiler er det ingen tvil om at framtiden hører til de elektriske bilene, og det inkluderer altså de ultraluksuriøse bilene.
‒ Dette er starten på et dristig nytt kapittel for vårt merke, våre ekstraordinære kunder og luksusindustrien. Av denne grunn tror jeg Spectre er det mest perfekte produktet som Rolls-Royce noen gang har laget, sier Müller-Ötvös.
Det er nå drøyt ett år siden Rolls-Royce bekreftet at de jobbet med en elbil, og siden har de blant annet testet Spectre under iskalde forhold i Nord-Sverige. For Norge er selvfølgelig ikke glemt når de retter blikket over til den elektriske verden.
Britene har vært inspirert av voldsomt mye under designprosessen rundt elbilen, og nevner blant annet «haute couture», modernistisk skulptur, nautisk design, skreddersøm og samtidskunst. Og ja, moderne yachtkonsepter.
Resultatet er en aerodynamisk bil som har coupélinjer og byr på en nytolkning av den berømte grillen. Men denne gang går den ikke rett til værs, og er det første signalet om at RR har vært veldig opptatt av luftmotstand ‒ en stor fiende av rekkevidden til elbiler.
Ja, de har til og med modernisert panserpryden som heter «Spirit of Ecstasy» og gjort denne mer strømlinjeformet. RR har brukt ville 830 timer med designmodellering og vindtunneltesting, og luftmotstandskoeffisienten lander på kun på 0,25 cd ‒ svært imponerende for en svær luksusvogn som dette.
Spectre er for øvrig et digert flak, 5,45 meter lang, 2,08 meter bred og med en enorm vekt på 2.975 kilo. Mens svingesirkelen er på 12,7 meter.
Som bildet viser er dette en 2-dørs coupé som er skodd med digre felger på 23 tommer, de største hjulene montert på en coupé på nærmere 100 år, og hekken viderefører de aerodynamiske linjene.
Ikke minst har RR satt på moderne lys ‒ og det gjelder også når man klyver inn i en Spectre.
For også elbilen har det berømte natt-temaet til RR som byr på over 5.500 «stjerner», og «Illuminated Fascia» som det kalles er utviklet over to år og har kostet Rolls-Royce over 10.000 timer. I Spectre er det til og med mange tusen stjerner i dørene.
Men før man oppdager lysshowet legger man merke til at de store dørene åpner seg motsatt vei enn det som er vanlig, og RR har også designet helt ny seter for Spectre ‒ som det er fire av i coupémodellen.
Ta selv en titt på innsiden via videoen, og det kommer flere bilder av både utsiden og innsiden helt nederst.
Britene sier at de har testet Spectre i mer enn 2,5 millioner kilometer, og at den blir den mest tilkoblede Rolls-Royce-bilen noensinne. På toppen er hver eneste komponent mer intelligent enn noensinne.
Spectre har hele 141.200 sender-mottaker-relasjoner, og mer enn 1.000 funksjoner med mer enn 25.000 underfunksjoner. Til sammenligning har Phantom 51.000 sender-mottaker-relasjoner, 456 funksjoner og 647 underfunksjoner.
Så hva kan dette luksusbeistet by på av ytelser?
Jo, Rolls-Royce opplyser at de foreløpige dataene sier at rekkevidden blir på småpene 520 kilometer, og bilen kan også by på 430 kW (577 hk) og et dreiemoment på 900 Nm. Det skyter den store og tunge elbilen opp til 100 km/t på ganske så raske 4,5 sekunder. Imponerende!
Den doble R’en er fortsatt ikke ferdig med utvikling av Spectre, noe som betyr at den ikke lurer rundt neste sving. Britene har satt seg mål om å få denne ut på markedet i løpet av 4. kvartal 2023, noe som bør bety at den er rundt ett år unna.
Prismessig sier de at den lander et sted mellom Cullinan og Phantom, så det betyr i så fall en eller plass over 4 millioner kroner ‒ men det er dog før Statens grådige fingre skal ha sine avgifter.
Her er bilder av verdens mest luksuriøse elbil, en Rolls-Royce Spectre:
Les også: