Verdens mest ekstreme hyperbil

Bugatti viser nå flere bilder av den ekstreme hyperbilen Bolide som har langt flere hestekrefter enn kilo, og som befinner seg på et nivå med formel 1-bilene rent ytelsesmessig.


1:1. Dette er en ekstrem viktig formel for de som bygger så ekstreme superbiler at disse bikker over til et nytt begrep ‒ hyperbiler.

1:1 står nemlig for det perfekte forholdet mellom antall hestekrefter og antall kilo, og denne drømmegrensen nådde våre svenske venner i Koenigsegg tilbake i 2014.

-->
Den gang hadde de nemlig en ny hyperbil på gang kalt Agera One:1, som bød på 1.340 hk og en matchvekt på 1.340 kilo. Altså et forhold eksakt på 1:1.

Og bare så det er sagt; Agera satte i ettertid en rekke verdensrekorder ‒ blant annet den som målte høyest toppfart ‒ den svenske superbilen ble klokket inn til 457 km/t.

Så 1:1 betyr at dette er noe helt ekstremt, og en formel som Bugatti Bolide ikke har noen som helst problemer med å innfri.

Men det må selvfølgelig legges til at Bolide ikke er ment for vanlige gater, men skal kun vises hva det franske supermerket er i stand til å bygge av ekstreme kjøretøy. Denne er altså ment for racerbanen.

Bugatti fikk ideen om å lage en slik hyperbil for under ett år siden, og ved bruk av nye teknikker, materialer og teknologi, har de altså klart å stable det som kanskje er tidenes aller villeste hyperbil på hjulene på rekordtid.

Og rekorder er noe denne virkelig byr på.

Målet er intet mindre enn å flytte grensene for det som er fysisk mulig, og Bugatti har selvsagt aldri tidligere designet og laget et så kompromissløst kjøretøy som Bolide.

De tre store nøkkelområdene for bilen er vekt, hk og marktrykk, og alle tre befinner seg på det ekstreme området.

Ved bruk av nye materialer har franskmennene klart å trimme den totale vekten ned til smått ufattelig 1.240 kilo, og da må vi huske at dette inkluderer en gedigen W16-motor.

Dette har de blant annet klart ved å lage monocoque-chassiset i lett karbonfiber med høy styrke, mens alle skrue- og tilkoblingskomponenter er laget av titan. De har også benyttet seg av løsninger brukt av romfarten, så her har de snudd absolutt alle stener.

Motoren var muligens en litt enklere oppgave, for her snakker vi om den ikoniske 8-liters W16 som i Bolide er tunet til latterlige 1.850 hk og 1.850 Nm. Dermed befinner vekt-til-kraft-ratioen seg på ufattelige 0,67 kilo per hk ‒ slå den Koenigsegg!

Det utvendige designet sørger for at aerodynamikken spiller på lag med motoren og vekten, og Bolide kan skryte av et marktrykk på 1.800 kilo på bakvingen og 800 kilo på frontvingen når hastigheten er 320 km/t. Altså i likhet med det meste andre rundt Bolide helt ekstremt.

‒ Med Bolide har vi våget å forfølge et ekstreme eksperiment, sier presidenten selv, Stephan Winkelmann.

‒ I vår historie som strekker seg mer enn 110 år tilbake har det aldri vært en sammenlignbar modell basert på et så minimalistisk konsept utelukkende designet rundt motoren. Et enestående forhold mellom vekt og kraft på bare 0,67 kilo per hk ‒ å kjøre Bolide er som å ri på en kanonkule, slår sjefen fast.

Så er den virkelig verdens mest ekstreme hyperbil?

Ikke så godt å si helt sikkert, for foreløpig har Bugatti kun simulert ytelsene. Men alt tyder på det, og det er kun noen helt ekstreme racerbiler som kan matche ytelsene til Bolide.

Porsche har en racerbil som er omtrent like rask som formel 1-bilene, nemlig Porsche 919 Hybrid EVO. Denne bilen har dominert langdistanse-VM i flere år, men da den ble pensjonert fjernet Porsche alle restriksjonene som gjorde at den ble godkjent av FIA.

Det førte til at racerbilen ble så lynende rask at den faktisk slettet banerekorden satt av formel 1-bilene rundt den legendariske Spa-banen i 2018, noe som jo høres totalt sprøtt ut. Noen måneder tok imidlertid formel 1 banerekorden tilbake, men kun med noen få tiendedeler.

919 Hybrid EVO har også vært luftet rundt Nürburgring Nordschleife, og der gruset den likegodt den 35 år gamle rekorden som ingen hadde vært i nærheten av.

I 1983 satte tyske Stefan Bellof, som tragisk nok omkom under en ulykke på Spa-banen bare 27 år gammel, en særs sterkt rekord rundt Nordchleife på 6:11,13 med en prototype av en racerbil kalt Rothmans Porsche 956 C.

Denne ble grundig slettet av Porsche 919 Hybrid EVO, for med den kjente tyskeren føreren Timo Bernhard bak rattet ble bilen klokket inn til 5:19,55 minutter.

Ifølge simuleringene til Bugatti er Bolide helt i nærheten av dette, og skal klare runden på Nordschleife på 5:23,1 minutter.

Simuleringer har også vist at den holder følge med formel 1-bilene fra 0 til 200 km/t, som den bruker 4,4 sekunder på ‒ omtrent det samme som dagens F1-biler.

Her er tallene ingen andre hyperbiler matcher:

  • 0-100 km/t: 2,17 sekunder
  • 0-200 km/t: 4,36 sekunder
  • 0-300 km/t: 7,37 sekunder
  • 0-400 km/t: 12,08 sekunder
  • 0-500 km/t: 20,16 sekunder
  • 0-400 km/t-0: 24,64 sekunder
  • 0-500 km/t-0: 33,62 sekunder

Bolide er altså en studie i hva som er mulig, og vi kan både glede og grue oss til å se hva Bugatti kan få til å framtiden ‒ spesielt med tanke på hva de elektriske drivverkene i framtiden vil by på ekstreme ytelser.

Her er bildene av Bolide, historiens mest ekstreme Bugatti-modell:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene