Svenskene vil ikke bare før an i den elektriske revolusjonen på land, men også ute på vannet. Så hvorfor ikke samarbeide og gjøre elbåten enda bedre?
Det tenkte iallfall svenske Candela, og fikk i august i fjor rodd i land en avtale med Polestar knyttet til batterier og ladeteknologi. Det var et gigasteg for Candela, som ble grunnlagt i 2014 og som kunne vise sin første elbåt tilbake i 2019.
-->
Nå er det første resultatet av samarbeidet klart til levering, nemlig Candela C-8 «Powered by Polestar». Og skal vi tro Candela knuser de konkurrentene på rekkevidde med denne.
Svenskene sier at elbåten har en rekkevidde på opptil 57 nautiske mil om båten holder en marsjfart på 22 knop, noe som jo er ganske så fort ute på vannet. 57 nautiske mil tilsvarer 106 kilometer, mens 22 knop er 41 km/t.
Candela sier at rekkevidden tilsvarer sammenlignbare båter med innenbords forbrenningsmotor, og at den i høy hastighet har to til tre ganger lenger rekkevidde enn konvensjonelle elbåter.
‒ Med Polestar-batterier blir Candela C-8 den første elektriske farkosten som kan kjøre til destinasjoner man tidligere har vært avhengig av båt med forbrenningsmotor for å nå, sier Gustav Hasselskog, CEO og grunnlegger av Candela.
‒ Og med det markerer Candela C-8 «Powered by Polestar» et stort gjennombrudd for elektrifisering til sjøs.
C-8 byr på mer spesielt enn bare Polestars batterier, nemlig en slags torpedomotor og noen vinger. Og begge delene er ganske så interessante.
Motoren kalt C-Pod ser ut som en torpedo, og er ifølge Candela selv verdens klart mest effektive båtmotor. Vingene på sin side løfter båten opp og sørger for at den «flyr» over vannlinjen, og dette systemet er også styrt av datamaskiner. Det skal redusere energiforbruket med opptil 80 prosent sammenlignet med tradisjonelle motorbåter.
Men det er altså ikke bare batteriet Candela har fått fra Polestar. For i tillegg til den 69 kWh store pakken leverer Polestar hurtigladeteknologien til Candela C-8.
På toppen av dette stiller også bilmerket med ressurser innen forskning- og utvikling for å integrere denne teknologien med tilhørende programvare til maritimt bruk, slik at dette kan overføres fra land til vann.
‒ Å dele ekspertise med Candela innen batteriteknologi og utvikling av fremkomstmidler bidrar til å nå felles mål om en framtid der alle transportformer er bærekraftig, sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar.
Dette er første gang Polestar leverer batterier og ladekomponenter til en tredjepart på en slik måte, og ifølge bilmerket selv vil dette samarbeidet viderefører Polestars innsats innen utvikling av bærekraftig elektrisk mobilitet også utenfor bilindustrien.
C-8 er etterfølgeren til C-7, og som navnet sier har den plass til åtte personer og har samme batterier som man finner i elbilen Polestar 2 Standard range Single motor.