Verdens første mega-GT i rute

Koenigsegg har kjøpt svenske NEVS aksjer i selskapet som skal produsere verdens første mega-GT, den ultraville Gemera.


Verdens raskeste bilmerke, Koenigsegg, hviler ikke på laurbærene. Etter at Koenigsegg Regera satte verdensrekord fra 0-400-0 i 2019, har de holdt gasspedalen helt i bånn.

Siden har de nemlig vist fra tre nye modeller som er på vei fra Ängelholm like utenfor Helsingborg, Jesko, Jesko Absolut og Gemera.

-->
Jesko tar opp arven til Koenigsegg hyperbiler, og ruller dermed i hjulsporene til de ultraville Agera og Regera.

Jesko Absolut er enda mer banefokusert utgave, så dette blir den aller raskeste serieproduserte bilen svenskene har satt sammen. Det sier ikke rent lite.

Om svenskene fortsatt er i rute, noe de pleier å være, skal kundeleveringene av Jesko starte til våren, så den er et drøyt halvår unna nå.

Men en som kanskje er enda mer interessant er Gemera, for dette er ikke en ren hyperbil. Det er mer eksakt en GT, og for aller første gang plasserer Koenigsegg inn fire seter i en av sine modeller. Og ja, det er også plass til bagasje i bilen.

Gemera er mer eksakt en mega-GT, altså har den mer krefter enn 1 megawatt (1.341 hk).

Med denne tar også Koenigsegg et forsiktig steg mot elektrifisering, for det er en hybrid. Men som vanlig gjør svenskene det litt annerledes enn andre.

Her er det faktisk fire motorer, en «vanlig» og tre elektriske.

Hovedmotoren er kalt Tiny Friendly Giant, og vi skjønner raskt hvorfor. Dette er en ganske så kompakt 2-liters motor med tre sylindre, og hvordan de har klart å tyne 600 hk ut av denne må fuglene vite. Men det er har de altså. Den byr også på 600 Nm dreiemoment.

To elmotorer er plassert i tilknytning til hvert av bakhjulene, mens den tredje er koblet til veivakslingen i forbindelse med motoren.

Totalt har yter de tre elektriske hele 1.400 hk, men ved kombinert systemkraft blir det 1.100 hk tilgjengelig.

Slår vi det tallet sammen med bensinmotoren får vi altså en bil med 1.700 hk, eller 1,27 megawatt om du vil. Ja, nevnte vi dreiemomentet på 3.700 Nm? Helt ellevilt.

Og med den lille giganten som hjertet kan Gemera faktisk fungere som en langt mer miljøvennlig bil enn vanlige hybrider, for det er faktisk mulig å fylle 2. generasjon etanol eller CO2-nøytral metanol på tanken.

Alle de fire motorene gjør den til en ekte hyperbil, hvor 0-100 km/t skal gå under 2 sekunder og toppfarten er satt til 400 km/t.

I tillegg er den like godt utstyrt som en moderne GT fra hvilket som helst merke, og kan også skilte med en rekke ADAS-systemer som støtter føreren.

Og ja, det er et infotainment også for de i baksetene, den har trådløs mobillading, Apple CarPlay, integrert Wi-Fi, 11 høyttalere, elektriske seter og tre klimasoner.

Slik ser den ut på innsiden:

Normalt når ikke Koenigsegg et tresifret antall eksemplarer av sine modeller, men Gemera har de så stor tro på at de skal sette sammen «hele» 300 eksemplarer.

Og det skal gjøres av selskapet Meneko.

Dette var en felles satsting mellom Koenigsegg og NEVS, som tidligere har kjøpt seg inn i det svenske hypermerket. NEVS er et kinesisk eid selskap mest kjent for oppkjøpet av konkursboet til Saab, og tilbyr i dag en elbil basert på Saab 9-3 på det kinesiske markedet.

Men Koenigsegg vil åpenbart har fullstendig kontroll på produksjonen av Gemera, og har kjøpt aksjeposten på 65 prosent som NEVS eide i Meneko.

‒ Koenigseggs sterke og stabile vekst både operasjonelt og økonomisk setter oss i stand til å kjøpe tilbake NEVS eierskap i Meneko og ta fullt eierskap, sier Christian von Koenigsegg, grunnlegger og administrerende direktør.

‒ Som forberedelse til Gemera-produksjonsstarten investerer vi stort i nye fasiliteter, kompetanse og infrastruktur, og dette oppkjøpet er et viktig skritt for oss og i veksten av vår virksomhet.

Men dette betyr ikke at det er krøll på linjen mellom de to selskapene.

‒ Gemera er en unik bil, og det har vært utrolig givende å samarbeide med Koenigsegg om dette prosjektet, sier Stefan Tilk, administrerende direktør i NEVS.

‒ Vi vil alltid ha interesse for Koenigseggs utvikling, og ser fram til fortsatt operativt samarbeid med dem, både nå og i framtiden.

Produksjonen av Gemera er planlagt å starte opp i 2023, så den vil følge ganske tett på Jesko.

Når det gjelder Regera, svensk for regjere, er dette forløperen til Jesko, og tilbake i 2019 ble den altså verdens raskeste bil.

Den gang klarte den å sprinte fra 0 til 400 km/t og deretter bremse ned til stillestående på 31,49 sekunder, og Koenigsegg slo dermed sin egen verdensrekord satt av Agera RS i 2017 med 1,8 sekunder.

Her er rekordbilen fra 2019 som klarer å stanse fra 400 km/t på ufattelige 8,62 sekunder.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene