MF Hydra baner vei for hydrogen på havet. (Fotos: Norled)

Verdens første hydrogenferje

Flytende hydrogen brukes kun som drivstoff til oppskytning av romferjer. Eller det ble det. For nå også til å drive en ferje i Rogaland.


Man kan si at ringen på en måte er sluttet for ferjene. For det hele startet med dampbåter som etterlot seg et ganske digert røykteppe bak seg, noe også den aller nyeste løsningen gjør ‒ men nå er signaturen kun en tynn lite stripe med miljøvennlig damp.

For nå er verdens aller første hydrogendrevne ferje satt i drift, og denne skal transportere både biler og passasjerer i Hjelmelandsambandet i Rogaland.

‒ Dette er en historisk dag, både for Norled og for Norge som ledende skipsfartsnasjon. I dag er vi vitne til av verdens første skip seiler på flytende hydrogen, sa Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled, da den første turen var et faktum fredag.

Nå er det ingen overraskelse at det er Norge som leder an også på dette området, for vi er som kjent en stolt sjøfartsnasjon som også er veldig opptatt av grønn transport.

Det har gitt flere banebrytende milepæler. I 2000 ble MF Glutra første bilferje i verden som ble drevet med flytende naturgass (LNG), som har lavere utslipp enn den tradisjonelle dieseldriften.

I 2012 ble det utlyst et anbud som førte til MF Ampere, verdens første elektriske ferje med propelldrift.

31. mars 2023 var det altså klart for verdens første hydrogenferje satt i drift.

Statens vegvesen sier at det er to viktige ting med denne ferjen. For det første viser den vei når det kommer til teknologiutvikling, og for det andre er det lagt ned et stort arbeid for å utvikle et regelverk som åpner for å bruke hydrogen som drivstoff på norske passasjerskip.

‒ Statens vegvesen er stolt over å bidra til at offentlige anskaffelser har blitt et viktig virkemiddel for å utvikle og implementere ny teknologi, og gjennom det gi bedre tjenester til trafikantene, sier Anders Sæternes hos ferjeavdelingen til Statens vegvesen.

‒ Vi har tradisjon for å benytte vår rolle som innkjøper i milliardklassen til å akselerere utviklingen for å nå målene som er satt for transportsektoren. Det er viktig for oss å bruke innkjøpsmakt til omstilling. Nullutslippsfartøy er en viktig del av dette, legger han til.

Norled har kjørt systemtester med MF Hydra som den historiske hydrogenferjen heter siden årsskiftet, og de siste ukene har handlet om sjøprøver og få de siste godkjenningene fra Sjøfartsdirektoratet på plass.

– Dette er fantastisk! slår Erlend Hovland, teknisk direktør i Norled, fast.

‒ Det er kun to aktører i verden som bruker flytende hydrogen som drivstoff. Det er Norled på MF Hydra og så er det romfartsindustrien som bruker det som drivstoff i oppskytninger. Det sier litt om hvilket teknologisprang som nå er gjennomført for maritim næring. Etter mye utvikling og testing gleder vi oss nå til å ønske passasjerer velkommen om bord å reise utslippsfritt mellom Hjelmeland og Nesvik.

Det var Norled som satte MF Ampere, altså verdens første elektriske ferje med propeller, i drift tilbake i 2015, og det startskuddet har så langt resultert i rundt 70 elektriske ferjer i Norge.

‒ Det er viktig for oss å være helt i front når det kommer til teknologiutvikling. Å satse på innovasjon, bærekraft og samarbeid for å utvikle nye løsninger er vår måte å ta samfunnsansvar på, sier Heidi Wolden.

Ifølge Vegvesenet er flytende hydrogen viktig for omstillingen i den grønne maritime omstillingen, og pilotprosjektet på Hjelmeland er av den grunn også svært viktig for den globale skipsfarten.

Næringsklyngen Maritime Clean Tech har jobbet tett med den maritime næringen på dette prosjektet, og oppfordrer til bruk av ny utslippsfri teknologi.

– Hydra bekrefter Norges verdensledende posisjon i utviklingen av nye grønne maritime løsninger, sier Ada Jakobsen, administrerende direktør i Maritime CleanTech.

‒ Ved å sette verdens første hydrogenferje i drift i et norsk ferjesamband, viser vi nok en gang hvordan innkjøpsmakten og gode offentlige-private samarbeid kan brukes for å få fram ny og banebrytende teknologi. Dette er viktig skal vi nå de norske og internasjonale målene om betydelige utslippskutt frem mot 2030 og 2050. Når Norled igjen våger å gå først, blir det mye enklere for andre å følge etter i kjølvannet til MF Hydra, legger hun til.

Det Norled-ledete prosjektet er langt fra helnorsk, og blant annet har det vært tyske og danske partnere. Linde Engineering i Tyskland har levert hydrogensystemene og skal også stå for forsyningen av flytende hydrogen, mens danske Ballard har utviklet brenselcellene.

‒ Hydrogen bidrar til å dekarbonisere transportsektoren rundt om i verden – inkludert tog og tunge kjøretøy, sier Armando Botello, president for Nord-Europa hos Linde.

‒ Vi er stolte av å ha jobbet sammen med Norled i verdens første prosjekt for å forsyne rent drivstoff til marinesektoren på en sikker måte. Dette er et steg fremover i overgangen til klimavennlig drivstoff.

Videre har Westcon i Ølensvåg stått for utrusting og ferdigstillelse av fartøyet sammen med systemintegrator SEAM fra Karmøy. Sistnevnte har også levert kontrollsystem til hydrogenanlegget, mens Corvus Energy har levert batteriene og MF Hydra er til slutt godkjent i Det Norske Veritas (DNV).

Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide sier at det er viktig at Norge som en sjøfartsnasjon viser vei også når næringen skal omstilles til grønnere løsninger, slik MF Hydra nå gjør.

‒ Så vet vi at det kan være utfordringer når ny teknologi skal tas i bruk, men da er det og positivt at Sjøfartsdirektoratet har blitt tett involvert i prosjektet tidlig, på samme måte som vi var det når den første bilferjen på batteri skulle settes i drift, sier den tidligere KrF-lederen.

‒ Dette er selvsagt et svært viktig prosjekt for Norled, men også for Norge som nasjon. Det at vi sammen, næring og myndigheter, legger til rette for ny teknologi vil gi Norge en konkurransefordel og kan legge grunnlaget for nye arbeidsplasser, men også gjøre det enda mer spennende å jobbe i den maritime næringen.

Og selv om også MF Hydra legger bak seg en liten dampsky, er den litt annerledes enn hos de første motordrevne ferjene ‒ dampskipene. Som du ser under må du virkelig se etter for å se den, og ja, det er nå kun ufarlig vanndamp det handler om.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Hydrogen