Verdens første «elektriske campingbil»

LEVC tar tak i et nytt marked, nemlig de utslippsfrie campingbilene. Vel, helt utslippsfrie er de ikke.


Du har kanskje ikke hørt om LEVC, og det er heller ikke så rart. Dette er nemlig en produsent av drosjer i London, noe de begynte med så langt tilbake som i 1908. Og da passer det veldig bra at de nå satser på nye elektriske kjøretøy.

For noen av de første motoriserte drosjene i London var faktisk elbiler. Et selskap kalt Bersey viste fram sin første elbil allerede i 1896, og året etter ble de satt i drift som drosjer i London.

-->
Bilene ble kalt hummingbirds (kolibrier) på grunn av lyden de lagde og det spesielle utseende de hadde, og totalt ble det laget 77 elektriske taxier som var i drift. Men elbilene hadde en velkjent utfordring som til slutt tok knekken på dem.

Batteriene var nemlig ganske så digre, og på toppen gikk de ikke fortere enn en hestevogn. Den store tyngden tok knekken på dekkene, som igjen tok knekken på budsjettet. Så eventyret varte kun et par år, før hestene igjen tok over taxi-oppdraget i den engelske storbyen.

Etter hvert ble teknologien bedre og dukket det opp nye produsenter, deriblant selskapet London Electric Vehicle Company. Ja, forkortet LEVC. Og de er faktisk per i dag også på plass i Norge.

LEVC er nå eid av Geely som også eier Volvo Cars, og den kinesiske gruppen har som kjent store ambisjoner. Så da LEVC hadde klar TX eCity, en ny elektrisk variant av de legendariske «Black Cab»-drosjene i London, hadde Geely en klar ambisjon. Disse skulle også til Norge.

TX er faktisk litt britisk, litt kinesisk, litt svensk (ikke kun gjennom Volvo, vi kommer snart til det) og litt norsk også. Jepp.

Vi har altså lært at elbiler bør være lettest mulig for dekkslitasje, men ikke minst for rekkevidden. For jo mindre en elbil drar med seg, jo mindre strøm bruker den. Og for å få det til med TX har Hydro hjulpet til, for de har spesialisert seg på lette og sterke aluminiumskomponenter til biler.

Og så har vi et svensk bidrag som ikke kommer fra Volvo. Geely og Volvo eier nemlig Polestar, og den første bilen fra det nye elbilmerket var en ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på langt over 100 kilometer.

LEVC har brukt et lignende system, og TX er dermed en slags omvendt hybrid. Den elektriske rekkevidden er på 130 kilometer, mens en liten 1.5-liters motor sørger for at den totalt ruller 643 kilometer.

Et slikt drivsystem har også det andre kjøretøyet til LEVC fått, en mellomstor van kalt VN5 vist fram i fjor. Denne har en elektrisk rekkevidde på 100 kilometer, og en by-rekkevidde opplyst til 122 kilometer.

Men ingen rekkeviddeangst, for den andre motoren sørger nemlig for en total rekkevidde på 489 kilometer.

Og denne bilen har de nå bygd om til en campingbil, og LEVC bryr seg ikke så mye om at det er en hybrid og hevder like godt at dette er den «første elektriske campingbilen».

‒ Campingbilmarkedet vokser raskt, og til tross for at disse kjøretøyene brukes til kyst- og naturopplevelser som ofte inkluderer nasjonalparker og verneområder, drives de fremdeles av bensin- eller dieselmotorer, sier administrerende direktør, Joerg Hofmann.

‒ Dette er en stor konflikt. Vi kan se et skifte i forbrukernes holdninger, med etterspørsel etter grønnere mobilitetsløsninger for å beskytte og forbedre luftkvaliteten. Vår nye elektriske e-Camper med null utslipp tilbyr den perfekte løsningen, og er godt utstyrt med høykvalitetsfunksjoner som kan skreddersys for å møte en rekke kundekrav.

Med hjelp av britiske Wellhouse Leisure, spesialister på å bygge om campingbiler, har LEVC satt sammen en bil med soveplass til fire, en integrert elektrisk kjøkkenkrok, pop-up tak (med soveplass for to) og et sammenleggbart bord. I tillegg inkluderer bobilen en 2. rekke med seter som kan foldes inn i den andre dobbeltsengen.

Et problem med ganske store bobiler er svingradiusen, men dette sier LEVC at de har jobbet hardt med. Det er også mulig å svinge setene foran 180 grader og skyve den andre raden bakover, og dermed skape et «ekte» spisebord eller en salong.

LEVC sier at de også har tatt høyde for utendørs fritidsaktiviteter, og tilbyr stativ for ting som sykler og surfebord.

Utvendig er den inspirert av TX-taxiene, men det er også et bredt utvalg av farger også felger som kan skille den fra en vanlig og kanskje litt kjedelige camping- og bobil.

LEVC sier at de ikke bare satser på å selge denne i Storbritannia, men ser for seg hele Europa som et potensielt marked. Nå kommer den dessverre for sent for årets sommer med covid-19-restriksjoner, men kanskje til neste år? Prisen er satt til 62.250 pund, noe som blir rundt 737.000 kroner her hjemme.

Så kanskje LEVC e-Camper slår følge med TX over til Norge, men vi får nok ikke se en så Norges-kledd e-Camper som vi fikk se da drosjen ankom gamlelandet.

For slik ble det feiret:

Les også:

Les mer om:

Nyheter