Man skulle kanskje tro at det er en vanskelig øvelse å kåre verdens beste bildesigner, men det er faktisk en person som peker seg så mye ut at det ikke er noe tvil.
«Pensjonerte» Ian Callum står bak tre av de åtte siste bilene som har blitt kåret til «årets design», Jaguars SUV-modeller F-Type, F-Pace og I-Pace.
-->
I fjor valgte den da 64 år gamle mannen å forlate sin posisjon som sjefdesigner hos Jaguar Land Rover, men det er åpenbart ikke snakk om å bruke den nye tilværelsen i en lenestol i hagen.
R-Reforged er en nykommer i bilverden, men selskapet som ble etablert i 2018 har en skikkelig tungvekter i ryggen. R-Reforged er nemlig en del av AF Racing Group, en sveitsisk gruppe som blant annet samarbeider tett med Aston Martin både på racerbanen og blant annet i utvikling av hyperbilen Valkyrie.
R-Reforged skal lage personifiserte og spesielle versjoner av kjøretøy, og det tette båndet med Aston Martin har allerede resultert i et par Aston Martin Vantage V12 Zagato fra 2011 laget sammen med Zagato, en utgave som heter Speedster og en som Coupé.
Og de var raske på labben da Callum entret pensjonistenes rekker i fjor. Den legendariske designeren har lang erfaring med Aston Martin, og har blant annet designet den originale Aston Martin Vanquish og ikonet Aston Martin DB9.
R-Reforged hentet like godt Callum inn for å lage en ny versjon av Vanquish V12, og de viser nå fram resultatet.
Bilen heter Aston Martin Callum Vanquish 25 by R-Reforged, og byr på over 350 endringer som skal gjøre bilen enda bedre både å kjøre og se på.
Og Callum kan åpenbart sine saker, for resultatet er slående vakkert:
Callum og R-Reforged har ikke kun tenkt på det estetiske og dynamiske, men de har faktisk gått så seriøst til verk at de også har pumpet opp lyden til bilen med nærmere 600 hestekrefter. Den skal altså se bra ut, fungere både på landeveien og på en korttur til butikken, og skal høres ut som den bilen R-Reforged mener den har blitt.
‒ Designerne, ingeniørene og håndverkerne har brukt all sin energi på å puste nytt liv i bilen, presset grensene for hver detalj; feilfri overflatefinish, stramme luftinntak og et interiør som du gledelig bruker tid i, sier Ian Callum.
‒ Jeg er spesielt imponert over hvordan det kjører. Fra det lavere, mer skulpturelle setet, den skarpere styringen med forbedret følelse til den herlige måten den høres ut som ‒ jeg tror vi har skapt noe ganske spesielt.
Det er store ord fra en designer som altså vet hva som kreves, og de 25 heldige som får tak i denne perlen trenger ikke å vente så mye lenger.
‒ Altfor ofte blir designstudier vist fram bare for å forsvinne, eller de blir levert flere år senere. Kundene blir desillusjonert og tviler på om det er mulig å bygge slike biler, sier Callum.
‒ Med partner R-Reforged leverer vi på løftet om å bygge våre første biler i september. Det har vært en uforutsigbar tid rundt i hele verden, men det er nå et spennende øyeblikk når de forfriskede bilene våkner til liv i verkstedene våre.
En Callum-designet bil er verd å studere, så her har du bilder av den første modellen som også bærer hans navn ‒ Aston Martin Callum Vanquish 25 by R-Reforged.
Les også: