Ventet to år på elbilen fra Mercedes

To år etter at han reserverte en Mercedes EQC kunne JanErik Vestby som en av de første i Norge sette seg bak rattet på sin nye elbil.


Det tar tid å utvikle en ny modell, det kan mang en bilprodusent
skrive under på.

En av disse er Mercedes, som allerede i 2016 presenterte konseptet
EQC under Paris Motor Show. Da hadde de allerede utviklet bilen i rundt ett år.

-->

I 2017 gjorde de som blant annet Audi og Jaguar også hadde
gjort med sine kommende elbiler, nemlig å åpne opp for reserveringen i Norge. Den
gang trodde nok noen at EQC skulle komme året etter.

Flere tusen nordmenn lot seg begeistre av den elektriske
varianten av GLC, og reserverte sine biler.

Men det ble raskt klart at bilen ikke ville komme i 2018,
men i 2019, så de måtte bare smøre seg med tålmodighet ‒ noe jo norske elbilkunder
begynner å få god erfaring med.

Nå er ventetiden over for de første som satte seg på listen,
og torsdag ble de aller første EQC-bilene levert ut til kundene.

En av de første var Jan Erik Vestby, som fikk utlevert bilen
sin hos Bertel O. Steen Ullevål i Oslo.

– Dette er som julekvelden for meg og min familie. Ganske nøyaktig to år etter at jeg kastet meg over reservasjonslisten mens jeg hadde litt tid mellom to pasienter, kjører jeg hjem med en splitter ny EQC 400 med AMG optikk. Det er gøy. Og i helgen går turen til fjellet, sier en smilende Vestby.

Forhandleren nesten rett over gata til landslagsarenaen i
fotball slo virkelig på stortromma, og markerte det historiske øyeblikket med å
heise en EQC 60 meters til værs. Heldigvis kom den «svevende» ned også.

– EQC er den første modellen ut i EQ-serien som markerer en ny æra for Mercedes-Benz. Vi er svært glade for at vi nå kan tilby en stor, helelektrisk bil i kjent Mercedes-Benz-kvalitet til våre kunder, sier Torgeir Stadheim, daglig leder hos Bertel O. Steen Ullevål.

Alle de store tyske bilprodusentene vrir nå satsingen over
på elbiler, og dette inkluderer Volkswagen, Audi, Porsche og BMW.

Mercedes skal satse over 100 milliarder kroner på sin nye
EQ-serie, hvor EQC er modellen som hører hjemme i den tradisjonelle C-klassen.

Planen er at stjernemerket skal ha 10 helelektriske modeller
på plass innen utgangen av 2022, og om avgiftsfritakene fortsatt består kan vi forvente
at Norge også blir prioritert i tiden framover.

Selv om Vestby og noen andre fikk levert sine EQC-biler i
forrige uke, må de aller fleste smøre seg med nok en dose tålmodighet ‒ til
tross for at Norge altså blir prioritert.

– Lanseringen av EQC er uten tvil vår viktigste i 2019. Vi
forventer å kunne levere ut rundt 200 EQC i løpet av året, før takten øker etter
nyttår. Norge er sikret god tilgang på denne bilen, noe som er gode nyheter for
kundene som har bestilt EQC, eller vurderer å skrive kontrakt, sier Kjetil
Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Vi gratulerer Vestby med ny bil, og håper turen til fjellet
gikk helt etter planen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter