Annonse
Hjem Nyheter Varsko her alle kjørespill-entusiaster

Varsko her alle kjørespill-entusiaster

Er du en ihuga kjørespill-entusiast? Vel, nå har du sjansen til å gjøre lidenskapen til et levebrød.

På begynnelsen av 1980-tallet måtte de fleste dataspill-entusiaster pent møte opp på spillehaller for å få utløp for sin lidenskap, selv om det også den gang fantes noen spillkonsoller.

For ja, selv den gang var ungdommen opphengt i dataspill, noe dagens foreldre kanskje glemmer når de kjefter på spilleglade barn og ungdom.

I 1982 kom det som er ansett som det aller første kjøresimulator-spillet, et arkadespill kalt Pole Position som skulle gi en «realistisk, formel 1-opplevelse». Vel, i dag er dette spillet like umoderne som Fred Flintstones sparke-bil.

Sju år senere tok spillverden er kvantesprang i kjørespill-simulatoren da Indianapolis 500: The Simulation kom, og nye høyder realistisk sett ble nådd da Gran Tursimo kom i 1997.

Saken fortsetter under Annonsen

Siden har spillene blitt stadig mer realistisk, og snart er det knapt mulig å skille et stillbilde fra et dataspill med et virkelig bilde.

Sjekk dette:

Forza Motorsport 7 er et populært kjørespill som ble lansert i 2017. (Foto: Turn 10 Studios)
Forza Motorsport 7 er et populært kjørespill som ble lansert i 2017. (Foto: Turn 10 Studios)

Nå når den nye dataspill-generasjonen også er knyttes sammen av nettet, har det uunngåelig skjedd ‒ e-sport har blitt en svær greie.

Finansgiganten Goldman Sachs stipulerer en seervekst innen e-sport på 14 prosent de neste årene, og de tror at rundt 276 millioner mennesker vil se e-sport hver måned i 2022.

Det vil i så fall gjøre e-sporten til en nesten like stor TV-idrett som det Premier League var forrige sesong, hvor Nielsen Sports stipulerte det totale antallet TV-seere til 3,2 milliarder i løpet av august 2018 til mai 2019.

Så e-sport er kommet for å bli, og det er nok ikke lenge før foreldrene jager deres håpefulle tilbake til dataskjermen for å trene enda mer.

Mange av bilprodusenter støtter i dag lag innen diverse motorsporter, for det er både et viktig utstillingsvindu og en utviklingsplattform hvor de kan prøve ut nye løsninger.

For Ford er dette en viktig arena, og de følger også med i tiden.

De sier at det er forventet at e-sport omsetter for 1,1 milliarder dollar i 2019, noe som i så fall er en oppgang på hele 26,7 prosent fra 2018.

Den amerikanske produsenten sier at flere enn 458 millioner er engasjert i e-sport, og rundt 200 millioner av disse engasjerer seg på regelmessig basis.

Med dette bakteppet har nå Ford bestemt seg for å gå inn i e-sporten for fullt, og vil opprette lag egne lag bestående av de beste kjørespillerne.

‒ Hos Ford har vi en racing-arv de aller fleste bare kan drømme om, og nå er det på tide å bruke denne kunnskapen. En ny generasjon vokser opp med virtuell racing, og vi ønsker å inspirere dem til å teste våre Ford Performance-biler, sier visepresident for Marketing, Sales and Services i Ford Europa, Roelant de Waard.

Så de har nå funnet veien til Gamescom, en viktig messe for gamerne. Den startet i dag (20. august), og der skal Ford rekruttere egne landslag for Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og Storbritannia. Disse skal representere laget Fordzilla (jepp, satsingen er faktisk kalt det), men alt håpet er ikke ute for norske gamere av den grunn.

Ford setter nemlig også sammen et e-sportslag for hele Europa, så nordmenn, som jo er blant de skarpeste i flere e-sporter, har en mulighet til å få seg en Ford-kontrakt.

‒ Forskjellen mellom den virkelige og virtuelle verden er i ferd med å bli visket ut, sier Amko Leenarts, designleder i Ford Europa.

‒ Gaming er nå en del av kulturen vår. De beste gamerne utfordrer profesjonelle racingsjåfører i det virkelige liv. Samtidig blir mange av våre daglige aktiviteter «gamifisert», enten vi samler poeng i en app for å få en gratis kaffe eller ved bruk av trenings- og fitnessapper. Ved å forstå gamingkulturen kan vi bedre forutse hvordan framtidens reise vil se ut.

Ford var den første bilprodusenten som dukket opp på Gamescom, noe de gjorde i 2017. I fjor hevet de lista enda et hakk, og lanserte like godt den røffe pickupen Ford Ranger Raptor der.

Et av spillene Fordzilla-lagene skal konkurrere i er Forza Motorsport 7, som spilles av flere millioner hver måned. Ford er også på plass i det spillet, og sier at mer enn 1 million kjører digitale versjoner av Ford-biler i det spillet månedlig.

Slik ser det ut når noen styrer en virtuell Ford i spillverden:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker