VAG og VW kutter utslippene

Det er de små tingene som gjør de store forandringene. Hos Volkswagen-gruppen står blant annet LED-pærer bak betydelige CO2-besparelser.


Ja, den tyske Volkswagen-gruppen (VAG) har sitt å gjøre opp
for. Tilbake i 2015 ble det avslørt at de jukset med utslippstallene rundt
dieselbiler, som slapp ut langt mer enn det som var lovlig.

Flere rettssaker og enorme bøter fulgte, og VAG selv
bestemte seg raskt for å kaste seg på den grønne bølgen.

-->
Resultatet av dette ser vi allerede. Det kommer en bølge med
nye elbilmodeller fra den tyske gruppen, blant annet bilen de mener blir like
viktig som det Bobla og Golfen en gang var ‒ folkemodellen ID. 3.

Men VAG nøyer seg ikke med kun å lage elbiler ‒ de vil også
bli klimanøytrale.

Det innebærer store endringer i produksjonen, og hvordan og
hvor mye strøm de bruker.

I februar 2019 tok de ytterligere et steg rundt den grønne
satsingen, og etablerte sitt eget karbonfond som de 12 merkene i gruppen kan
søke midler gjennom.

Og det er ikke småtterier de putter inn i dette.

VAG sier selv at det skal tilføres 25 million euro hvert eneste år, altså godt over 200 millioner kroner. Dette er midler som gruppen selv skal bruke til å finansiere sine egne klimaprosjekter rundt på de mange lokalene de har rundt om i verden.

I tillegg til at prosjektene som støttes skal dempe
karbonavtrykket må de også være overførbar til andre av gruppens steder før de
blir godkjente.

Kommer for eksempel Seat opp med en løsning som gjør at de
slipper ut mindre CO2, må også dette være mulig å gjøre for eksempelvis Porsche
for at de skal få støtte fra karbonfondet.

Fondet er altså under ett år gammelt, men allerede nå ser
VAG resultater. Totalt påstår gruppen selv at de har spart 170.000 tonn karbon,
og det er et stort spenn rundt prosjektene som har fått støtte så langt.

Her er noen av tiltakene VAG-gruppens medlemmer har gjennomført
med støtte fra fondet.

  • «LED-belysning»-prosjekt: I ni av konsernets produksjonsanlegg ble det iverksatt totalt 33 tiltak for å endre belysningen til LED. Resultatet: 116.000 tonn årlig.
  • «Kjøleforsyning»-prosjekt: I Kassel ble og blir kjøleelementer erstattet av såkalte separasjonskretssystemer. De har så langt erstattet 150 kjøleenheter. De nye separasjonskretsene reduserer energiforbruk betraktelig ettersom de er langt mer effektive. VAG har også sett at slike separasjonskretssystemer kan monteres fra starten av i nye anlegg. I 2019 ble 13 systemer ettermontert. Total CO2-reduksjon: 1.350 tonn årlig.

  • «Diverse infrastruktur»-prosjekter: Her ble nye energieffektive pumper installert. Samtidig ble bygningstak renovert og et nytt kjølesystem for kabinettet installert. Prosjektet startet 1. juli og ble fullført 31. desember 2019. CO2-reduksjon: 2.000 tonn årlig.

  • Prosjekt «maling og tørking»: Volkswagen installerte et belastnings-avhengig styringssystem på Hannover-anlegget. Teknologien er testet og kan utvides til andre steder i løpet av de neste årene. Det belastnings-avhengige kontrollsystemet sparer rundt 1.200 tonn CO2 årlig. I tillegg ble det iverksatt ytterligere tiltak i dette prosjektet, som vil spare totalt 1.800 tonn CO2 ved utgangen av året. CO2-reduksjon: 3.000 tonn årlig.

  • «Vaskeprosesser»-prosjekt: Industrielle vaskemaskiner ble optimalisert flere steder i konsernet. Totalt ble rundt 30 systemer teknisk utstyrt med såkalte frekvens-omformere. I tillegg var driftsparametere som trykk og volumstrøm, temperaturer og ventetid optimalt justert. Prosjektet startet 1. juli og ble avsluttet ved utgangen av året. CO2-reduksjon: 2.900 tonn årlig.

  • Prosjekt «andre produksjons-prosesser»: Moderne teknologi rundt temperatur-regulering ble installert på tre støpemaskiner. I støpeprosessen er det viktig å varme opp eller avkjøle de riktige områdene av matrisen til rett tid. For dette formålet kjører opptil 40 varme- og kjølekretser i formene. Ved hjelp av strømnings- og temperatursensorer kan den nye teknologi fordele varmestrømmen så intelligent at enorme energibesparelser oppnås gjennom intern varmegjenvinning. Prosjektet ble implementert i andre halvdel av 2019, og fullført innen utgangen av året. CO2-reduksjon: 2.500 tonn årlig.

Dette er altså bare noen av prosjektene VAG’s karbonfond har
gitt støtte til, og de er bare i startgropen. Bare i 2020 er over 100 nye
prosjekter allerede godkjent, så den tidligere dieselverstingen er veldig godt i
gang med sin grønne satsing.

Når det gjelder merket Volkswagen satser de også tungt på
dette området, og deres mål er å bli karbonnøytral i 2050.

De er allerede i gang med å øke andelen av fornybar energi i
de eksterne strømforsyningene betydelig, og kraftstasjonen i Wolfsburg bygges nå
om fra kull til naturgass.

De vil altså øke tilførselen av fornybar elektrisitet til
sine fabrikker.

– Vi vil øke andelen av grønn energi i tilførselen til våre fabrikker betydelig i år, fra 70- til 90 prosent, sier Andreas Tostmann, styremedlem med ansvar for produksjon og logistikk hos Volkswagen.

Her er Volkswagen-fabrikken i Emden.

Per i dag er altså strømtilførselen til Volkswagens 16
fabrikker over hele verden foruten Kina på rundt 70 prosent fornybar energi, og
som Tostmann sier skal dette tallet opp til 90 prosent i 2020.

Den store satsingen skjer altså i Wolfsburg, som fikk levert
de første delene til et nytt, høyeffektivt varmekraftverk for et par uker siden.
Dermed er ombyggingen av energiforsyningen til Volkswagens hovedproduksjon i
gang, og innen 2022 vil overgangen til naturgassdrift være fullført.

CO2-utslippene knyttet til elektrisitet og oppvarming ved
fabrikken i Wolfsburg skal reduseres med 60 prosent, eller rundt 1,5 millioner
tonn per år.

Det tilsvarer utslippet fra ca. 870 000 privatbiler.

Les også:

Les mer om:

Nyheter