Da NAF testet rekkevidden til nye elbiler sist vinter var det ingen som kom i nærheten av den oppgitte rekkevidden. De 31 bilene som ble testet rullet alle mellom 11 og 32 prosent kortere enn den rekkevidden som produsenten hadde oppgitt, og den bilen som kom nærmest sin egen rekkevidde var BYD Tang med et avvik på -10,88 prosent. I den etterfølgende sommertesten, gjennomført i litt trasig norsk sommervær, gikk riktignok 22 av 31 elbiler kortere enn oppgitt rekkevidde. Men her var snittapet langt mindre enn under vintertesten, og den elbilen med det største avviket hadde -20 prosent kortere rekkevidde. Med andre ord faller rekkevidden i takt med gradestokken, og det er all grunn til å gjøre de grepene som er mulig for å bevare mest mulig av bilens rekkevidde. Og det soleklare beste tipset er å forvarme bilen. ‒ Varmeapparatet skrus på for å varme opp kupeen. Oppvarming av en elbil går på strøm, og på de fleste elbiler vil forvarmingen også varme opp batteriet slik at det får en fin temperatur for kjøring og holder forbruket nede, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. ‒ Forvarming gir en komfortabel temperatur i kupeen fra starten av turen, og er bra for trafikksikkerheten fordi bilrutene blir dugg- og isfrie, legger han til. Fordelen med forvarming når bilen er koblet til laderen er at bilen ikke benytter seg av strømmen på batteriet, men fra strømnettet. Og siden de store batteripakkene som veier mange hundre kilo og også trenger å være varmt for å fungere godt, er det dobbelt lurt å forvarme. ‒ Det tar en del tid og energi å varme opp et stort batteri. Hvis denne energien skal hentes fra batteriet, går det helt klart ut over rekkevidden. Så varm opp bilen mens den står til lading, sier NAF-rådgiveren. Det er dog en ting elbilistene må være oppmerksom på ‒ ladehastigheten. Ladepunktet må kunne levere nok kraft til å dekke forbruket til varmeapparatet i bilen.
