Mange kutter nå der de kan når det kommer til utgifter, for 2022 er året da det meste plutselig ble mye dyrere ‒ inkludert strømmen, drivstoffet, lånet og matvarene ‒ fire ting som treffer bileierne rett på pengepungen. Men unødvendige utgifter bør ikke inkludere viktig bilvedlikehold, for å utsette dette kan både bli dyrt og kan potensielt være farlig. ‒ Den vanskelige tiden vi nå lever i gjør at mange må spare penger, men å utsette vedlikeholdet av bilen er ikke noen god idé, sier Jan Harry Svendsen som er rådgiver i NAF. Bilen er en utgiftspost, og med denne følger ting som EU-kontroll, servicebehov, uforutsette feil og driftsstans. Og med et voksende regningstårn er det mange som vurderer å vege bort viktig vedlikehold. ‒ Problemet er ikke at man forsøker å spare penger, men det som kanskje var en liten feil kan fort bli kostbar å reparere om man bare lar feilen utvikle seg, forklarer Svendsen. ‒ I mange tilfeller kan man også oppleve at bilen kan bli trafikkfarlig om man for eksempel unnlater å bytte ut slitte dekk, bremser eller kjører rundt uten lys som fungerer slik de skal. Svendsen sier at det nå er mange som vurderer å hoppe over et serviceintervall i et forsøkt på å senke utgiftene, men dette er korte penger. Problemet er at når bilen skal selges etter byttes inn betyr dette at man får en lavere pris. De som leaser er like utsatt, og får ifølge NAF en betydelig påkost dersom man ikke har fulgt vedlikeholdsprogrammet. Og dropper du en service mens bilen fortsatt er i garantiperioden, ja, så mister du garantirettigheter.
