Uten bilen stopper Norge

I en ny undersøkelse anslår hver fjerde at de ville bruktén time mer på hverdagsreisen om de hadde brukt kollektiv.


Det er NAF som kan legge fram ferske tall, og i undersøkelsen
Trafikantbarometer 2019 kommer forskjellene mellom by og land klart fram.

‒ En av tre i storbyene klarer seg uten bil til og fra jobb.
Det er ikke mulig hvis du bor utenfor byområdene, sier Camilla Ryste,
kommunikasjonssjef i NAF.

-->
Igjen kommer denne gamle regelen om tilbud og etterspørsel i
spill.

‒ Dette viser at når det er et godt nok kollektivtilbud så
tar folk det i bruk. Samtidig ser vi hvor viktig bilen fortsatt er i hverdagen
til mange. Svært mange steder er det helt urealistisk å skulle bytte ut bilen,
sier Ryste.

Undersøkelsen avdekker faktisk at folk er blitt hakket
mindre lystne på å bruke kollektiv siden det forrige barometeret.

I 2017 svarte 62 prosent at de kunne vurdert å reise med kollektiv om tilbudet var bedre, mens 60 prosent svarer nå det samme.  

I 2015 var 59 prosent positive til dette, mens 49 prosent var positive til å reise mer kollektiv om tilbudet var bedre i 2015.

‒ Norge er variert og mangfoldig, også når det kommer til
folks hverdagsreiser. Det er stor variasjon i folks opplevelser og utfordringer
etter hvor de bor, påpeker Ryste.

Hver fjerde sier at reisetiden økes med én time om de går
over til kollektiv, noe som selvsagt er en effektiv brems for å få folk over
til denne transporten.

‒ Det må i mye større grad bli folks reisebehov som styrer
politikernes prioriteringer innenfor samferdsel. Folk er positive til å reise
mer kollektivt, men det må passe inn i hverdagen. Å legge til en time på
hverdagsreisen vil utgjøre en stor negativ påvirkning på folks hverdagsreiser,
sier Ryste.

Les også:

Les mer om:

Nyheter