Det er NAF som kan legge fram ferske tall, og i undersøkelsen
Trafikantbarometer 2019 kommer forskjellene mellom by og land klart fram. ‒ En av tre i storbyene klarer seg uten bil til og fra jobb.
Det er ikke mulig hvis du bor utenfor byområdene, sier Camilla Ryste,
kommunikasjonssjef i NAF.
spill. ‒ Dette viser at når det er et godt nok kollektivtilbud så
tar folk det i bruk. Samtidig ser vi hvor viktig bilen fortsatt er i hverdagen
til mange. Svært mange steder er det helt urealistisk å skulle bytte ut bilen,
sier Ryste. Undersøkelsen avdekker faktisk at folk er blitt hakket
mindre lystne på å bruke kollektiv siden det forrige barometeret. I 2017 svarte 62 prosent at de kunne vurdert å reise med kollektiv om tilbudet var bedre, mens 60 prosent svarer nå det samme. I 2015 var 59 prosent positive til dette, mens 49 prosent var positive til å reise mer kollektiv om tilbudet var bedre i 2015. ‒ Norge er variert og mangfoldig, også når det kommer til
folks hverdagsreiser. Det er stor variasjon i folks opplevelser og utfordringer
etter hvor de bor, påpeker Ryste.
over til kollektiv, noe som selvsagt er en effektiv brems for å få folk over
til denne transporten. ‒ Det må i mye større grad bli folks reisebehov som styrer
politikernes prioriteringer innenfor samferdsel. Folk er positive til å reise
mer kollektivt, men det må passe inn i hverdagen. Å legge til en time på
hverdagsreisen vil utgjøre en stor negativ påvirkning på folks hverdagsreiser,
sier Ryste. Les også: