Det skaper selvsagt bølger når en bil som skal serieproduseres blir klokket inn til hastigheter over 500 km/t, men det var ikke den type bølger produsenten SSC North America så for seg.
For i stedet for å bli hyllet, satte skeptikerne seg bak tastaturene og hamret løs etter å ha analysert videoen i detalj. Sofa-ekspertene fant raskt ut at det var noe muffens med flere ting, blant annet at speedometeret og GPS-systemet så ut til å viser forskjellige hastigheter.
-->
Men SSC-sjef Jerod Shelby gikk ut og forsvarte det hele, og mente at det var gjort etter boka.
Men kritikken gjorde også SSC usikre, og fredag postet en ikke så veldig sprudlende Shelby en video på Youtube hvor han rett og slett stryker rekordforsøket.
‒ Morgen 10. oktober var en milepæl i livet mitt, sier Shelby. ‒ Det gjorde alle årene med slit verd alt, og var et virkelig spesielt øyeblikk, sier han.
Men så startet altså sofakrigerne sine analyser, og kritiske spørsmål dukket opp i sosiale medier.
‒ Vi fikk selvfølgelig med oss dette, men vi er et lite team som ikke har et kriseteam som kan svare på alt dette. Så det vi gjorde var å forlange videofilene som vi ikke hadde (eksternt selskap sto for filmingen), og vi fikk umiddelbart den samme tvilen. Vi så forskjellige hastigheter under det samme forsøket, og jo mer vi så og analyserte, jo mer bekymret ble vi at det var forskjeller mellom videobildene og GPS-dataene, forklarer Shelby.
‒ Jeg tok det selvsagt alvorlig, og for oss er det viktig at denne pakken er gjort skikkelig. Jeg begynte å tro at jeg hadde mistet ballen på dette området, og vi klarte ikke å svare på spørsmålene på en helt klar måte. Og det perfekte bildet jeg hadde rundt denne rekorden er borte, og den vil for alltid være svertet.
Det fører til at SSC nå skal gjenta rekordforsøket, og denne gang på en måte som gjør at det ikke skal være noen tvil om hva farten faktisk blir.
‒ Så neste gang vi gjør dette, i nær framtid, skal vi ha GPS-utstyr fra flere selskaper montert i bilen. Og jeg skal forsikre meg om at det er representanter fra disse på plass, slik at de kan kikke over skulderen og analysere alle forsøk og alle detaljer.
‒ Jeg vil gjøre dette ikke kun for mine ansatte og mine folk, men også for kundene. Dette er nemlig en veldig spesiell bil.
Shelby inviterer like godt tre av de som har analysert videoen og stilt kritiske spørsmål rundt den faktiske hastigheten til å overvåke det neste rekordforsøket.
‒ Jeg vil at dere skal se over skulderen, og verifisere at dere også kan fortelle verden hva denne bilen kan klare, sier en helt klart preget Shelby.
Her er fredagens video:
Hyperbilen Tuatara er etterkommeren til SSC Ultimate Aero, som i 2007 ble verdens raskeste serieproduserte bil da den ble klokket til 412 km/t.
SSC har jobbet med Tuatara i over ti år, og målet er selvsagt i følge i Ultimate Aeros hjulspor som verdens raskeste bil.
Den rekorden har i dag Bugatti Chiron med en toppfart på 490 km/t, mens det første forsøket til Tuatara i oktober ga et snitt på 508 km/t. Den absolutte toppfarten under forsøket lød på 532 km/t.
Men dette forsøket har SSC nå strøket, så vi får se om de i nær framtid klarer å bli den første til å bryte den magiske 500 km/t-grensen.
Her er videoen som skapte bølger for den feile grunnen:
Les også: