I 2021 ble en 27 år gammel bil auksjonert bort. Men denne hadde ikke det vanlige verditapet som bruktbiler generelt opplever, men i stedet hadde verdien skutt i været.
Bilen det handlet om var nemlig en McLaren F1 ‒ en bil som var et røverkjøp i 1992 med en startpris på «kun» 540.000 pund.
-->
Året etter satte den en fartsrekord som sto i mange år, for da nådde den nemlig en toppfart på ville 386 km/t. Det måtte faktisk noen svensker til for å slette den ‒ Koenigsegg CCR klarte 388 km/t i 2005.
Som navnet sier ville McLaren ta Formel 1 fra banen og ut på vanlige veier med den ekstraordinære superbilen, og totalt ble det satt samme 106 eksemplarer av McLaren F1.
Med en utgangspris på 540.000 pund skjønner vi at det ikke var en særlig god business for McLaren, og i ettertid har de hevdet at de faktisk gikk i minus med bilen. Men den enes død er som kjent den andres brød.
For verdien på superbilen har bare skutt i været. Vel, i 2006 ble bilen solgt rundt det den kostet som ny, men i 2008 hadde ting endret seg. Da hadde prisen tredoblet seg, og det skulle bare bli verre.
Da vi entret 2014 hadde prisen skutt opp til 5 millioner pund, og en moroklump skulle sørge for å gi prisen en ytterligere rakett. Selveste «Mr. Bean», Rowan Atkinson, var nesten like klønete som den berømte rollefiguren, og krasjet sin McLaren F1 ikke bare én ‒ men to ganger.
I 2015 hadde han fått nok, og tross for krasjene kunne han innkassere 8 millioner pund for bilen. Men det skulle på ingen måte stoppe der.
To år senere ble en bil solgt for 12,6 millioner pund, og da er vi altså langt over tresifret millionbeløp. Men toppen var ikke nådd.
Da er vi i 2021. Da «solgt» runget over lokalet lød summen på forferdelige 20 millioner dollar, og det betyr altså rundt 200 millioner kroner. Ikke verst for en 1995-modell.
McLaren F1 er da også ansett som en av historiens aller råeste biler, og nå får også nordmenn muligheten til å sjekke den ut. For Oslo Motor Show har nemlig klart å hoste opp en av de få som eksisterer, og den skal altså vise fram for publikum under utstillingen som tar plass siste helg i oktober.
Sjekk denne:
Vi har tidligere tatt for oss historien til McLaren F1 i forbindelse med at McLaren selv hadde pusset opp en av bilene, og her følger den ‒ og ikke minst mange bilder av det nyoppussede smykket som du ikke vil gå glipp av.
På 1980-tallet herjet McLaren i Formel 1, og tok VM-titlene i sju av åtte sesonger.
I 1988 var de helt høyden, og legendene Ayrton Senna og Alain Prost vant like godt 15 av 16 løp for McLaren.
Og i takt med suksessen vokste også ambisjonene, og det hele kulminerte da fire McLaren-sjefer ventet på et fly fra Milano etter Italia Grand Prix i 1988. Ironisk nok det eneste løpet McLaren ikke vant den sesongen, for ingen av bilene kom seg til mål.
Hva med å lage en gatelovlig versjon av formel 1-bilen? tenkte sjefene høyt.
Kvartetten, høye på suksessen, ble raskt enige. Ja, det gjør vi.
En Formel 1-bil i original form ville selvsagt vært fullstendig ukjørbar i trafikken, så de måtte bygge seg en helt ny bil.
Og det skulle ikke spares på noe, altså ingen kompromisser. Det skulle rett og slett være som å kjøre en Formel 1-bil i trafikken.
En av grunnen til F1-suksessen var utstrakt brukt av karbonfiber, og det var også filosofien da de startet på jobben med å bygge en superbil verden aldri hadde sett maken til. Den skulle være lett og stiv.
Bare det å sette sammen et chassis tok 3.000 timer, og de tok ting helt ut. Det inkluderte å plassere førersetet i midten, akkurat som en formel 1-bil. Passasjersetene ble plassert på hver side, trukket noen centimeter bakover i forhold til førersetet.
Hvor ekstrem de var viser gasspedalen. Den besto av seks individuelle deler av titan, for det skulle spares vekt på alle områder.
Etter de har gjort rammen, chassis og alt det andre under skallet det sterkeste, stiveste og letteste som var mulig, måtte de selvsagt ha en skikkelig motor.
De gikk for en 6.1-liters V12 fra BMW uten turbo, og klarte å skrape 620 hestekrefter ut av den. For å skjerme karbonfiberet og andre ting som kunne smelte fra den ekstreme varmen motoren skapte, draperte de like godt motorrommet med gull! Jepp.
Resultatet ble selvsagt noen helt hinsides all fornuft, og i 1993 feide den unna all tvil om at den var verdens villeste bil. Den satte fartsrekord med 355 km/t, og den ble også klokket inn til 386 km/t med turtallssperren fjernet.
0-100 km/t tok rett i overkant av 3 sekunder, og vi må huske på at dette var flere titalls år siden. 0-200 km/t var minst like imponerende, nemlig 9,4 sekunder.
Først da svenskene kom med Koenigsegg CCR 10 år senere ble fartsrekorden til McLaren F1 slått.
Totalt ble det laget 106 McLaren F1s mellom 1993 og 1998, 64 standard gatebiler og 28 GTR-løpsbiler.
En av disse har nå fått et nytt liv.
McLaren Special Operations (MSO) har nemlig åpnet for å restaurere disse bilene, og har hatt sin første F1 inne til en overhaling.
Dette er bilen med chassis nummer 63, og restaureringen tok ikke mindre enn 18 måneder.
Bilen ble fullstendig plukket fra hverandre, og nærmest hver eneste del er pusset slik at den framstår som ny.
Det inkluderer også motoren, som er fullstendig bygd opp på nytt. MSO gikk så langt at de sendte slitte deler tilbake til de originale leverandørene, som pent måtte bygge de opp igjen.
Totalt tok jobben med å puste nytt liv i McLaren F1 nummer 63 hele 3.000 timer, og heldigvis vet vi ikke hva det kostet eieren. Men vi tipper vedkommende ikke bryr seg noe særlig om akkurat det.
Men resultatet bryr han eller henne seg nok om.
Og det vel ikke mye å klage over, det kan du selv se ut av denne bildeserien:
Les også: