En Ferrari 250 GT Lusso er en svært vakker bil, og heldigvis ble det laget rundt 350 slike. En Ferrari 250 GT Lusso Fantuzzi derimot, finnes det bare en av. Denne.
Det er selvsagt umulig å kåre verdens flotteste biler, for smaken er som kjent ganske så subjektiv. Men de aller fleste er enig i at Ferrari traff ganske så midt i blinken med 250 GT Lusso, en mer luksuriøs og større versjon av legendariske 250 GT Berlinetta.
Så man skal kanskje ikke kødde altfor mye med en bil som 250 GT Lusso, men det gjorde uansett Luciano Pederzani, som sammen med broren Gianfranco eide Tecno, et selskap som bygde formel 2 og formel 3-biler på 1960-tallet.
-->
Han kjøpte en 250 GT Lusso i 1963, og i 1965 ville han gjøre den litt mer sportslig. Den oppgaven tilfalt Medardo Fantuzzi, en designsjef hos Tecno.
Fantuzzi endret blant annet fronten og frontlyktene slik at den skulle bli mer aerodynamisk, men muligens falt ikke endringene helt i den subjektive smaken til brødrene Pederzani. For allerede året etter, i 1966, ble bilen solgt til en i Venezuela. Og det var starten på litt av en ferd.
Sommeren 1968 hadde den allerede flyttet på seg igjen, og denne gang var den kjøpt av en som het Richard Trask som tok den til New York. Rundt 1977 ble den kjøpt av en som het Terry Kramer, og det ble gjort noen modifikasjoner inkludert mer synlig bakspoiler og noen 250 GTO-inspirerte ventiler i vingene og i fronten.
Like etter dette ble bilen sendt til Honolulu og fikk en ny eier, før en mann ved navn Gerald O'Conner kjøpte den i 1979. Han puttet den inn i et lager i 1981, og der ble den stående i 24 år.
Høsten 2011 ankom bilen DK Engineering for en fullstendig restaurering, og det besluttet å ta fatt på en concours-restaurering som innebar at den unike 250-utgaven ble strippet helt ned.
Former, tegninger og diagrammer ble kopiert fra av en ekte Ferrari 250 GTO, og deretter nøyaktig skalert til Lusso-størrelse for de forskjellige lamellene og ventilene. Bilen ble grunnet og lakkert i Rosso Corsa, og i 2012 startet den mekaniske ombyggingen.
Så endte bilen opp hos Ferrari-ekspertene GTO Engineering, som siden har passet på service og vedlikehold i snart 10 år. Den nye eieren har i tillegg vært påpasselig på såkalte lagringsskader, og har kjørt bilen jevnlig slik at drivelementene har holdt seg friske.
Dette er altså en ultrasjelden Ferrari 250, en lekker grand tourer designet av selveste Pinin Farina på begynnelsen av 1950-tallet. Og denne fra 1963 kan bli din, men da må du mest sannsynlig ha et berg av penger.
En Ferrari 250 GT SWB California Spyder 1961-modell ble for eksempel solgt på auksjon i 2015 for over 200 millioner kroner i dagens verdi, og det finnes en rekke 250 GT på listen over de dyreste bilene solgt på åpne auksjoner.
Det er GTO Engineering som selger den unike Ferrari 250 GT Lusso av Fantuzzi, som det altså bare finnes en av. De har ikke satt noe pris på juvelen, så her må eventuelle kjøpere selv komme med tilbud.
Vi nøyer oss med bildene av den ultrasjeldne bilen, og her har du den eneste Ferrari 250 GT Lusso av Fantuzzi som finnes.