Alle Mustang Mach-E godkjent for taklast

Først økte maks hengervekt, og nå følges det opp med at alle Ford Mustang Mach-E-versjonene er godkjent for taklast. Og ja, det gjelder også for biler som allerede er registrert.


Tilbake i 1964 skjedde det en revolusjon i bilindustrien, for under verdensutstillingen i New York kunne Ford vise fram en bil som raskt skulle bli et ikon.

Men bilen var alt annet enn brukervennlig, for dette var en såkalt muskelbil ‒ en sportsbil kalt Ford Mustang. Det stoppet dog ikke kundene.

For sammen dag som Ford avduket bilen i en park, nærmest beinfløy folk til nærmeste Ford-forhandler. Da dagen var omme hadde Ford mottatt elleville 22.000 bestillinger. Snakk om premiere!

Fortsatt er Mustang en sportsbil, men den har også fått litt mer brukervennlig søster ‒ den helelektriske SUV-modellen Mustang Mach-E. Her har Ford tenkt så mye på brukervennlighet at den også er mulig å få med hengerfeste, noe som ikke er en selvfølge når det kommer til elbiler.

For å øke brukervennligheten økte maks hengervekt i mai fra 750 kilo til 1.000 kilo for flere av variantene, og bilene produsert fra 5. mai er automatisk 1.000 kg tilhengervekt. Biler før dette må innom Statens vegvesen for å få den nye godkjente hengervekten.

Nå følger de opp med taklast, og her har Ford to gode nyheter. For dette gjelder også biler som allerede er på veien, samt at ingen trenger å stikke innom Vegvesenet for å få dette godkjent.

Så alle Mustang Mach-E på norske veier, over 8.000 i tallet, er altså godkjent for taklast, kan Ford Norge stolt melde.

– En av våre viktigste prioriteringer er å kontinuerlig forbedre våre kunders kjøretøy, slik at de alltid kjører den beste versjonen av Mustang Mach-E, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Vi vet at mange har ønsket å ha taklast på sin Mustang Mach-E, til bruk for alt fra skiboks, skistativ til annet fritidsutstyr som kajakker og sykler. Derfor har vi jobbet hardt for å få den godkjent for taklast, og er veldig glade for å kunne meddele at vi nå har lyktes med dette.

Grunnet panoramataket som Ford tilbyr til Mach-E er det to forskjellige maks-grenser på taklasten. Disse varierer dog med kun 10 kilo:

  • Mustang Mach-E uten panoramatak: Maks 75 kg taklast
  • Mustang Mach-E med panoramatak: Maks 65 kg taklast

– Det betyr at om du har en skiboks som veier rundt 30 kilo kan du i en Mustang Mach-E uten panoramatak ha med deg over 40 kilo med feriebagasje, ski eller annet oppi den, forklarer den norske Ford-sjefen.

‒ Det er også mer enn tilstrekkelig for frakt av både sykler, kajakker og annet på taket. Dette vet vi gjør vår nye helelektriske SUV enda mer attraktiv for enda flere kunder.

Så hvorfor trenger ikke Mach-E-eierne å vise bilen hos Vegvesenet for å få godkjent taklastvekten? Vel, dette krever ingen fysiske endringer på bilen, og for å sikre riktig dokumentasjon blir den digitale instruksjonsboken i bilens infotainmentsystem oppdatert med en tekst som bekrefter at bilen er godkjent for 75 kg/65 kg taklast.

Oppdateringen av instruksjonsboken vil skje gjennom en framtidig Ford Power-Up OTA-oppdatering, melder Ford Norge.

De som vil benytte seg av den nye taklasten før dette kan ta kontakt med sin forhandler, som kostnadsfritt vil ordne fysisk dokumentasjon for godkjent taklast.

Totalt er det ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) registrert 8.267 nye Ford Mustang Mach-E her i Norge til og med 10. juli, så mange ski- og padleglade nordmenn er nok glade for den nye muligheten den stadig mer brukervennlige elbilen nå får.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter