Mercedes er kjent for sine oppfinnelser i bilverden, og er virkelig på ballen når det gjelder selvkjørende biler. Her gjelder det som kjent å ta små steg, og til slutt kunne presentere en helt automatisk bil.
Stjernemerket var blant de første som startet med dette gjennom testing av adaptiv cruisekontroll allerede i 1986, og har nå kommet så langt at de har introdusert den første selvparkerende bilen i et parkeringshus.
Her parkerer føreren bilen på et definert punkt rett ved innkjørselen, går ut av den og via en app ber den parkere. Deretter forsvinner bilen ned i parkingshuset, og blir der helt til føreren er tilbake på punktet og ber bilen komme tilbake. Ja, da kjører den selv til punktet hvor føreren venter.
De er foreløpig den eneste bilprodusenten i verden som har en internasjonal gyldige systemgodkjenning for selvparkering på nivå 4, noe som altså betyr at bilen ikke trenger en fysisk sjåfør.
Mercedes har også kommet langt i testingen av selvkjørende biler på nivå 3 ute på veiene, som åpner for at bilene kan kjøre av seg selv i perioder. Og nå har de også fått tillatelse til noe helt nytt i sammenheng med selvkjørende biler ‒ varsellys.
Som første bilprodusent har de nemlig fått tillatelser for spesielle utvendige markeringslys for automatisert kjøring i delstatene California og Nevada. I California gjelder det for testing av kjøretøy begrenset til to år, mens Nevada-tillatelsen inkluderer Mercedes-Benz fra modellår 2026 av S- og EQS-klasse med Drive Pilot og blir gyldig inntil en lovfestet endring kommer.
Og dette er ganske viktig.
For tillatelsene åpner for at Mercedes får viktig innsikt i samspillet mellom automatiserte kjøretøy og andre trafikanter. Her er det en vinn-vinn, for markeringslys kan både bidra til økt offentlig aksept for automatisert kjøring og bidra til trafikksikkerhet.
Grunnen er altså at lysene til det automatiske kjøresystemet er godt synlig fra utsiden, og viser at bilen er i en selvkjørende modus.
Ifølge Mercedes lar også dette lovhåndhevere og politifolk identifisere systemets status og avgjøre om sjåfører har tillatelse til å delta i sekundære aktiviteter under den betinget automatiserte reisen.
Videre sier de at designet i samsvar med «SAE J3134 Recommended Practice», og at de turkisfargede markeringslysene for automatisert kjøring i California integrert i front- og baklysene samt de to utvendige speilene i Mercedes-Benz testkjøretøyer.
‒ Med utviklingen av automatiserte kjøremarkeringslys, setter Mercedes-Benz nok en gang nye industristandarder sier Markus Schäfer, medlem av styret i Mercedes-gruppen og teknologisjef for utvikling og innkjøp.
‒ Vi er den første bilprodusenten i verden som mottar slike godkjenninger i USA, spesielt i California og Nevada. Jo mer automatiserte kjørende kjøretøy som fyller veien, desto viktigere blir kommunikasjonen og samhandlingen mellom kjøretøyet og miljøet.
De automatiske lysene vil i første omgang bli integrert i testkjøretøyer i California utstyrt med Drive Pilot, som er verdens første SAE-Level 3-system for betinget automatisert kjøring med internasjonalt gyldig typegodkjenning, forklarer tyskerne.
Drive Pilot mottok sertifisering i 2021 i Tyskland og i 2023 i Nevada og California, USA, hvor hver stat krever separat sertifisering. I Tyskland har Drive Pilot allerede vært tilgjengelig for bestilling siden 2022, og i USA debuterte nylig de første produksjonsbilene på motorveiene i California og Nevada.
Tyskerne er som kjent nøyaktige, så det er ingen tilfeldigheter at lysene er turkise. Ifølge Mercedes vil synligheten tillate pålitelig og rask deteksjon for andre trafikanter, og den tilbyr differensiering fra eksisterende kjøretøybelysning og trafikksignaler som trafikklys eller nødlys.
Ergo, om man ikke er fargeblind så forveksler man ikke disse lysene med noen andre.
Videre sier Mercedes at ifølge funn fra en rekke teststudier er turkis den optimale fargen for automatisert kjøring. Både fysiologiske og psykologiske faktorer vitner om høyere verdier i turkis på nesten alle områder enn tilfellet var med andre farger.
Og Mercedes har ikke tenkt å ta all æren for dette fargevalget.
De kan forteller at turkis også er beskrevet i den bransjeanbefalte praksisen «ADS Marker Lamps» for bruk for å vise aktivering av et automatisert kjøresystem.
Utviklingen og godkjenningen av det nye lyskonseptet innebar samarbeid fra et tverrfaglig team, bestående av ingeniører, compliance managers, databeskyttelseseksperter og etikkeksperter, forklarer de videre.
Til slutt kan det tyske merket fortelle at de er forpliktet til å standardisere fargen turkis som et middel til å visualisere den automatiserte kjøretilstanden, og fremme global forståelse og aksept for denne teknologien. Men de har en vei å gå.
For foreløpig er det ingen generell ramme verken i USA, Kina eller Europa for bruk av turkise lys i produksjonskjøretøyer, men det første skrittet er altså tatt i California og Nevada.
«En fremtidig globalt harmonisert forskrift for turkise markeringslys for automatisert kjøring vil danne grunnlaget for økt sikkerhet for alle trafikanter ‒ og drive ytterligere tekniske innovasjoner», melder Mercedes-Benz.
Les også: