Trippel dose med Karma

Du skal lete en stund om du skal finne vakrere «elbiler» enn det Karma nå byr på.


Det er et par ting her i verden vi kan enes om.

Det første er at det alltid er bra å ha god karma, denne
åndelige makten som avler lykke ut av de gode gjerningene du gjør. Så vær snill og grei!

Det andre er at vakre biler gjør livet her på kloden ekstra
hyggelig.

Så klarer man å kombinere disse to tingene har man jaggu kommet
langt.

Det har bilmerket Karma Automotive klart.

Bilmerket kan faktisk spores tilbake til Danmark og en
legendarisk skikkelse innen bilindustrien. Henrik Fisker dannet Fisker Automotive
tilbake i 2007, og de skulle i likhet med Tesla satse på elektrifiserte biler.

Dansken som blant annet står bak BMW Z8, Aston Martin DB9
og V8 Vantage kom med sin første hybrid i 2011, en modell kalt Karma og satt
sammen av alle steder i Finland!

Dansk karma og finsk
sisu, for en kombo!

Men dansken var bedre på å designe biler enn å passe på
regnskapet, så karma forlot han og merket ble etter hvert slått konkurs. Da så
den store kinesiske delebilprodusenten Wanxiang sitt snitt, og kjøpte opp
konkursboet i 2014.

Dermed så Karma Automotive dagens lys.

Og kineserne var smarte nok til å utnytte det den danske designeren
hadde satt i gang, og bygde videre på Karma-modellen som var Fiskers flaggskip.

Dette har nå resultert i en bil kalt Karma Revero GT, en elektrisk luksusdoning med linjer som får hjertet til å galoppere og med krefter i bøtter og spann.

Vi snakker om en hybrid, men ikke slike som du forbinder
med uttrykket.

Karma innledet allerede i 2015 et samarbeid med
BMW-gruppen for å utvikle en passende motor, og dette har resultert i en
3-sylindret TwinPower Turbo som skal drive en generator og to elmotorer på
hvert sitt bakhjul.

Totalt skal den rene elektriske rekkevidden være på
nærmere 130 kilometer, og settes forbrenningsmotoren i arbeid går denne opp til
solide 580 kilometer. Da snakker vi.

Karma understreker at 3-sylinderen ikke ikke på jobb før
bilen runder 40 km/t, så den skal kjøre elektrisk inne i byene.

Revero GT har altså linjer som kan minne om den Karma
Fisker utviklet, og det sportslige ytre lyver ikke ‒ noe som ville vært særdeles
dårlig karma.

Bilen skal ha 535 hestekrefter, og skyter fra 0-100 på
rett over 4,5 sekunder. Ikke lynraskt, men for en luksusdoning klart
akseptabelt.

Denne skal i salg allerede i år, og skal i likhet med den gamle
Revero komme i et svært begrenset opplag.

Prisen vet vi ikke, men den forrige modellen startet på over
millionen i utlandet så det koster å kjøpe seg Karma.

Her er flere bilder, og heng med videre ‒ for Karma byr på ytterligere to helt nye modeller.

For det finnes også en versjon av den nye Revero GT-modellen som er enda vakrere, nemlig Karma Pininfarina GT. Sjekk den fronten, da!

Jepp, her har selveste Pininfarina vært inne og stylet den nye Revero GT på sin egen måte. Italienerne har som kjent sin egen elbil på gang, men har funnet tid til å finmekke litt på Revero GT også. De har flikket på linjene på utsiden og innsiden, og gitt den et nytt designspråk.

Det er faktisk meningen at også denne skal inn i produksjon,
men Karma vil se det litt an før de eventuelt bestemmer seg helt.

I mellomtiden kan vi sjekke ut noen flere bilder, før du kan lese om en Karma-modell som helt sikkert ikke kommer i produksjon under bildeserien.

Den tredje modellen Karma har med seg til Shanghai Auto som starter senere denne uka heter Karma SC1 Vision Concept, og som kjent er biler med vision concept i navnet kun for show. Denne skal altså vise hvordan Karma tenker om framtidige modeller, men de har ingen planer om å faktisk produsere SC1.

Her har Karma dratt ting helt ut, og linjene minner kanskje
mest av alt om disse superbilene som kom på 1950-tallet. Her snakker vi en
patron av en bil, som skal skjære gjennom lufta som en kule.

Men det er ikke mye 50-tall under skinnet på roadsteren,
for her har Karma puttet inn framtidig teknologi som blant annet baserer seg på
det lynraske nettverket 5G.

Bilen skal altså vise litt rundt det vi kan vente av
framtidige elbiler fra selskapet, og om ikke annet blir det spennende å følge
veien de tar framover.

Skal vi oppsummere så har Karma altså følgende modeller:
En garantert ja for dagens marked. En kanskje for morgendagen. Og en nei for framtiden.

Her er den vi garantert kun får se på bilder, SC1 Vision Concept:

Les mer om:

Nyheter Superbilene