Annonse
Hjem Nyheter Trippel dose med Karma

Trippel dose med Karma

Du skal lete en stund om du skal finne vakrere «elbiler» enn det Karma nå byr på.

Det er et par ting her i verden vi kan enes om.

Det første er at det alltid er bra å ha god karma, denne åndelige makten som avler lykke ut av de gode gjerningene du gjør. Så vær snill og grei!

Det andre er at vakre biler gjør livet her på kloden ekstra hyggelig.

Så klarer man å kombinere disse to tingene har man jaggu kommet langt.

Saken fortsetter under Annonsen

Det har bilmerket Karma Automotive klart.

Bilmerket kan faktisk spores tilbake til Danmark og en legendarisk skikkelse innen bilindustrien. Henrik Fisker dannet Fisker Automotive tilbake i 2007, og de skulle i likhet med Tesla satse på elektrifiserte biler.

Dansken som blant annet står bak BMW Z8, Aston Martin DB9 og V8 Vantage kom med sin første hybrid i 2011, en modell kalt Karma og satt sammen av alle steder i Finland!

Dansk karma og finsk sisu, for en kombo!

Men dansken var bedre på å designe biler enn å passe på regnskapet, så karma forlot han og merket ble etter hvert slått konkurs. Da så den store kinesiske delebilprodusenten Wanxiang sitt snitt, og kjøpte opp konkursboet i 2014.

Dermed så Karma Automotive dagens lys.

Og kineserne var smarte nok til å utnytte det den danske designeren hadde satt i gang, og bygde videre på Karma-modellen som var Fiskers flaggskip.

Dette har nå resultert i en bil kalt Karma Revero GT, en elektrisk luksusdoning med linjer som får hjertet til å galoppere og med krefter i bøtter og spann.

Vi snakker om en hybrid, men ikke slike som du forbinder med uttrykket.

Karma innledet allerede i 2015 et samarbeid med BMW-gruppen for å utvikle en passende motor, og dette har resultert i en 3-sylindret TwinPower Turbo som skal drive en generator og to elmotorer på hvert sitt bakhjul.

Totalt skal den rene elektriske rekkevidden være på nærmere 130 kilometer, og settes forbrenningsmotoren i arbeid går denne opp til solide 580 kilometer. Da snakker vi.

Karma understreker at 3-sylinderen ikke ikke på jobb før bilen runder 40 km/t, så den skal kjøre elektrisk inne i byene.

Revero GT har altså linjer som kan minne om den Karma Fisker utviklet, og det sportslige ytre lyver ikke ‒ noe som ville vært særdeles dårlig karma.

Bilen skal ha 535 hestekrefter, og skyter fra 0-100 på rett over 4,5 sekunder. Ikke lynraskt, men for en luksusdoning klart akseptabelt.

Denne skal i salg allerede i år, og skal i likhet med den gamle Revero komme i et svært begrenset opplag.

Prisen vet vi ikke, men den forrige modellen startet på over millionen i utlandet så det koster å kjøpe seg Karma.

Her er flere bilder, og heng med videre ‒ for Karma byr på ytterligere to helt nye modeller.

For det finnes også en versjon av den nye Revero GT-modellen som er enda vakrere, nemlig Karma Pininfarina GT. Sjekk den fronten, da!

Jepp, her har selveste Pininfarina vært inne og stylet den nye Revero GT på sin egen måte. Italienerne har som kjent sin egen elbil på gang, men har funnet tid til å finmekke litt på Revero GT også. De har flikket på linjene på utsiden og innsiden, og gitt den et nytt designspråk.

Det er faktisk meningen at også denne skal inn i produksjon, men Karma vil se det litt an før de eventuelt bestemmer seg helt.

I mellomtiden kan vi sjekke ut noen flere bilder, før du kan lese om en Karma-modell som helt sikkert ikke kommer i produksjon under bildeserien.

Den tredje modellen Karma har med seg til Shanghai Auto som starter senere denne uka heter Karma SC1 Vision Concept, og som kjent er biler med vision concept i navnet kun for show. Denne skal altså vise hvordan Karma tenker om framtidige modeller, men de har ingen planer om å faktisk produsere SC1.

Her har Karma dratt ting helt ut, og linjene minner kanskje mest av alt om disse superbilene som kom på 1950-tallet. Her snakker vi en patron av en bil, som skal skjære gjennom lufta som en kule.

Men det er ikke mye 50-tall under skinnet på roadsteren, for her har Karma puttet inn framtidig teknologi som blant annet baserer seg på det lynraske nettverket 5G.

Bilen skal altså vise litt rundt det vi kan vente av framtidige elbiler fra selskapet, og om ikke annet blir det spennende å følge veien de tar framover.

Skal vi oppsummere så har Karma altså følgende modeller: En garantert ja for dagens marked. En kanskje for morgendagen. Og en nei for framtiden.

Her er den vi garantert kun får se på bilder, SC1 Vision Concept:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,062FansLik
37FølgereFølg
72FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker