Tre viktige ting en importert elbil kanskje mangler

Ifølge NAF er det ganske så mange bruktimporterte elbiler på markedet, og det er langt fra sikkert at alle disse er tilpasset norske forhold.


Det har vært skrevet til det kjedsomme om de enorme ventelistene rundt nye elbiler, og flere har vært, eller fortsatt er, i køer som har vart både ett og to år.

Den galskapen kan vi takke norske politikere for.

Avgiftsfritak kombinert med en rekke fordeler i den daglige bruken har ført til den reneste Klondyke-tilstanden blant elbilselgerne, og med et begrenset antall elbiler har det altså medført køer.

Noen bilforhandlere har prøvd å bøte på dette med selv å
hente elbiler fra utlandet som de har solgt videre, mens enkelte privatpersoner
også har importert elbiler for å slippe de lange ventelistene.

Nå er den tiden heldigvis snart historie, for det kommer stadig flere elbiler på markedet og ventetiden blir stadig kortere.

Men effekten blir motsatt for bruktimporterte elbiler.

Flere av disse vil havne på markedet når det nå kommer nye og
oppdaterte elbiler, og NAF ber nå forbrukerne være oppmerksom på ulempene som noen
av disse kan ha.

‒ Skal du kjøpe en elbil som er bruktimportert er det lurt å
sjekke hvordan den er utstyrt for norsk vær- og føreforhold. Da slipper du
overraskelser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det som skiller Norden fra resten av Europa er to ting;
kulde og mørke på vinteren.

Og det passer ikke minst elbiler dårlig.

Så norske elbiler skiller seg ofte fra de utenlandske og
kommer med nødvendig standardutstyr som varmepumpe og batterivarmer, ting som kan
være ekstrautstyr på utenlandske modeller.

En varmepumpe gjør at kupéen blir raskere varm og bilen
trenger ikke å bruke like mye strøm på oppvarming, mens varme batteri er langt
mer effektive enn kalde batteri og gir også raskere lading, og både varmepumpe
og batterivarmer gir elbiler bedre rekkevidde enn lignende modeller som ikke
har slikt utstyr.

Så sjekk om elbilen har de to tingene.

Det var kulden, men noen «norske» elbiler har også egne
løsninger når det kommer til mørke.

Mange av disse kommer nemlig med LED-lys, og disse gir bedre
lys i høst- og vintermørket i forhold til de gamle halogenlysene. Slike LED-lys
er ikke like vanlig som standardutstyr på de utenlandske elbilene.

Så de tre viktige tingene er altså batterivamer, varmepumpe og LED-lys.

‒ Det er viktig at folk vet hvilke rettigheter de har dersom
bilen ikke er tilpasset norske forhold, og ikke har det utstyret som er vanlig
for nye biler i Norge, sier Sødal.

Han påpeker at bilforhandleren har et klart ansvar for å ta
vare på deg som kjøper, og at forbrukerkjøpsloven forplikter forhandleren til å
opplyse om forhold som har betydning for kjøpet.

‒ En profesjonell forhandler bør uttrykkelig informere deg
dersom bilen ikke har denne type utstyr, mener Sødal.

‒ Det holder ikke at dette utstyret ikke står på listen over
utstyr til bilen. Salgsmateriellet må spesifiseres med utstyr for norsk vinter
som ikke er på bilen, fortsetter han.

NAF sier videre at forhandlere også ha plikt til å opplyse
om tekniske sider ved bilen som gjør at den er dårlig egnet til bruk i norske
forhold. Dette kan være ting som startproblemer i kulde, eller dersom norske
vintertemperaturer reduserer rekkevidden på bilen ut over det som er normalt.

‒ Varmepumpe og batterivarmer er viktig for å ha en ålreit
rekkevidde på elbilen vinterstid, slår Sødal fast.

Om forhandleren ikke opplyser om manglende utstyr eller andre
ting som kan gjøre bilen mindre egnet for norske forhold, kan dette få følger.
NAF mener at dette kan gi rett på et prisavslag, erstatning eller heving av
kjøpet, avhengig av hvor alvorlig manglene er.

De som kjøper brukte elbiler hos privatpersoner via for eksempel Finn bør selvsagt være ekstra oppmerksom på utstyret bilene har, og da spesielt de tre tingene spesielt nevnt.

En annen ting som er viktig å sjekke er garantivilkårene. I
Europa er det vanlig med 3-års nybilsgaranti og 5-års batterigaranti, mens det
i Norge er 5 og 8 år.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter