Stadig flere av de store bilprodusentene utvikler nå nye plattformer som er spesialtilpasset elbiler, slik som Volkswagen-gruppen har gjort med sin MEB-plattform som står bak biler som VW ID.3 og ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og Cupra el-Born.
Noen tar også dette et skritt lenger, og oppretter egne elbilmerker som skal ta produsentene inn i den nye æra.
-->
Det mest kjente her er Polestar, opprettet av Volvo og deres kinesiske eiere Geely.
Hyundai-gruppen som inkluderer merkene Hyundai, Kia og Genesis følger både oppskriften til Volkswagen-gruppen og Volvo, for de har på gang både en ny plattform og et nytt elbilmerke.
Plattformen er kalt E-GMP, mens bilmerket heter Ioniq og har fått navnet etter elbilen Hyundai Ioniq Electric.
Det første resultatet av dette får vi se allerede til neste år, og elbilen som skal vise vei inn i framtiden er mer eksakt Ioniq 5.
Hvordan denne faktisk ser ut vet vi ikke, men bilen er basert på konseptet kalt Hyundai 45 som ble vist fram i fjor. Denne er på sin side basert på det første konseptet som banet vei for modellen Hyundai Pony tilbake i 1975, og 45 hinter både om at det var 45 år siden Pony-konseptet ble til og at bilen har 45-graders vinkler.
Slik ser konseptet Hyundai 45 ut:
Vi kan altså konkludere med at Ioniq 5 blir en helelektrisk SUV, og denne skal etterfølges av sedanen Ioniq 6 basert på konseptet Hyundai Prophecy samt en større SUV kalt Ioniq 7. Totalt planlegger den sørkoreanske gruppen 11 elbiler og totalt 23 batterielektriske modeller på den nye E-GMP-plattformen innen 2025.
Hyundai og Kia har som kjent opparbeidet seg mye erfaring rundt elbiler, så det er all grunn til å ha høye forventinger når de nå har satt sammen en egen plattform som kommende elbiler skal bygges på.
Hyundai-gruppen har tidligere meldt om rekkevidder over 500 kilometer, ladehastigheter opp mot 350 kW, 0-100 km/t på under 3,5 sekunder, toppfart opp mot 260 km/t, bedre vektfordeling og bedre kjøreegenskaper, sikrere biler, mer teknologi og ikke minst større innvendig plass.
Jepp, det aller meste.
Hva dette konkret har å si for Ioniq 5 hinter nå Hyundai litt mer om.
De har laget en kort videosnutt som ikke viser elbilen, men som skal pirre nysgjerrigheten enda litt mer med å gi tre konkrete tekst-hint.
Det første er «Extra power for life». Med dette mener Hyundai en relativ fersk teknologi som heter vehicle-to-load (V2L), som betyr at det er mulig å lade begge veier. Dermed mottar ikke bare Ioniq 5 strøm, men den kan også levere det fra seg.
«Extra time for you» gir et hint om at bilen kan lynlades, for som sagt åpner E-GMP for hastigheter opp mot 350 kW med sin 800V-arkitektur. En slik hastighet betyr i teorien opp mot 350 kilometer med rekkevidde i løpet av 10 minutter, men så rask blir nok ikke ladingen til Ioniq 5.
Det tredje hintet er «Extraordinary experiences», og som vi skjønner handler dette om hva bilen kan vise til av både egenskaper og funksjoner.
Hva alt dette konkret betyr får vi snart vite, for Ioniq 5 skal etter planen vises fram tidlig i 2021. Og det heldigvis ikke så lenge til, for nå ønsker vi vel alle å bli ferdig med 2020?
Les også: