- Annonse -
HjemNyheterHyundais hete SUV snart klar for Norge

Hyundais hete SUV snart klar for Norge

Den 4,5 meter lange SUV-modellen Hyundai Tucson kommer snart til Norge, og da med en nyhet som kan gjøre den ganske så prisgunstig.

Per i dag tilbyr Hyundai Norge tre modeller til norske kunder, elbilene Ioniq Electric og Kona Electric samt hydrogenbilen Nexo.

- Annonse -

Men rett over nyåret får kundene en helt ny modell å velge mellom, og denne gang med en forbrenningsmotor under panseret.

Nå vraker ikke Hyundai elmotoren helt, for den utgaven som nå setter kurs for kongeriket er nye Tucson Plug-In Hybrid.

‒ Helt nye Tucson er som skapt for norske kundebehov når den nå lanseres som Plug-In Hybrid. Bilen blir en skikkelig kraftpakke med 265 hestekrefter, og den leveres med firehjulsdrift som standard. I tillegg kan man forvente en solid elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Nordmenn er kanskje ikke så godt kjent med Tucson, men dette er altså en SUV på 4,5 meter som Hyundai lanserte tilbake i 2004. 2. generasjon kom i 2009, mens 3. generasjon var klar i 2015.

- Annonse -

I september var det klart for nok en generasjon med Tucson som hadde vokst litt i alle retninger, og som blant annet skiller seg ut fra foregående versjoner med en helt ny grill med integrerte LED-lykter og et heldigitalt instrumentpanel på 10,25 tommer.

Det nye designet preges generelt av skarpe linjer og et ganske muskuløst uttrykk.

Det koreanske merket har selvsagt store forhåpninger for SUV-modellen som går rett inn i et populært segment, og garderer seg ved å tilby den både som hybrid, ladehybrid og som mildhybrid.

Og spesielt ladehybriden er så interessant for Norge at den finner veien hit.

- Annonse -

‒ Tucson er en familie-SUV som takket være vår helt nye plattform har svært smart plassutnyttelse, med stort bagasjerom og veldig god bakseteplass. Med den nye plattformen er batteripakken smart plassert under kupeen, og bilens interiør er enda romsligere enn ytre mål skulle tilsi, sier Knudsen.

Tallene sier at ladehybriden av Tucson kan by på et bagasjerom på ganske så romslige 558 liter, som øker til 1.737 liter om bakseteryggen legges ned. Passasjerene bak har også 95,5 cm med beinplass å boltre seg med.

Bilen er forøvrig 1,86 meter bred, 1,65 meter høy og har en bakkeklaring på 17 centimeter.

Potensielle kunder kan forvente seg det meste av ny teknologi i 4. generasjon Tucson, hvor en berøringsskjerm på 10,25 er hjertet på innsiden. Den byr også på app-styring og en rekke førerassistenter, og har også en viktig «nyvinning» med en ryggeassistent som også har nødbrems som hindrer at du rygger på noe.

Plug-In Hybrid betyr også at den kan kjøres som en ren elbil over ganske store distanser, og som også gir den ganske store muskler.

3. generasjonen med hybriddrivverk fra Hyundai byr på en 1.6-liters T-GDi Smartstream turbobensinmotor som kombineres med en 66,9 kW sterk elmotor som produserer 304 Nm ved hjelp av et litiumpolymer-batteri på 13,8 kWt. Den totale systemeffekten lyder på 265 hk og 350 Nm med dreiemoment.

Kreftene styres av en ny 6-trinns automatkasse, og drivverket skal sørge for både mindre forbruk, rask akselerasjon og forbedret dynamikk.

Om bilens settes i EV-modus skal den ifølge Hyundai kunne rulle over 50 kilometer på kun strøm, noe blant annet et aktivt luftspjeld som tilpasser åpningen av luftinntakene etter behov sørger for.

Bilen har en ombordlader på 7,2 kW, noe som skal lade opp batteriet på et par timer med en vegglader.

Kjøreegenskapene bør også være blant de bedre, for Hyundai Norge går altså for den versjonen som kommer med firehjulstrekk.

Dette har Hyundai kalt HTRAC-firehjulsdriftsystem, hvor den nye løsningen også tilbyr en helt ny terrengvelger for enda bedre fremkommelighet på vanskelig underlag.

HTRAC distribuerer drivkraften etter behov mellom for- og bakhjulene, mens terrengvelgeren optimaliserer effekt, dreiemoment og bremsekraftfordeling etter førerens valgte underlag.

De som går for toppversjonen kalt Premium får også en bil som er utstyrt med elektronisk styrte dempere (ECS) med adaptiv demperteknologi som gir kjøreegenskaper basert på både situasjon og kjøremodus ‒ som enten er Eco- og Sport.

‒ At helt nye Tucson Plug-In Hybrid leveres med aktive dempere betyr at bilen både leverer fantastisk komfort og herlig dynamikk. Dette er bare ett eksempel på alt utstyret som gjør at Tucson skiller seg ut i markedet. Bilen er fylt til randen med komfort- og sikkerhetsteknologi, melder en entusiastisk Knudsen.

Tucson haker altså av mye av det på nordmenns ønskeliste, men det aller viktigste er kanskje prisen. Den har ikke Hyundai Norge klar, men de sier selv at den er «ventet å få svært konkurransedyktige priser» når det ankommer gamlelandet tidlig neste år.

Det lover om ikke annet godt.

Her er bilder av den nye SUV-modellen som nå kommer til Norge:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her