Volkswagen har som kjent også tatt det helelektriske steget blant nyttekjøretøyene med ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. Sistnevnte er varebilen av de to, og Buzzen er en kul nytolkning av den gamle folkevognen som mange har gode minner rundt.
Volkswagen kan også by på et halvtelektrisk nyttekjøretøy, nemlig Multivan som er tilgjengelig som en ladehybrid med nærmere 50 kilometer elektrisk rekkevidde.
-->
Og de litt større varebilene til Volkswagen bærer på en viktig arv, for det var nettopp en slik som var den første elbilen til folkevognmerket. Jepp, det var nemlig en bil kalt Elektro Transporter tilbake i 1972 som var den første elbilen til Volkswagen, og tyskerne lagde 120 eksemplarer av denne helelektriske versjonen av varebilen.
Også i nyere tid har Volkswagen kommet med en helelektrisk Transporter, som nå er i 6. generasjon (T6). Men det var aldri meningen at e-Transporter laget av ABT skulle bli en masseselger, og det ble satt en grense på 4.500 eksemplarer.
Den grensen er nådd, men det betyr ikke at e-Transporter når ruller inn i solnedgangen for aller siste gang. For ABT, dette offisielle tuningsselskapet for Volkswagen-gruppen, har ikke lyst til å slippe bilen helt.
For de ser blant annet at Buzz Cargo ikke har en stor nok lastekapasitet for alle, men det punktet kan en T6.1-utgave av Transporteren innfri. Og det er fullt mulig å bygge om denne populære varebilen til å bli en elbil, for det har ABT nå funnet ut.
‒ Dette tiltaket er ikke bare spesielt bærekraftig fordi det gir betydelig mindre CO2-utslipp enn å bygge et nytt kjøretøy, men har også en rekke fordeler for kundene, sier Eric Plekkepoel, administrerende direktør i ABT e-Line.
For i motsetning til ABT e-Transporter 6.1, som kun kom i enkelte karosserivarianter, kan nesten alle dieselversjonene av T6 konverteres. Det inkluderer de med enten lang eller kort akselavstand, med eller uten høyt tak, plattformmodeller eller chassis med spesialkarosseri.
Det er dog et par viktige ting bilene må innfri. Mer eksakt to. Basiskjøretøyet må være en diesel og ha en DSG-girkasse.
Men ikke forvent altfor stor rekkevidde. I likhet med ABT e-Transporter 6.1 er WLTP-rekkevidden mellom 105 og 138 kilometer – avhengig av karosseri og vekt.
For dette har litt å si på selve forbruket, som er mellom 27,0 og 35,8 kWh/100 km avhengig av versjon.
Det finnes også en fordel med et batteri på 37,3 kWh, for det er ganske kompakt og går dermed ikke utover brukervennlighet til bilen.
Det er heller ikke flust med krefter. Effekten er på 83 kW og 200 Nm dreiemoment. Toppfarten er begrenset til 90 km/t, men det er også mulig å få denne til 120 km/t ‒ men da vil også forbruket gå opp.
Fullading er oppgitt til 5,5 timer via en 7,2 kW veggboks, mens hurtigladeren åpner for med 50 kW og bilen lades opp til 80 prosent på rundt 45 minutter.
Dette er altså ikke ombygningen som passer spesielt godt til de som bruker Transporteren til lange kjøreturer, noe ABT også skjønner.
De sier at ombyggingen er spesielt interessant for kjøretøy med kostbare ombygginger eller påbygg som renovasjonsbiler, tippbiler, kjølebiler eller jordbærplukking.
Et annet område ombyggingen passer til er om T6.1-bilen uansett trenger en ny motor, for da kan det være like greit å gå for et elektrisk drivverk.
Den siste gode nyheten i en tid hvor køene hoper seg opp på samlebåndene og leveringstiden kan bli ganske lang, er at ABT kan gjøre jobben raskt.
‒ Ombyggingen utføres av oss på bare noen få dager, sier Plekkepoel.
‒ Hvis et egnet kjøretøy for ombyggingen ikke er tilgjengelig, er bruktmarkedet et interessant alternativ hvor biler raskt kan leveres.
Her er bilder av en e-Transporter, og som du kan se er det flere muligheter rundt Volkswagen Transporter.
Les også: