Annonse
Hjem Nyheter Transiten kan nå gå på fiskeolje og dyrefett

Transiten kan nå gå på fiskeolje og dyrefett

Nå blir det mulig å fylle opp en Ford Transit med matoljeavfall.

Tine har kjøretøy som går på kumøkk, og Ford er ikke så mye dårligere.

Nå åpner de for biler som kan bruke den fornybare plantebaserte dieselen som er laget av vegetabilsk matoljeavfall.

‒ Ved å gjøre det mulig for våre varebiler å gå på drivstoff som er lagd av fossilfritt avfall kan vi tilby kjøretøy som vil forbedre luftkvaliteten, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Det vil også redusere utslippene dramatisk. For oss som den største produsenten av nyttekjøretøy i Europa er dette en svært god nyhet, legger sjefen til.

Saken fortsetter under Annonsen

Den fornybare dieselen er kalt hydrert vegetabilsk olje (HVO), og sammenlignet med den tradisjonelle dieselen er det voldsomme reduksjoner rundt klimagassutslippene.

Faktisk 90 prosent.

HVO-kjøretøy slipper også ut mindre NOX og andre partikler enn andre dieselkjøretøy fordi drivstoffet verken inneholder svovel eller oksygen.

Det sentrale elementet er altså matavfall, og mer konkret matolje. Flere selskaper samler allerede inn slikt avfall fra restauranter, storkjøkken og skoler, og EU har også på gang et prosjekt for å øke innsamlingen blant annet ved å samle inn matolje fra private husholdninger.

Dette vil gjøre det mulig å øke produksjonen ytterligere.

For Transitens del er det snakk om modellene som har kommer med en 2-liters EcoBlue dieselmotor, og et resultat av HVO er at bilen starter enklere når det er kaldt. Det sørger blant annet ikke-spiselig fiskeolje og dyrefett for.

Ford sier at de har testet EcoBlue-versjonen med HVO-drivstoffet grundig, og sier at det ikke er behov for å gjøre forandringer på motoren før man tar det i bruk.

Heller ikke service-intervallet blir påvirket, og dermed har Ford godkjent bruk av HVO.

Dette gjelder på modellene 2-tonns Transit, Transit Custom og 9-seteren Tourneo Custom.

Det er mulig å få tak i HVO100 på noen bensinstasjoner i Norge, og selges både som et helt rent biodrivstoff og kan også blandes sammen med diesel.

Tradisjonell diesel og HVO kan brukes om hverandre på bilen, men HVO som skal benyttes må være i henhold til europeisk standard EN15940, melder Ford Norge.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,647FansLik
73FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker