Verdens mestselgende bilprodusent henger kanskje etter når
det kommer til elbiler, men det tar Toyota igjen på teknologi. For smartere bil enn LQ skal du lete lenge etter.
i 2017, og foruten futuriske linjer som ligner på de LQ har var det mest
oppsiktsvekkende den kunstige intelligensen (AI) bilen var utstyrt med. AI’en kunne lærer seg å analysere mimikk, kroppsspråk og
tonen i stemmen, vite hva du var interessert i, stimulere sansene via hva du
ser, lukter og føler, og kunne både innlede samtaler og holde de gående. Dette har Toyota og Toyota Research Institute (TRI) utviklet videre til det nye konseptet kalt LQ, og nå har AI jaggu også fått et navn ‒ Yui. Og Yui nøyer seg ikke lenger med å kun snakke med deg, for nå
skal den også kommunisere via lys og bevegelser. Og ja, Yui kan selvsagt også
spille sanger som passer humøret og foreslå dagsaktuelle emner som kan
diskuteres. Om føreren er trøtt er Yui også på vakt. LQ kommer nemlig med spesielle seter som kan blåse seg opp. Så
om Yui oppdager at føreren blir sliten, vil seteryggen rette seg opp slik at
føreren sitter i en mer vertikal posisjon. I så fall vil også setene blåse frisk
luft mot føreren, noe som bør kvikke opp den trøtte føreren enda mer.
er første i verden med sitt årvåkne sete. Men det er en drøss med andre ganske så oppsiktsvekkende
ting med LQ. Den er på det autonome nivå 4, noe som betyr at den kan
kjøre av seg selv. Og sammen med Panasonic har Toyota også utviklet en smart
parkeringsgreie. Bilen kan nemlig kjøre til endestasjonen, slippe
passasjerene av, og deretter selv kjøre til en parkeringsplass og parkere seg
selv. Det er altså som å ha sin egen privatsjåfør. Panasonic har også vært med på å utvikle det som er kjent
som Augmented Reality Head’s Up Display (AR-HUD). Det betyr at informasjon blir
vist i 3D, og på en mye smartere måte enn kun å speile en skjerm på frontruta. AR-HUD åpner blant annet for å vise navigasjonspiler på en
måte som gjør at pilen framstår i krysset du skal svinge i, og ikke på
frontruta som dagens head up-display.
maksimalt 41 meter foran bilen. Når LQ skal være interaktiv med passasjerene kan Yui med lys
vise hvem den henviser til. LQ har lys både i taket og gulvet, og henvender Yui
seg for eksempel til passasjeren bak til høyre vil det lyse både ved føttene og
over hodet til vedkommende. Instrumentpanelet er for første gang for Toyota i organisk
LED, ja, det som er kalt OLED som dagens moderne TV-skjermer. Også de utenfor bilen kan se at dette er litt av en smarting. For lyktene kan aktivere 1 million ørsmå speil, og på den
måten vise symboler på bakken foran. Ja, bilen er faktisk så smart at den bryter ned bakkenær ozon til oksygen, noe et nyutviklet katalysatorbelegg sørger for. Fotokjemisk smog kan spaltes mens bilen kjører, og Toyota
sier selv at bilen renser rundt 60 prosent av ozonet i 1.000 liter luft i løpet
av en times kjøretur. Så ikke bare er dette en elbil som ikke slipper ut skadelige
stoffer, jaggu renser den ikke litt luft i samme slengen. Bilen har for øvrig en rekkevidde på rundt 300 kilometer, og
plass til fire personer. Det nye konseptet vil bli vist fram under Tokyo Motor Show
som starter om et par uker, og Toyota planlegger også å åpne for testturer i
denne framtidsvisjonen neste år. Da kan folk melde sin interesse, og de heldigste får seg
altså en tur med denne svært så smarte bilen. Og da får de også en ny kamerat med på kjøreturen. Så hils Yui! Her er flere bilder: Les også:
- MMM, alle gode ting er tre
- Avslører den 4. Aston Martin i ny Bond-film
- Verdens første lakkeringsrobot var norsk