De som har levd noen år husker kanskje Starlet, denne kompakte bilen signert Toyota som ble satt i produksjon allerede i 1973. Den fikk en arvtaker i 1999, en liten og litt snodig bil kalt Yaris.
Siden har Yarisen vært en liten favoritt, og det har også kommet en mer høyreist utgave kalt Yaris Cross. Den entret produksjonen i 2020, og ble raskt en bestselger her i Europa både når det kommer til de høyreiste bilene i B-segmentet og ikke minst hos Toyota Europa.
Når det gjelder drivlinjene får Hybrid 115 nå selskap av en Hybrid 130 som øker kreftene med 12 prosent, opp fra 116 hk for Hybrid 115 til 130 hk og økt dreiemoment fra 141 Nm til 185 Nm for Hybrid 130.
Det gjør sitt til at sprinttiden barberes med et halvt sekund til 10,7 sekunder, mens forbikjøringsfarten 80-120 km/t faller med 0,4 sekunder til 8,9 sekunder. Forbruket er fortsatt ganske lavt takket være hybridteknologi, og er oppgitt til rundt 0,5 liter på mila.
Toyota har også finpusset på kjøreegenskapene, og har blant annet plassert tyngre komponenter lavt og stivet opp karosseriet uten at det har gått utover vekten. Det er også tatt grep mot støy og vibrasjoner, to andre viktige ting for kjøreopplevelsen.
Og når vi er på den.
På innsiden har bilen fått den nyeste versjonen av Toyota Smart Connect-multimediepakken, som har et 12,3-tommers instrumentdisplay som kan tilpasses føreren og en berøringsskjerm på enten 9 eller 10,5 tommer. I tillegg reagerer både systemet og det skybaserte navigasjonen raskere, og nye Yaris Cross har også flere funksjoner enn tidligere.
Det er også mulig å tilpasse displayets utseende gjennom fire alternativer, Smart, Casual, Sporty og Tough, og det er tre kjøremoduser ‒ Normal, ECO eller Sport. Det er også mulig å få Yaris Cross med et head-up-display, og det er selvsagt også stemmestyring og trådløs tilkobling av både Apple CarPlay og Android Auto.
Som det hør og bør tilbyr Toyota også en premiereutgave av den nye utgaven, og denne skiller seg ut gjennom en eksklusiv Urban Khaki-lakkering i 2-farget utførelse og eksklusive 18-tommers mørkegrå/maskinerte 5-ekers lettmetallfelger.
Resultatet er denne bilen:
På innsiden har Premier Edition sømmer i interiøret og dekoren på instrumentpanelet og dørene den grønne karosserifargen, og i tillegg er Platinum Pearl White og Silver Metallic i 2-farger også tilgjengelig.
Yaris Cross har også vokst noen centimeter, og strekker seg nå rett over 4,3 meter i lengden.
Innvendig har også setetrekket fått et nytt mønster, og et mykt nedre instrumentpanelbelegg har blitt introdusert på alle klasser. En ny Juniper Blue-lakkering er tilgjengelig i hele serien, opplyser Toyota.
Fra start av blir nye Yaris Cross tilgjengelig i hele åtte versjoner, og som du kan se av prislisten under starter den lille favoritten på 370.900 kroner og spesialutgaven bikker greit en halv million kroner.
Les også:
- NAF mener disse feltene blir viktig for framtidens trafikk
- Lexus har de mest fornøyde kundene ‒ igjen!
- BMW viser nytt konsept