I desember i fjor kunne Toyota avsløre at de jobbet med en Hilux-utgave som hadde brenselsceller, for de har ikke gitt opp hydrogensatstingen som startet for alvor med Mirai-modellen i 2014. Det er også den nye generasjonen av Mirai som har skjenket den spesielle Hilux-utgaven drivsystemet, som altså gjør at den fungerer som en elbil i hverdagen. – Vår satsing på grønn mobilitet handler om mer enn bare biler, sier administrerende direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak. ‒ Det handler om å realisere Toyotas visjon om «Mobility for All». I Europa fortsetter vi å vokse ved å tilby nullutslipps brenselcelleprodukter. Nå også hydrogen brenselcelle-elektrisk drivlinje. Toyota går altså for en helgardering når det kommer til løsninger, og tilbyr både hybrider, ladehybrider, elbiler og hydrogenbiler. Den nye prototypen er faktisk utviklet i Europa, og mer bestemt over i engelske Derby. Der har Toyota Motor Manufacturing (TMUK) hatt kontrollen på prosjektet som har involvert en rekke britiske aktører, slik som Ricardo, ETL, D2H og Thatcham Research, og dette er støttet av britisk statlig finansiering. TMUK setter blant annet sammen Corolla-modellen og kommersielle kjøretøy i sin moderne fabrikk i Derbyshire, og over i Wales lager UK-avdelingen også hybrid-motorer. Når Toyota skulle løfte Mirai-løsningen inn i en «vanlig» modell falt valget til slutt på pickupen Hilux, og det er sikkert ikke veldig dumt. For bilen er kjent som en skikkelig arbeidshest, og kan helt sikkert også håndtere et hydrogensystem. Dette består også av tre høytrykkstanker montert i gulvet som bildene helt nederst viser, og dette er forventet å åpne for rekkevidder som til og med passerer 600 kilometer. Det sliter selv aerodynamiske elbiler med å matche.
